امور زیربناییراه و ساختمان

وجود ۱۲۵ هزار دریانورد در ایران/ سهم ناچیز کشورمان از جمعیت دریانوردان دور از ساحل در جهان

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵ هزار دریانورد در ایران مشغول به کار هستند، تاکید کرد: جمعیت دریانوردان دور از ساحل در ایران به ۱۵ هزار نفر می‌رسد که این رقم در مقایسه با جمعیت جهانی این قشر و دسترسی به سواحل جنوبی و شمالی کشور مان بسیار ناچیز است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، هادی حق‌‌‌شناس با بیان اینکه یکی از سخت‌‌‌‌ترین مشاغل دنیا دریانوردی است، گفت: متاسفانه به شغل دریانوردی کمتر پرداخته شده البته اکثر ما به واسطه ورود ادبیات جدید مبنی بر اقتصاد دریامحور و اقتصاد دریاپایه توانسته‌‌‌ایم این شغل را بیشتر مطرح کنیم و دریانوردی در ادبیات ما سهم بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اما همچنان دریانوردان به صورت شایسته و مورد توجه قرار نمی‌‌‌گیرند و به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ روز بیست و پنج ژوئن (۴ تیرماه) را به عنوان روز دریانورد انتخاب و ثبت کردند.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شغل دریانوردی یک شغل پر خطر است که از محرومیت‌‌‌‌های زیادی برخوردار است و همین دلیل این روز را برای تجلیل از مقام دریانوردان انتخاب کردند.

حق‌‌‌شناس با تاکید بر اینکه صنعت دریانوردی بر چهار کنوانسیون مهم استوار است،‌ اظهار داشت: کنوانسیون سولاس، مارکول و امرسی از کنوانسیون‌‌‌‌های مهم دریانوردی هستند که به صورت ویژه از دریانوردان حمایت می‌‌‌کنند. از سه سال گذشته ایران توجه ویژه‌‌‌‌ای به این کنوانسیون‌‌‌ها نشان داد و گام‌‌‌های بلندی برای پیوستن به این کنوانسیون‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی برداشتیم و در حال حاضر برای تامین حقوق دریانوردان راه زیادی را پیشرو داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵ هزار دریانورد در کشورمان وجود دارد، تصریح کرد: امروز تعداد دریانوردان دور از ساحل به ۱۵ هزار نفر می‌‌‌رسد که این در مقایسه با دسترسی ما به سواحل گسترده جنوب و شمال کشور جمعیت ایران بسیار عدد کمی است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در دنیا تعداد دریانوردان دور از ساحل به یک میلیون و شصت هزار نفر می‌‌‌‌رسد که در مقایسه با این رقم سهم کمی در جمعیت دریانوردان دور از ساحل داریم، خاطرنشان کرد: در شرایطی که نرخ بیکاری در کشورمان دو رقمی است و برخی از هموطنان‌‌‌مان برای کار در کشورهای خارجی مقیم می‌‌‌‌شوند، تعداد دریانوردان در ایران بسیار کم است و می‌‌‌‌‌توانیم در جذب نیروی انسانی در این حوزه بیشتر از اینها کار کنیم.

حق‌شناس با بیان اینکه امروز فعالان صنعت دریانوردی ایران را نیروی انسانی از کشورهای چین، هند، بنگلادش و غیره تشکیل می‌‌‌‌دهند،‌ ابراز داشت: در کشورمان ۵۶ مرکز آموزش وجود دارد که از این تعداد هفت مرکز دانشگاهی و وابسته به دولت هستند اما باز هم تعداد افرادی که گرایش به این شغل و تحلیل در این رشته را دارند، تحصیل بسیار کم است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشورمان خطوط کشتیرانی متنوعی نداریم، بیان کرد: همچنین مزایایی که به دریانوردان خارجی ارائه می‌‌‌شود در مقایسه با شرایط موجود در ایران فاصله معناداری دارد. از سوی دیگر، عامل دیگری که مانع از جذب نیروی انسانی در این رشته می‌‌‌‌‌شود، دوری از خانواده است. 

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شرکت‌‌‌‌هایی هم در کشور وجود ندارد که دریانوردان کشورمان را به خطوط کشتیرانی خارجی معرفی کند تا از تعداد موجود استفاده شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که در تمام دنیا ۸۰ درصد کالاها از طریق حمل ونقل دریایی جابجا می‌‌‌‌‌شود در ایران این رقم به ۹۰ درصد می‌‌‌رسد و نیاز به نیروی انسانی در رشته دریانوردی بسیار ملموس است.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا