انرژی

بررسی چالش‌های شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت

مدیرعامل یکی از شرکت‌های E&P (اکتشاف و تولید) ایرانی صنعت نفت گفت: مشکل اساسی شرکت‌هایی مانند ما و مجموعه شرکت‌های پیمانکاری نفت، نداشتن دورنمایی از آینده است.

احمد قلعه بانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب فوق افزود: اگر در شرکت ملی نفت و بخش بالادست برنامه ای مدون و عزمی جزم برای بکارگیری شرکتهای E&P داخلی وجود نداشته باشد، فعالیت شرکت‌های اینچنینی مختل می‌شود، زیرا این شرکت‌ها اساسا برای تحقق برنامه های شرکت ملی نفت ایران در اکتشاف، توسعه استخراج و بهره برداری از میادین نفت و گاز تشکیل شده‌اند.

وی افزود: اگر پروژه‌ای تعریف نشود و از اولویت‌های تخصیص یافته به شرکتهای داخلی دعوت به کار نشود دچار مشکل می‌شویم و این موضوع روی اشتغال به خصوص در حوزه فنی و مهندسی تاثیر سوء خواهد گذاشت، زیرا در صورت نبود کار، شرکت ناگزیر به تعدیل نیرو در سطحی وسیع خواهد بود. البته یکی دیگر از معضلات شرکتهای خصوصی در امر اکتشاف، توسعه و تولید و حتی شرکتهای حفاری موضوع تامین اعتبار لازم پروژه ها و نیز عدم نقدینگی در نفت است، البته این کمبود می‌تواند اگر بستر لازم بین المللی فراهم شود با جذب سرمایه خارجی مرتفع شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت گلوبال پتروتک کیش به این سوال که با توجه به اینکه یکی از اهداف کشور توسعه بخش خصوصی است، در پروژه‌ها اولویت با شرکت شما است یا شرکت ملی حفاری، پاسخ داد: شرایط رقابت شرکتهای حفاری در ایران برابر نیست. برای مثال، شرکتهای وابسته به شرکت ملی نفت برای گرفتن کارها در تمامی مراحل چه در روند مناقصات و مذاکرات بعدی و حتی پرداخت‌ها شرایط مطلوبتری برخوردار هستند. این موضوع طبیعی است و ما هم به آن اعتراض نداریم به شرط اینکه راهبرد جداگانه ای نیز برای شرکت های خصوصی حفاری تعیین شده باشد. در برنامه‌های ۱۰ سال قبل شرکت ملی نفت، برای حفاری چاه‌ها در پروژه های مختلف، ۱۰۰ تا ۱۲۰ دکل خشکی مورد نیاز داشت و در بخش فراساحل این صنعت با کمبود ۱۵ دکل دریایی مواجه بود. اما درحال حاضر برخی دکل‌ها بیکار هستند. البته ممکن است دلیل این موضوع مسائل تامین مالی باشد که آن هم به شیوه‌های مختلف قابل حل است.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت با هدف حمایت از ایجاد شرکت های اکتشاف و تولید ایرانی و با هدف انتقال و توسعه فناوری در جریان مشارکت شرکت‌های نامبرده با شرکت‌های معتبر خارجی، شرکت‌های ایرانی حائز توانمندی حداقلی برای عهده داری وظایف مقرر شرکت‌های اکتشاف و تولید را مشخص کرده است. این شرکت ها که تعداد آن ها از ۱۱ به ۱۷ مورد افزایش پیدا کرده، قرار است بدون مالکیت در مخزن، در بهره‌برداری حضور داشته باشند که می توانند با تجربه ای که طی مشارکت با شرکت های بین المللی نفتی کسب می کنند به غول های نفتی آینده ایران تبدیل شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا