انرژی

برگزاری مناقصه میدان های نفت و گاز ایران تا دو ماه آینده/دعوت از شرکت های نفتی بین المللی

سیدمهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران به برگزاری مناقصه توسعه میدان های نفت و گاز ایران، در ماه های ژوئن (خرداد- تیر) یا ژوییه (تیر- مرداد) ۲۰۱۶ اشاره و از شرکت های نفتی بین المللی برای مشارکت در این پروژه ها دعوت کرد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، وزارت نفت از حدود دو سال پیش، تدوین مدل جدید قراردادها را آغاز کرد که بر اساس آنها میدان های نفت و گاز کشورمان توسعه خواهند یافت.
در سال هایی که ایران تحت تحریم های ظالمانه بود، کشورهای همسایه مان با استفاده از منابع مالی شرکت های بین المللی، میدان های نفت و گاز مشترک با ایران و همچنین میدان های مستقل خود را به بهره برداری رساندند.
ایران در دوران تحریم به دلیل کمبود منابع مالی داخلی و دسترسی نداشتن به منابع مالی خارجی و فناوری های نوین نتوانست فعالیت های توسعه میادین نفت و گاز مشترک و مستقل خود را با سرعت پیش ببرد.
دولت یازدهم از زمان روی کارآمدن با هدف جذب سرمایه گذاران خارجی و استفاده از فناوری های جدیدتر در صنایع نفت و گاز اقدام به تدوین نوع جدید قراردادهای نفت و گاز کرد تا رغبت بیشتری در بین شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در فعالیت های توسعه ای حوزه نفت ایجاد شود.
مدل جدید قراردادهای نفتی پس از دو سال فراز و نشیب، مراحل پایانی خود را می گذرانند و قرار است به زودی عملیاتی شوند.
بیژن زنگنه وزیر نفت چندی پیش از نهایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی در اردیبهشت ماه خبر داده بود و به نظر می رسد در ماه جاری، ایرادهای باقی مانده به این نوع قراردادها رفع و آماده اعلام عمومی شود.
بر این اساس، حسینی از برگزاری مناقصه های میدان های نفت و گاز در آینده نزدیک خبر داده است.
وزارت نفت به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است، حسینی در اجلاسی در پاریس اعلام کرد مناقصه برای مشارکت در توسعه میدان های نفت و گاز ایران، در ماههای ژوئن (خرداد- تیر) یا ژوییه (تیر- مرداد) ۲۰۱۶ برگزار خواهد شد.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران گفت: میدان هایی که به مناقصه گذاشته می شوند، بیشتر میدان های بزرگ و برخی میدان های مشترک با کشورهای همسایه هستند.
وی از شرکت های بین المللی دعوت کرد آمادگی خود را برای مشارکت در پروژه های احتمالی به مسئولان ایران اعلام کنند.
قراردادهای جدید نفتی موسوم به (IPC) یا قراردادهای نفتی ایرانی) هفتم و هشتم آذرماه ۱۳۹۴ در تهران رونمایی شد. در این مراسم دو روزه که طیف گسترده ای از نمایندگان شرکت های بزرگ نفتی دنیا حضور داشتند، وزیر نفت و اعضای کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی به معرفی ابعاد و زوایای مختلف قراردادهای جدید نفتی پرداختند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا