انرژی

میوه هم چند نرخی شد!

از بازار میوه خبر می‌رسد که نوسانات بازارهایی همچون طلا و ارز دامن‌گیر این کالا نیز شده است به‌گونه‌ای این محصولات در ساعت‌های مختلف به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالیکه انواع میوه در هفته‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و قیمت آن در بازار مصرف از خیابانی به خیابان دیگر و از مغازه‌ای به مغازه‌ دیگر متفاوت است رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید که این شرایط فقط برای بازار خرده‌فروشی نیست بلکه قیمت‌ها در بازار مرکزی میوه و تره‌بار هم، مثل طلا، ساعتی تعیین می‌شود و نظارت مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته اسدالله کارگر، نظم و نظامی در فروش میوه میدان مرکزی میوه و تره بار به عنوان مرکز عمده فروشی وجود ندارد به‌گونه‌ای که از ساعت ۲۱ هر شب تا پاسی از نیمه شب که خرید و فروش میوه در میدان مرکزی آغاز می‌شود، فروشندگان عمده هر ساعت یک قیمت را در میدان مرکزی عرضه می‌کنند و میوه‌فروشان مجبورند میوه را ساعتی خریداری کنند؛ یعنی هر قدر از این ساعات می‌گذرد قیمت میوه‌ها بیشتر می‌شود.

همچنین بخوانید

به گفته این فعال بازار میوه، “در چنین شرایطی فروشندگان میوه به غیر از هزینه‌های تبعی مغازه‌های خود که از منطقه‌ای به منطقه دیگر فرق می‌کند، عمدتا به دلیل ساعتی بودن قیمت‌ها، مجبورند میوه‌های خریداری شده خود را با قیمت‌های متفاوتی در بازار مصرف عرضه کنند”.

این وضعیت به معنای چند نرخی شدن میوه است به‌گونه‌ای که از مغازه‌ای به مفازه دیگر قیمت این محصولات تغییر می‌کند. در این شرایط شایسته است مسوولان نظارتی مربوطه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

مشتریان موز کمتر شد

اما تا بحث میوه‌ و میوه‌جات است به خبر دیگری در این رابطه اشاره کنیم که نشان از کاهش مصرف موز در کشور دارد. در این زمینه آمار گمرک حاکی از آن است که در دوماهه نخست سال جاری واردات موز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

با توجه به اینکه وزن واردات موز در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش یافته است و تولید موز در ایران رقمی نیست که بتواند بخش قابل توجهی از نیاز کشور را تامین کند، می‌توان گفت که نیاز به واردات موز کاهش پیدا کرده یا به عبارت دیگر می‌توان گفت که در سال جاری موز کمتری به ایران وارد شده و مردم کمتر موز می‌خورند.

بر اساس این آمار، قیمت هر کیلو موز وارداتی در این مدت حدود یک دلار بوده است.

نارضایتی فروشندگان از افزایش قیمت لوازم خانگی!

در حالیکه در سال جاری بازار لوازم خانگی شاهد افزایش قیمت این محصولات بوده است اما رییس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزایش قیمت لوازم خانگی را کمتر از حد واقعی آن می‌داند.

حبیب‌الله انصاری درباره‌ افزایش قیمت لوازم خانگی در سال جاری می‌گوید:” از سال ۱۳۹۶ افزایش قیمتی که باید به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه و سایر هزینه‌ها روی قیمت لوازم خانگی اعمال می‌شد به هیچ عنوان اعمال نشده است و در سال ۱۳۹۷ نیز افزایش دستمزد و هزینه مواد اولیه را داشته‌ایم. نه تنها افزایش قیمت در حال حاضر زیاد نیست، بلکه خیلی کمتر از درصدی است که باید اعمال می‌شد. در واقع آن درصد سودی که امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌برند بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد”.

وی درباره نحوه تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات لوازم خانگی اظهار کرده: تا امروز مشکلات و موانعی در این زمینه وجود داشته و اگر پرداخت شده به این صورت نبوده که تولیدکنندگان به راحتی و طبق برنامه مشخصی این ارز را دریافت کنند.

کالاهای لوکس از چرخه دریافت دلار ۴۲۰۰ حذف می‌شوند؟

اما در شرایطی که برخی از کارشناسان معتقدند کالاهای لوکس و غیر ضروری باید از لیست کالاهای مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شوند رئیس کل بانک مرکزی از اولویت‌بندی کالاهای وارداتی برای تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان خبر داده است.

در روزهای اخیر خبرهایی متفاوت در رابطه با تصمیم جدید ارزی دولت برای محدود شدن کالاهای وارداتی برای دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی و یا ورود نرخ جدید به بازار منتشر شده بود که از سه نرخی شدن دلار حکایت داشت به طوری که در کنار نرخ ۳۸۰۰ تومان کالاهای اساسی و ۴۲۰۰ تومان برخی از کالاهای وارداتی گفته می‌شد قرار است بخشی از کالاها از زمره این نرخ‌ها خارج شده و با نرخ جدیدی ارز دریافت کند.

اما رئیس کل بانک مرکزی امروز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی به ابهامات پاسخ داده و اعلام کرد که بر اساس تصمیم جدید اتخاذ شده قرار است واردات کالا برای دریافت ارز اولویت‌بندی شده و سه گروه کالاهای اساسی و حیاتی، مواد اولیه و ضروری و سایر کالاهای مورد نیاز ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند.

احتمال خداحافظی برخی خودروها از بازار

در گزارش اقتصادی امروز اعلام شد که با توجه به خروج آمریکا از برجام و فشار این کشور به شرکت‌های بین‌المللی برای خروج از ایران، امکان توقف تولید برخی خودروهای مشارکتی تولیدی وجود دارد.

با اجرایی شدن برجام صنعت خودرو با موج درخواست خودروسازان خارجی برای مشارکت در تولید و حضور در بازار ایران روبرو شد. به دنبال همین تقاضاها بود که همکاری ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و کیا، و هیوندای با کرمان موتور آغاز و تولید خودروهای مشارکتی با همکاری خودروسازان داخلی و خارجی کلید خورد. حاصل این همکاری‌ها تولید و عرضه خودروهایی همچون پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C۳، هیوندای اکسنت و سراتو به صورت داخلی‌سازی شده بوده است.

اما خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار این کشور به شرکتهای بین‌المللی برای قطع همکاری با ایران، باعث ایجاد ابهام در سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در ایران شده است.

مناقشه درباره روش تخلف در واردات خودرو

حدود دو ماه پیش مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت – رسما وقوع تخلف در حوزه واردات خودرو را تایید کرد. طبق اعلام این مقام مسوول، “در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو در سال گذشته (۱۳۹۶)، ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است”. اگرچه انتظار می‌رفت با تایید بروز تخلف در واردات خودرو از سوی عالی‌ترین مسوول مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر چه زودتر شاهد شناسایی و برخورد با متخلفان مربوطه باشیم اما اظهارات روز گذشته رییس سازمان بازرسی کل کشور و واکنش وزارت صنعت به آن، موضوع را وارد مسائل حاشیه‌ای کرد. ناصر سراج در این رابطه اظهار کرد:” متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شد و حدود ۵۰۰۰ خودرو مدل بالا و گران قیمت ثبت سفارش شد”.

اگرچه اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور می‌توانست نیروی مضاعفی به مسوولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با تخلف رخ داده بدهد اما یک روز بعد از این اظهارات این وزارتخانه با صدور اطلاعیه‌ای، هک شدن سایت خود را تکذیب کرد؛ ضمن آنکه باز هم بر وقوع تخلف در روند واردات خودرو صحه گذاشت. اما این پایان ماجرا نبود و امروز سازمان بازرسی کل کشور هم در پاسخ به مواضع روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعیه‌ای صادر و با تاکید مجدد بر هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که اظهارات رییس این سازمان مبنی بر هک شدن سایت وزارت صنعت، براساس نامه رسمی ارسالی از سوی رئیس سابق گروه ثبت سفارش خودروهای خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به این سازمان صورت گرفته است و به مسوولان امر (وزارت صنعت، معدن و تجارت) هم توصیه کرد که از “فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند”.

در این شرایط مناقشه در گرفته بین دو سازمان مسوول درباره روش تخلف در ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو، اصل موضوع را به حاشیه برده است.

فریب‌خوردگان اینترنتی بخوانند

همراه اول اعلام کرده که برای مشترکان زیان‌دیده شایعه اینترنت رایگان ۱۲۰ گیگابایتی تمهیدات ویژه‌ای درنظر گرفه است.

طبق اعلام این شرکت در جلسه‌ای که در خصوص شایعه اینترنت رایگان برگزار شده مقرر شد امکان لغو بسته همه کسانی که در بازه شیوع شایعه اقدام به خرید یا رزرو بسته اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی کرده‌اند، فراهم شود. همچنین قرار است از قطع میان دوره یا پایان دوره این مشترکان ممانعت به عمل آید و آگاهی‌رسانی به این مشترکان از طریق ارسال پیامک صورت می‌گیرد.

همچنین طبق مصوبات این جلسه، امکان خرید یک مرحله‌ای بسته بدون اخذ تاییدیه مشتری لغو می‌شود. علاوه بر آن مقرر شده برای رشد آگاهی مشترکان، پیامک‌های اطلاع‌رسان در خصوص نحوه مصرف برای همه مشترکان تدوین و ارسال شود.

راهکارهای حفظ سلامت لپ‌تاپ‌ها

باتری لپ‌تاپ‌ها عمر دائمی ندارند اما می‌توان با بررسی و نظارت بر سلامت‌ آن‌ها در افزایش طول عمرشان کوشید. با استفاده از روشی ساده در محیط ویندوز می‌توانید از سلامت باتری لپ‌تاپ خود آگاه شوید.

معمولا یکی از اولین قطعاتی که در لپ‌تاپ دچار مشکل می‌شوند، باتری‌ها هستند در این صورت اگر همچنان باتری لپ‌تاپ شما در بازار موجود باشد، می‌توانید با صرف مبلغی مشکل را برطرف کنید اما در غیر این صورت شما برای استفاده از دستگاه خود باید لپ‌تاپ را به پریز برق متصل کنید که با این شیوه دیگر امکان آن را نخواهید داشت که از لپ‌تاپ خود در حین حرکت و هرجایی استفاده کنید، به عبارت دیگر با این شیوه لپ‌تاپ شما به یک دستگاه رایانه شبیه خواهد شد. بر همین اساس بهترین راه آن است که از باتری خود مراقبت کرده و پس از شارژ باتری آن را از برق خارج کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند زمانی که در محیطی ثابت هستید و امکان استفاده از پریز برق برای شما وجود دارد، از باتری استفاده نکنید تا بدین ترتیب عمر مفید آن را افزایش دهید. البته پیش از این کار حتما از محافظ نیز استفاده کنید تا نوسانات احتمالی برق آسیبی به دستگاه شما نرساند.

آدرس ایمیل‌ قدیمی خود را حفظ کنید

این روزها با افزایش غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی دیگر از سرویس‌های پست الکترونیکی یا ایمیل‌هایی که قبلا به منظور ارتباط با دیگران استفاده می‌کردند، بهره نمی‌برند. بنابراین ممکن است به فکر از بین بردن و دی اکتیو کردن این حساب‌های کاربری برای همیشه بیفتند.

اما جالب اینجاست که کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری در موسسه فرانهوفر آلمان که در زمینه ارتباطات و پردازش اطلاعات فعالیت می‌کند، بر این باورند که کاربران حتی درصورت عدم نیاز به حساب‌های کاربری قبلی و قدیمی، به هیچ عنوان نباید آن‌ها را برای همیشه از بین ببرند و یا حذف کنند.

طبق نظر آن‌ها، حساب‌های کاربری و ای‌میل‌های قدیمی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، ممکن است به ابزاری برای سوءاستفاده مجرمان سایبری و هکرها تبدیل شود، به گونه‌ای که شما با حذف این حساب‌های کاربری، این امکان را به مجرمان سایبری و غریبه‌ها می‌دهید تا به تمامی حساب‌های کاربری که قبلا به طور خودکار با ای‌میل و دستگاه‌های الکترونیکی مورد کاربرد شما لینک و متصل بوده است، این بار بدون اطلاع شما به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

مصرف برق رکورد شکست

پیک مصرف برق روز گذشته برای نخستین بار در سال جاری از مرز ۵۰ هزار مگاوات عبور کرد.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با تداوم گرما در بیشتر نقاط کشور، پیک مصرف برق در روز گذشته (دوشنبه ۲۸ خردادماه)، ۵۰ هزار و ۳۸۵ مگاوات گزارش شد که این رقم در سال گذشته در همین زمان برابر با ۴۹ هزار و ۲۷۳ مگاوات بود.

میزان مبادلات برق نیز در روز گذشته برابر با یک هزار و ۴۶۱ مگاوات بوده که سهم صادرات از این میزان ۸۷۰ مگاوات و واردات برق نیز ۵۹۱ مگاوات بوده است. میزان مصرف برق صنایع نیز در روز گذشته سه هزار و ۹۰۶ مگاوات بود که نسبت به روز یکشنبه که میزان آن ۴ هزار و ۸ مگاوات بوده است، مصرف برق این بخش قدری افزایش داشته است.

پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به‌طور معمول در شش ماه نخست سال در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ (پیک روزانه) و ۱۹ تا ۲۳ در شب (پیک شبانه) اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا