بانکبانک و بیمه

سرمایه بانک دی افزایش یافت

مدیرعامل بانک دی ضمن برشمردن موفقیت‌ها و دستاوردهای بانک در سال ۹۴ با اشاره به نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برنامه‌های بانک در این مسیر را نیز تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شفیع‌زاده تصریح کرد: ما فهرست بلندی از موفقیت‌ها را در سال ۱۳۹۴ داریم که بحمدالله مجموعه اقدامات باعث شد جایگاه بانک دی در نظام بانکی ارتقا پیدا کند و شرایط مناسب‌تری را به وجود بیاوریم. مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که همکاران ما انجام دادند شرایطی را ایجاد کرد که اعتبار و مقبولیت بانک دی در بورس، بانک مرکزی، روابط بین بانکی و بین مشتریان و مخاطبان بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده خوب و پسندیده است. امیدواریم همچنان توفیق داشته باشیم این جایگاه را ارتقا دهیم.
مدیرعامل بانک دی به افزایش سرمایه بانک دی از پنج هزار به ۶۴۰۰ میلیارد ریال اشاره و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۴ تمام اقدامات قانونی در زمینه افزایش سرمایه انجام شده است که بسیاری از شاخص‌های ما را تعدیل می‌کند. همچنین سرمایه تعدادی از شرکت‌ها را افزایش دادیم، به طوری که با افزایش ۳۰۰ درصدی سرمایه شرکت بیمه دی قدرت توانگری آن برای عملیات بیمه‌گری بالاتر رفت.
شفیع زاده دریافت مجوز مرحله دوم ارزی را موفقیت دیگری دانست و گفت: در حال حاضر تیم ارزی تقویت شده است و در جهت تقویت حوزه ارزی به زودی مجوز مرحله سوم را نیز اخذ می‌کنیم.
مدیرعامل بانک دی به اخذ مجوز فعالیت مجدد صرافی دی اشاره و خاطرنشان کرد: این مجوز توسط شورای پول و اعتبار تصویب شد و با اصلاحاتی که صورت دادیم و تصمیمات اتخاذ شده با بازگشایی موافقت شد. اکنون تیم مدیریتی منصوب شده و فعالیت‌هایی را آغاز کرده که امیدواریم در سال ۱۳۹۵ صرافی بتواند به خوبی برنامه‌هایش را انجام دهد.
وی با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی بین ۱۰۰ شرکت برتر ۱۱ پله رشد داشته‌ایم، افزود: کسب رتبه نخست در شاخص رشد فروش در کشور، دریافت و ارتقای جایزه تعالی سه ستاره سازمانی و قرار گرفتن در سه شرکتی که بیشترین بهبود کیفیت را در سال ۱۳۹۴ داشته‌اند، انتشار اوراق بهادار و صکوک در سال ۹۴ برای اولین بار که زمینه استفاده از ابزارهای بازار پول را فراهم کرد از دیگر موفقیت‌های سال ۱۳۹۴ بود.

رویکردهای سال ۹۵ معطوف به اقتصاد مقاومتی باشد
وی با اشاره به برنامه های سال ۱۳۹۵ گفت: در سال جدید رویکردهایی ما باید معطوف به اقتصاد مقاومتی باشد. باید به این رویکرد توجه کنیم و ادبیات معطوف به اقتصاد مقاومتی را درک کنیم. ما باید به عنوان سربازان عرصه اقتصادی، اولا درک درستی از موضوع داشته باشیم و ثانیا در این مسیر کارمان را درست انجام دهیم و تلاشمان این باشد که رویکردهایمان در سال ۱۳۹۵ را معطوف به این ادبیات کنیم.
مدیرعامل بانک دی تلاش و مجاهدت در اقتصاد را از ملزومات اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بهبود مدیریت کیفیت و بهره وری از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی است. همچنین استفاده از اقتصاد دانش بنیان، استفاده از فناوری، خوب کار کردن، مبتکرانه کار کردن و استفاده از روش‌های نو را می‌توان از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی دانست. ما نباید در گذشته بمانیم ولو اینکه در سال‌های قبل خوب کار کرده باشیم باید بدانیم الان مقتضیات زمان، خلاقیت‌ها و قوه ابتکار خود را می طلبد. باید خلاقانه با پدیده‌های اقتصادی مواجه شویم، نه منفعلانه.

رقابت کاذب و به هم خوردن توازن سود انتظاری
وی یکی از دستاوردهای دولت را کنترل تورم دانست و گفت: کنترل تورم در حالی انجام شد که از سوی دیگر با رکود مواجه بودیم. و حالا باید تلاش کنیم که از این رکود خارج شویم. ما به عنوان بخشی از نظام بانکی در زمینه خروج از رکود و شتاب در رونق نقش داریم.
مدیرعامل بانک دی تصریح کرد: رقابت کاذب و شکننده‌ای در نرخ به وجود آمده که باعث شده توازن سود انتظاری در حوزه اقتصادی به هم بخورد. هیچ صنعتی ۲۰-۳۰ درصد سود بدون زحمت ندارد. پس طبیعی است که افراد سود سپرده گذاری بانکی را می گیرند و تولید را رها می کنند. در مسیر اقتصاد مقاومتی باید اشتغال و رونق شکل بگیرد لذا سیستم بانکی باید متناسب با شرایط فعلی که تورم مهار شده روند خود را اصلاح کند.
شفیع زاده خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب بجز ۳-۴ سال همواره نرخ سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم بوده است. اما اتفاقی که از سال گذشته تا کنون رخ داده این بوده که نرخ سود بانکی خیلی بیشتر از نرخ تورم است. در این شرایط طبیعی است که سپرده‌گذار و کسی که منابع در اختیار دارد انگیزه‌ای برای به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی سایر حوزه‌ها نخواهد داشت بنابراین روندهایی که خلاف اقتصاد مقاومتی و خلاف تدابیر دولت است، باید اصلاح شود.

منافع درک اقتصاد مقاومتی برای بانک‌ها
وی ضمن درخواست از نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بر مسئولیت بانک دی تاکید و اظهار کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را درک کنیم به دست خودمان قیمت تمام شده پول را بالا نخواهیم برد. قیمت تمام شده پول باید پایین بیاید. به جای رقابت در نرخ، باید کاری کنیم که رقابت را به سمت خدمات ببریم. هرچقدر که خدمت ارائه دهیم و رقابت داشته باشیم نه تنها هیچ ضرر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندارد بلکه تماما منفعت است و این عین خدمت است؛ البته با لحاظ عقلانیت و محاسبه درآمد و هزینه. خدمت خوب است اما باید رقابت در خدمت باشد که در این صورت هیچ عارضه منفی برای اقتصاد و فرهنگ ایجاد نخواهد شد.
مدیرعامل بانک دی درخصوص چگونگی تخصیص منابع بانکی گفت: در تخصیص منابع باید رویکردمان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تقویت سیاست‌های دولت، ایجاد رونق، اشتغال، حمایت از بنگاه‌های متوسط، خرد و بنگاه‌های دانش بنیان باشد. البته از پولمان هم باید مراقبت کنیم. وثیقه و بهداشت اعتباری باید باشد که اتفاقا جزو عوامل اقتصاد مقاومتی است. پول را به هرکسی ندهیم که آن را از بین ببرد بلکه به کسی بدهیم که اهلیت داشته باشد اما به سمت تولید سوق دهیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا