بانک و بیمه

ذخایر ارزی ایران رکورد زد

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۴.۳ میلیارد دلاری ذخایر ارزی ایران در سال میلادی گذشته خبر داد و اعلام کرد ذخایر ارزی ایران در پایان این سال به رکورد ۱۲۵.۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد ذخایر ارزی ایران در پایان سال میلادی گذشته به ۱۲۵.۹ میلیارد دلار رسیده است.
ذخایر ۱۲۵ میلیارد دلاری ایران رکود جدیدی طی سال های گذشته محسوب می شود.
ذخایر ارزی ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد ۱۴.۳ میلیارد دلاری داشته است. ذخایر ارزی ایران در پایان سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۱۱.۶ میلیارد دلار اعلام شده بود.
این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است ذخایر ارزی ایران در سال جاری میلادی اندکی کاهش یابد و به ۱۲۵.۶ میلیارد دلار برسد.
در حالی ذخایر ارزی ایران در سال گذشته بیش از ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافته که ذخایر ارزی عربستان در همین سال ۱۱۵ میلیارد دلار کاهش داشته و به ۶۱۱.۹ میلیارد دلار رسیده است. انتظار می رود ذخایر ارزی این کشور در سال جاری میلادی به ۵۲۰ میلیارد دلار کاهش یابد.
رژیم سعودی برای اعمال فشار به ایران و از سال ۲۰۱۲ سیاست نفت ارزان را در پیش گرفت و با افزایش تولید نفت خود به افت قیمت نفت دامن زد. این سیاست به هزینه کاهش ذخایر ارزی عربستان تمام شده است.

* رشد بخش غیرنفتی صفر شد
صندوق بین المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را صفر اعلام و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به ۴ درصد برسد.
بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۸۷.۶ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به ۳۸۶.۱ میلیارد دلار برسد.
بخش غیر نفتی ایران در سال گذشته رشدی نداشته و بخش نفتی رشد ۰.۶ درصدی داشته است. پیش بینی می شود بخش غیرنفتی امسال با رشد ۲.۵ درصدی و بخش نفتی با رشد ۱۶.۹ درصدی مواجه شود.
بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز بوده و پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به ۳.۰۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
تولید گاز ایران نیز از معادل ۲.۹۸ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۵ به معادل ۳.۰۱ میلیون بشکه در روز نفت طی امسال خواهد رسید.
صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز و صادرات گاز معادل ۰.۱۵ میلیون بشکه در روز نفت بوده است. پیش بینی شده است این ارقام در سال ۲۰۱۶ به ترتیب به ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز و به معادل ۰.۱۵ میلیون بشکه در روز نفت برسد.

*آهنگ رشد نقدینگی در ایران تندتر می‌شود
این گزارش انتظار دارد نرخ تورم در ایران طی امسال تک رقمی شود و به ۸.۹ درصد برسد. نرخ تورم سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۲ درصد اعلام شده است.
به نوشته تسنیم، نقدینگی در ایران طی سال گذشته رشد ۱۴.۵ درصدی داشته و پیش بینی شده است آهنگ رشد نقدینگی در ایران طی امسال تندتر شود و رشد نقدینگی در این سال به ۱۵.۷ درصد برسد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا