انرژی

امسال قبض برق پرمصرف‌ها گران می‌شود

معاون وزیر نیرو در أمور برق و انرژی گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های امسال وزارت نیرو، افزایش تعرفه برق پرمصرف ها تبیین شده که در حال حاضر اولین برنامه های این طرح اجرایی شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، همایون حائری امروز (دوشنبه) در نشستی خبری با تاکید بر اهمیت واقعی شدن قیمت برق، اظهار کرد: برای آغاز این طرح تعرفه برق ادارات دولتی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، ۲۰ درصد افزایش قیمت اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه تعرفه گذاری باید بر اساس الگو های مصرف باشد، عنوان کرد: این الگو در بخش خانگی، تجاری و صنعتی متفاوت است اما در مجموع وزارت نیرو به دنبال این است که تعرفه های برق برای مشترکان پر مصرف واقعی شود.

همچنین بخوانید

به گفته حائری، دریافت واقعی قیمت برق از مشترکان پرمصرف که یارانه بیشتری از دولت دریافت می‌کنند جزو برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است که امسال اولین مرحله آن که دریافت قیمت برق براساس الگوی مصرف و قیمت واقعی خواهد بود، اجرا می‌شود و مشترکان پرمصرف پول برق بیشتری پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به وضعیت تامین برق نیروگاه‌ها در زمان پیک مصرف گفت: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۸۰ هزار مگاوات است و با توجه به پیش بینی‌هایی که از سال قبل مبنی بر خاموشی‌های تابستان سال جاری صورت می‌گرفت، از انتهای سال گذشته روی موضوع مدیریت مصرف تاکید کرده‌ایم.

حائری با بیان اینکه امسال سدهای نیروگاه‌های برق – آبی با کاهش تولید مواجه بوده‌اند، عنوان کرد: ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق- آبی ۳۰ درصد است که امسال نتوانسته‌ایم از تمام پتانسیل نیروگاه‌های آبی استفاده کنیم؛ به گونه‌ای که سال گذشته ۹۶۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های برق- آبی تولید صورت گرفت و امسال این ظرفیت تنها ۵۰۰۰ مگاوات شده است.

 وی با تاکید بر این مسئله که شرایط فعلی ایجاب می‌کند هر مشترک ۱۰ درصد صرفه جویی برق را انجام دهد، گفت: اگر این اتفاق بیفتد و صرفه جویی در کشور افزایش یابد، می‌توان مانع بسیاری از خاموشی‌ها شد.

معاون وزیر نیرو افزود: در حال حاضر قابلیت تامین برق در کشور وجود دارد. به طوری که هفته گذشته تمام نیروگاه‌های حرارتی با تمام ظرفیت وارد مدار بوده‌اند اما با افزایش ناگهانی مصرف به دلیل افزایش درجه حرارت با مشکلاتی در تامین برق مواجه شدیم. اما باید تاکید کرد که هیچ گونه خاموشی برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشته است.

وی با تاکید بر این مسئله که باید در این شرایط یک مدیریت اضطراری ایجاد شود، گفت: امیدواریم با افزایش صرفه جویی‌ها شاهد بروز خاموشی‌های پراکنده در کشور نباشیم و این مسئله را نیز می‌توان صراحتا اعلام کرد که اگر مدیریت مصرف صورت گیرد، یک سوم ظرفیت نصب شده‌ای که در حال حاضر داریم، اضافه است.

حائری تصریح کرد: افزایش هفت درصدی قیمت برق نیز در مدیریت مصرف مشترکان تاثیرگذار نبود و همین مسئله نیز موجب شد شاهد خاموشی های پراکنده‌ای باشیم که یکی از علت‌های آن علاوه بر عدم صرفه جویی، مشکلات سیدر و ترانس نیز مطرح می‌شود اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در برخی از استان‌ها که مدیریت مصرف به خوبی در آن صورت گرفت با مشکلات چندانی نیز مواجه نبوده‌ایم.

وی افزود: شرایط امسال این مسئله را به ما گوشزد کرد که نمی‌توانیم با توجه به وضعیت منابع آبی به سدهای نیروگاه‌های برق- آبی تکیه کنیم و لازم است به دنبال افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی باشیم. بر همین اساس نیز برنامه وزارت نیرو این است تا سالانه ۲۰۰۰ مگاوات را نیروگاه جدید حرارتی را وارد مدار کنند.

معاون وزیر نیرو با اشاره به افزایش مصرف وسایل سرمایشی در کشور گفت: سال گذشته از ۵۴ هزار مگاوات میزان مصرفی که صورت گرفت ۲۱ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی بود که این میزان معادل مصرف کل چهار کشور همسایه ماست.؛ لذا لازم است که راهکار اساسی برای این مسئله صورت گیرد.

به گفته وی، امسال تفاهم نامه‌ای را با بخش صنایع و کشاورزی در راستای مدیریت مصرف ۱۳۰۰ مگاوات امضا کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم از این طریق از خاموشی‌ها دور شویم.

حائری افزود: از ۵۰۰۰ مگاواتی که کمبود داریم با کمک مردم و صرفه جویی های صورت گرفته ۱۶۰۰ مگاوات جبران شد اما باید گفت که پتانسیل صرفه جویی تا ۱۵۰۰ مگاوات در این میان وجود دارد که لازم است به این مسئله اهتمام بیشتری ورزیده شود.

وی در خصوص وضعیت واردات برق نیز گفت: با کشور آذربایجان تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌ایم تا در تابستان بتوانیم ۱۶۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق را از این کشور وارد کنیم علاوه بر این از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان نیز برق به ایران وارد می ‌شود که باید گفت در مجموع ۷۰۰ مگاوات برق را از کشورهای همسایه وارد می‌کنیم.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵۰ مگاوات برق توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه احداث نیروگاه بادی و خورشیدی صورت گرفته است و علی رغم تحریم‌های جدید آمریکا هنوز موضع کشورهای اروپایی برای فعالیت در ایران مشخص نیست و شرکت‌های حاضر فعالیت خود را انجام می‌دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا