خودروصنعت، معدن، تجارت

اقدام قطعه‌سازان برای افزایش ۴۰درصدی قطعات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه قطعه‌سازان به دنبال افزایش ۴۰ درصدی قطعات خودرو هستند،‌ گفت:‌ این همه ارزهای دولتی را به چه کسانی دادند چرا جرأت ندارند اسامی را منتشر کنند؟

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، محمد عزیزی نماینده مردم ابهر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، اظهار داشت: قطعه‌سازان به دنبال این هستند که افزایش ۴۰ درصدی روی قطعات خودرو انجام دهند.

وی افزود: قطعه‌سازان به دنبال افزایش ۴۰ درصدی قطعات خودرو هستند اما اگر قطعه خودرو ۴۰ درصد افزایش پیدا کند چند درصد قرار است روی قیمت خودرو شاهد افزایش باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: استدلال اینها این است که قیمت در حوزه ما افزایش پیدا نکرده است. چه کسی می‌گوید افزایش پیدا نکرده است؟ پس این قیمتی که روی خودروها به شدت عجیبی افزایش پیدا کرده است چه می‌گوید؟ چه وضعی  است که در بازار خودرو به وجود آمده است؟

عزیزی بر همین اساس اضافه کرد: بنده با رئیس انجمن قطعه‌سازان صحبت کردم و استدلال این قطعه‌سازان این است که می‌گویند به هر حال اگر افزایش قیمت نداشته باشیم هزینه‌های ما بالاست و ما نمی‌توانیم ادامه دهیم.

نماینده مردم ابهر و خرمدره همچنین یادآور شد: اینکه هزینه آنها بالا است چرا هزینه آن را مردم باید پرداخت کنند اینکه شرکت‌ها ناکارآمد هستند و بهره‌وری ندارند و یا هزینه‌های آنها بالاست و ماشین‌آلاتشان مشکل دارد مردم باید این هزینه را با افزایش قیمت پرداخت کنند؟ این درست نیست.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به اعتقاد بنده وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات باید فعالیت  و دقت خودشان را بیشتر کنند. قطعه‌سازان نباید خودسرانه این گونه عمل کرده و افزایش قیمت اعمال کنند. اینکه جار و جنجال کنند و بگویند همه چیز گران شده و ما هم باید افزایش قیمت داشته باشیم.

عزیزی تصریح کرد: بحث دیگری که اینها مطرح می‌کنند این است که با چنین کاری مردم نسبت به خودرو اقبال نشان می‌دهند و نتیجه آن این می‌شود که خودروی ما مشتری پیدا می‌کند که باید در جواب آنها گفت این گونه نیست چه کسی می‌گوید مردم با افزایش قیمت اقبال نشان می‌دهند، مردم از روی ناچاری اقدام به خرید می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر همین اساس اضافه کرد: زمانی که ما نمی‌توانیم نقدینگی را در کشور کنترل کنیم و یک‌بار این نقدینگی روی سکه و ارز اعمال می‌شود و یک‌بار هم بر خودرو تأثیر می‌گذارد. اینها برای خودشان نشسته‌اند و خیال‌بافی کرده‌اند که  خودروی ما کیفیت دارد.

«آیا واقعاً طرحی که در مجلس آمده بود مبنی بر اینکه عوارض سالیانه ۲۰ درصد کاهش پیدا کند اگر تصویب می‌شد و ملاحظاتی که بر اثر تحریم‌ها در این میان لحاظ شد اگر تصویب می‌شد واقعاً مردم اقدام به خرید این خودروهای بی‌کیفیت می‌کردند؟»

عزیزی همچنین یادآور شد: تأکید ما بر خرید خودروی داخلی است اما باید کیفیت هم داشته باشد چرا کیفیت خودروهای داخلی را بالا نمی‌برند؟

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر کمیسیون صنایع چه تدبیری برای این مسأله اندیشیده است، گفت: بارها ما برای این موضوع اقدام به برگزاری جلسات کردیم اما استنباط بنده این است که ما فقط حرف می‌زنیم  و هیچ عملی اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌خواهید در این رابطه سؤال از وزیر داشته باشید تا او هم پاسخ‌های لازم را در این رابطه به نمایندگان ارائه دهد، گفت: ما اگر بخواهیم سؤال هم داشته باشیم فایده‌ای ندارد اخیراً وزیر صنعت در جلسه غیرعلنی حضور یافت اما عملاً نتیجه‌ای حاصل نشد. این همه ارزهای دولتی را به چه کسانی دادند چرا جرأت ندارند اسامی را منتشر کنند؟ چرا فقط حرف می‌زنیم و نظارت نمی‌کنند؟

عزیزی در خاتمه گفت: چرا مسئولان مربوطه نمی‌توانند از مردم عذرخواهی کنند و بگویند که ما ارز را دادیم اما دقت نکردیم چه چیزهایی وارد کشور شد یا مثلاً بگویند ارز را برای یک قطعه اختصاص دادیم اما به جای آن چای وارد کشور کردند. رسانه‌ها باید به این مسأله ورود کنند و البته ما هم پیگیری خواهیم کرد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا