امور زیربناییراه و ساختمانصوت

قیمت ۱۰۴ برابری مسکن در ۲۳ سال!

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: طبق گزارش مرکز آمار ایران قیمت مسکن از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۴ یعنی در مدت ۲۳ سال ۱۰۴ برابر شده است!.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،حسام عقبایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: حال سئوال اینکه آیا حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در این مدت به همان نسبت افزایش یافته است؟

وی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه اجاره بهار در تمامی نقاط کشور بجزء شهرهای کوچک به شدت رشد پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: اصلی ترین شاخص تعیین اجاره بها در تمامی دنیا «قیمت مسکن» است.

وی افزود: قیمت مسکن از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در کشور افزایش پیدا نکرد ولی هر سال در این مدت اجاره بها بر مدار افزایشی بوده است، چرا؟

عقبایی تاکید کرد: رشد قیمت مسکن و اجاره بها باید متناسب با درآمد عمومی مردم باشد که متاسفانه در شرایط فعلی بین این دو فرسنگ ها فاصله است.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن از اسفند ماه سال گذشته تا کنون ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد را تجربه کرده است، گفت: افزایش بی رویه قیمت مسکن در کشور ناشی از عدم مدیریت مناسب در حوزه زمین، نبود عزم جدی در جهت اجرای برنامه جامع مسکن و غیره است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد قیمت یک مسکن را در کشور زمین تشکیل می دهد، افزود: برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در کشور باید به نحوی باشد که سهم زمین در قیمت مسکن هر روز نسبت به گذشته کمتر شود.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی اظهارداشت: مردم را نباید ناامید کرد و ودر عین حال دلخوشی نابجا داد بلکه باید واقعیت های بازار مسکن را برای آحاد جامعه تبیین و بازگو کرد.

عقبایی اضافه کرد: قیمت مسکن در حال حاضر افزایش یافته و مالکان توقف افزایش اجاره بها را دارند و این توقع منطقی به نظر می رسد.

وی گفت: بر اساس قانون اساسی دولت ها مکلف به تامین مسکن متناسب برای مردم هستند که متاسفانه تاکنون در این زمینه گام های جدی و اساسی برداشته نشده است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور افزود: جدا از این مجلس شورای اسلامی نیز کارنامه نظارت خوبی در جهت اجرای برنامه های دولت ها در حوزه مسکن ندارد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهم‌ترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا