آموزشآموزش کسب و کار

لباس برند شما چه رنگی است؟

گاهی ضرب المثل های فارسی مصداق های زیبایی در دنیای کسب و کار دارند: “عقل مردم به چشمشان است.” از منظر روانشناسی برند، مخاطبین آنچه را می بینند بهتر درک می کنند و روی قضاوت آنها بسیار موثر است.

مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)
مرجان جانقربان (سخنران و مشاور برندینگ و گرافیست)

از خودمان شروع می کنیم. فرض کنید به یک مهمانی دعوت شده اید. چقدر به وضعیت ظاهری خود اهمیت می دهید؟ چقدر برا آن هزینه و زمان اختصاص می دهید؟ با این مقدمه وارد بحث اصلی می شویم.

شما در هر کسب و کاری که باشید، هر نوع مشتری که داشته باشید و هر چقدر هم تلاش کنید، اگر به ظاهر کسب و کارتان اهمیت ندهید قطع به یقین به بن بست خواهید رسید. دقیقا مصداق این موضوع بدین صورت می شود که شما روی اخلاقیات خود کار کنید اما همیشه با لباسهایی ژولیده و ظاهری نامرتب در اجتماع حضور داشته باشید. اطرافیان شما چه تصویری از شما در ذهن خود حک می کنند؟!

همچنین بخوانید

ظاهر برند شما مانند لباس شما دارای اهمیت فوق العاده ای است. کلیه تبلیغاتی که مخاطبین شما از برند شما می بینند شامل: لوگوی شما، لوازم اداری شما، بروشور شما تا بیلبوردها و تبلیغات محیطی شما، لباس کارکنان شما و نحوه چیدمان و دکوربندی سازمان شما، همه و همه جزء لباس برند شما محسوب می شوند.

توجه به این قضیه آنقدر حائز اهمیت است که گاهی ما شاهد آن هستیم که وقتی وارد سازمانی می شوید لوگوی آنها آبی است، لباس پرسنل مشکی، بروشورها زرد، دکوراسیون قهوه ای و… این آشفتگی رنگها چه تصویری برای مشتریان شما ایجاد خواهد کرد؟ آیا در ذهن آنها ماندگار خواهید شد؟!

بله درست حدس زدید، ظاهر برند شما مهم است اما در اینجا یک فوت کوزه گری وجود دارد که اگر آن را رعایت نکیند در ذهن مخاطبین حک نخواهید شد و شما را به یاد نخواهند آورد. شما باید قبل از هر چیز رنگ سازمانی داشته باشید که بر اساس آن لوگوی شما و کلیه تبلیغات و فضای کسب و کار شما از لحاظ رنگ بندی یک دست شود. در غیر این صورت این فرآیند را به درستی طی نخواهید کرد.

مک دونالد برند موفقی است و یکی از این موفقیت های آن مدیون همین مساله است. کلیه تبلیغات این برند با رنگ سازمانی آن که قرمز و زرد است همخوانی دارد. فضای سازمان، لباس پرسنل و هر چیزی که به نحوی در معرض دید مشتریان است شامل این قانون می شود.

حرف پایانی اینکه : ابتدا رنگ مناسبی برای برند خود انتخاب کنید و سعی کنید به ظاهر برندتان همانقدر اهمیت بدهید که برای لباس و ظاهر خودتان توجه ویژه به خرج می دهید. ناگفته نماند این موضوع تنها بخشی از فرآیند برندینگ کسب و کار شما محسوب می شود و شما باید در سایر بخشهای کسب و کارتان به حد متعادلی برسید تا بتوانید برند موفقی همچون مک دونالد شوید. موفق، دوست داشتنی و ماندگار در ذهن مخاطبین برای همیشه…

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا