انرژی

آرامش برگشت

بازار تهران پس از دو روز التهاب که با اعتراض به وضعیت اقتصادی و نوسانات دلار همراه بود، امروز مجددا روی آرامش را به خود دید و شاید بهترین خبر برای اقتصاد همین موضوع باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در بین اخبار امروز اقتصادی ایسنا، رصد وضعیت اعتراضات اخیر در بازار تهران نمود بیشتری داشت. از بازار خبر می‌رسد که فضا آرام شده و برخی افراد که در پوشش بازاری، کاسبان را به بستن مغازه‌های خود تشویق می‌کردند با برخورد نیروی انتظامی مواجه شدند. روز چهارشنبه (ششم تیرماه) بجز تجمعات پراکنده در میدان حسن‌آباد، خیابان ملت و جاده ساوه که با حضور پلیس همراه بود اتفاق خاص دیگری نیفتاد. فرمانده نیروی انتظامی تهران امروز اعلام کرد که “ماموران پلیس در جای جای بازار حضور دارند و تا هر زمان که لازم باشد به حضورمان ادامه خواهیم داد. ” به راستی که سلامت و امنیت بالاترین نعمت‌هایی است که خداوند به انسان داده و امیدواریم که همواره در کشور از این دو موهبت برخوردار باشیم. صد البته که مسوولان وظیفه دارند وضعیت اقتصاد کشور را سر و سامان دهند و نگرانی مردم از این بابت را درک کنند.

کاسبان پایتخت به مغازه‌هایشان بازگشتند

همچنین بخوانید

گزارش میدانی ایسنا از وضعیت بازار در روز چهارشنبه حاکی از آن است از همان ابتدای چهارراه گلوبندک و ایستگاه متروی ۱۵ خرداد تا انتهای بازار و کوچه و خیابان‌های آن و از بازار رضا تا سبزه میدان، بازار بزرگ، بازار پوشاک، پله نوروزخان، پامنار، بازار آهنگران و غیره تقریبا همگی کاسبان امروز به مغازه‌های خود بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفتند. امروز البته دستفروشان فعال‌تر و پرمشتری‌تر از روزهای گذشته بودند. نکته‌ای که از همان ابتدا به چشم می‌خورد، رضایتمندی کارگران و باربران بود؛ چرا که طی دو روز گذشته با توجه به حواشی بازار فعالیتی نداشتند. آنان نگران بودند که اگر بازار تعطیل شود چه کاری باید انجام دهند و نان زن و بچه‌شان را چه‌طور تامین کنند.

نگرانی برخی صنوف از آینده

در پی شرایط به وجود آمده طی یکی دو روز اخیر در بازار بزرگ تهران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه معاونت امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت حل مشکلات صنوف را برعهده گرفته است، گفت: برخی صنوف در زمینه تامین کالا، نسبت به آینده بدبین هستند. یدالله صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با انتظارات فعالان اقتصادی و جلسه اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: فعالان اقتصادی و صنفی تسهیل شرایط ارزی جدید را خواستار هستند که در جلسه اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه مامور شد با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی تشکیل کمیته‌های بررسی و حل مشکلات سیاست های اخیر ارزی دهد.

واکاوی علت گرانی‌های اخیر

این سوالی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. یک کارشناس اقتصادی، سه برابر شدن نقدینگی طی پنج سال، فعال شدن جریان نقدینگی از سال ۱۳۹۵ و کاهش نرخ سود بانکی را سه مرحله‌ی وقوع گرانی‌های اخیر عنوان کرد. عبدالله مشکانی با بیان این‌که دولت در کوتاه مدت نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، دو پیشنهاد تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه و برقراری مجدد نظام کوپن کالاهای اساسی را از راه حل‌های کمک به اقشار ضعیف در برابر موج تورمی دانست.

کارخانه‌ها کالا به بازار نمی‌دهند

محمود هاشمی ـ نایب رییس اتاق اصناف ایران به ایسنا گفت: شرکت های بزرگ پخش و تولید به دلیل نوسانات ارزی، محصول به بازار تزریق نمی‌کنند. بازار تمام ذخیره خود را در چند ماه اخیر به متقاضیان عرضه کرده و در حالی که شرکت‌های تولیدی و عرضه کننده فقط کالا را به صورت نقدی به بنکداران عرضه می‌کنند، انبارها خالی از کالا و محصول است. هاشمی خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های اقتصادی بر پایه اعتبار طرفین انجام می‌شد اما در حال حاضر خرید از شرکت‌های عرضه کننده فقط به صورت نقدی است.

اولین متخلف گرانی معرفی شد

سوءاستفاده از دلار دولتی که به گرانی‌های اخیر دامن زده بود به یکی از دغدغه‌های مردم در این روزها تبدیل شده است. خوشبختانه امروز اولین بازرسی تعزیراتی از کسانی که دلار ۴۲۰۰ تومانی از دولت گرفته بودند اما کالای خود را با دلار آزاد در بازار فروخته بودند انجام شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن پرده برداشت. محمدجواد آذری جهرمی در صفحه توییتر خود نوشت: بنا بر گزارش دریافتی، شرکت مزبور حدود ۲۰۰۰۰ گوشی آیفون وارد کرده که ۱۵۰۰۰ تای آن را یکجا و با دو میلیون تومان گرانتر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و ۵۰۰۰ گوشی را در انبار موجود داشته است.

سکه اندکی کاهش یافت

بازار طلا و سکه این روزها بدون متقاضی است و قیمت‌ها از ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، امروز به ۲ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان رسید و بنا به گفته‌ی عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا قیمت‌های فعلی هر لحظه احتمال تغییر دارد. روز چهارشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۴۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم (سکه تمام بهار آزادی) دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز دو میلیون و ۸۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

امروز هم‌چنین دبیرکل بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه از روز شنبه هفته آینده خبر داد. از بازار غیررسمی ارز هم خبر می رسد که دلار قاچاق مسیر نزولی را در پیش گرفته و امروز ۷۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. در روزهای اخیر نرخ دلار از ۹۲۰۰ تومان هم فراتر رفته بود.

معاملات مسکن کاهش یافت، قیمت پرش کرد

امروز بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرد که بر اساس آن مشخص شد میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۶.۵۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۹ و ۴۵.۸ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، معاملات روند کاهشی به خود گرفته است. در خردادماه سال جاری ۱۴.۹ هزار واحد مسکونی در شهر تهران معامله شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۱ و ۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا