انرژی

ادیانی: ملاک  سهمیه تولید هر کشور بیانیه سازمان اوپک است نه وزیر انرژی عریستان

رئیس کمیته قراردادهای نفتی ایران گفت: ملاک سهمیه تولید هر کشور بیانیه سازمان اوپک است این بیانیه در اجلاس اوپک به تصویب همه اعضا رسیده و به تمام  شرکت‌های نفتی و تولید کنندگان و مصرف کنندگان اطلاع رسانی شده است .

علی ادیانی در  گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه نظارت مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک دیگر پایبندی  کشورها را نسبت به سهمیه تولید  رصد نمی‌کند بلکه توافق کنونی بنا را بر سقف تولید جمعی می‌گذارد گفت: این نظر شخصی ایشان است و نظر اوپک نیست. آنچه که در بیانیه اعضا اوپک بود و در سایت سازمان اوپک وجود دارد مبنای عمل است  و  به تمام شرکت‌های نفتی و تولید کنندگان و مصرف کنندگان نفت اطلاع داده شده است. مبنای عملکرد بیانیه‌ای است که سازمان اوپک اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: مصوب اعضای اوپک این بود که اجماع ۲۰۱۶ را تایید کرد؛ اتفاقی که افتاد این بود که از سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار بشکه کاهش تولید نسبت به سقف مصوب ۲۰۱۶ داشته‌ایم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه مربوطه به  تولید اعضای اوپک بوده و ۶۰۰ هزار بشکه مربوطه با کاهش اعضای غیر اوپک بوده است.

همچنین بخوانید

ادیانی تصریح کرد: دو دیدگاه در اوپک وجود داشت که یکی از آنها مربوط به ایران بود که می‌گفت در قیاس با اجماع ۲۰۱۶ افزایش تولید ندهیم و افزایش قیمت را به معادلات عرضه و تقاضا به بازار بین المللی نفت واگذار کنیم. نگاه دیگر نگاه ترامپ بود که می‌گفت که سقف تولید را بالا ببریم و قیمت را کاهش دهیم. این دو دیگاه نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند و نهایتا نظر ایران در جلسه اعضای اوپک تصویب شد؛ با این تبصره که اگر کشوری نمی‌تواند به اندازه سهم خود تولید داشته باشد با اذن خود به کشور دیگر که این قدرت را دارد سهم خود را واگذار کند. این چارچوب کلی بود که تعیین شده و بیانیه آن در سایت اوپک موجود است.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا