ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

جزئیات کلاهبرداری با سوء‌استفاده از التهابات اقتصادی بازار

مجرمان سایبری در روش‌های کلاهبردارانه با سوءاستفاده از برند، نام و لوگو شرکت‌های معروف و شناخته شده و همچنین با ارائه قیمت‌های پایین‌تر از حد معمول و زیرقیمت بازار در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی و به ویژه شبکه اجتماعی تلگرام، به فریب قربانیان اقدام می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، افراد کلاهبردار با انواع شگردهای تبلیغاتی نظیر ارزان‌فروشی، فروش پیش از موعد حواله دریافت خودرو یا سکه و همچنین قسط‌بندی کالا، کاربران را فریب داده و به بهانه قسطی بودن و تحویل کالا پس از اتمام اقساط و یا دریافت بیعانه و هزینه اولیه، زیرکانه مبالغی را از قربانیان دریافت کرده و سپس آگهی خود را حذف کرده و دیگر پاسخگو نخواهند بود.
در پی رصد شبانه‌روزی فضای سایبر توسط کارشناسان پلیس فتا و همچنین ارائه مرجوعه قضایی توسط چند تن از شهروندان به پلیس مبنی بر کلاهبرداری از افراد تحت عنوان فروش اقساطی خودرو و خرید طلا، سکه و ارز در بستر فضای سایبری، رسیدگی به این موضوعات در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفته است. تاکنون تعدادی از این آگهی‌ها و افراد مرتبط با آنان شناسایی شده و پلیس فتا اعلام کرده که خبر تکمیلی آن به همراه میزان دقیق کلاهبرداری‌های صورت گرفته را اعلام خواهد کرد.

به منظور پیشگیری از وقوع مجدد و فراگیر شدن این نوع از کلاهبرداری در جامعه، از شهروندان خواسته شده که هرگونه کالا و یا خدمات به ویژه خودرو، سکه و ارز را که این روزها با نوسان قیمت روبه‌روست را از مبادی ذیربط و معتبر تهیه کرده و برای خرید و عقد هرگونه قرارداد در بستر اینترنت، وجاهت قانونی سایت مورد نظر را بررسی و پس از اطمینان از واقعی بودن آن اقدام به خرید کنند. همچنین هرگز فریب تبلیغات جذاب و فریبنده فروش اجناس زیر قیمت بازار در فضای سایبری را نخورده و نسبت به اینگونه تبلیغات و آگهی‌ها با دقت و حساسیت بیشتری برخورد کنند.

همچنین بخوانید

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا