خودروصنعتصنعت، معدن، تجارت

افزایش ۱۶۴ درصدی واردات خودرو به کشور در فروردین ۹۵

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی؛ به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، در نخستین ماه سال جاری صادرات غیر نفتی در نخستین ماه از سال‌ جاری با ۷ و ۹۱ صدم درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳ میلیارد و ۷ میلیون دلار رسید.

در این مدت ۸ میلیون و ۱۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷ میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۷ و ۸۹ صدم درصد واز حیث ارزش ۷ و ۹۱ صدم درصد افزایش یافت.

براساس این گزارش در همین مدت یک میلیون و ۹۲۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار وارد کشور شد که از لحاظ وزن ۲ صدم درصد کاهش و از نظر ارزش ۷ صدم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. بدین ترتیب تراز تجارت خارجی کشور در فروردین ماه امسال با بیش از یک میلیارد دلار افزایش به نفع صادرات مثبت بود

در این مدت میعانات گازی به ارزش ۵۴۵ میلیون دلار و محصولات پتروشیمی و سایر کالاها به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار صادر گردید .کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره و هند پنج کشور عمده مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی (با  احتساب میعانات گازی) بودند.

این گزارش حاکی است طی فروردین ماه سال ۹۵، لوبیای سویا با ۸۷ میلیون دلار ارزش، ذرت دامی با ۵۹ میلیون دلار ارزش، جو به استثنای بذر با ۵۴ میلیون دلار ارزش، دانه گندم خوراکی با ۴۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۴۰ میلیون دلار عمده‌ترین کالاهای وارداتی بودند . کشورهای عمده طرف معامله با ایران نیز در مدت یاد شده به ترتیب شامل  چین، امارات متحده عربی، ترکیه، آلمان و  هند بوده اند.

این گزارش می‌افزاید در فروردین ماه امسال بالغ بر یک هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶۴ و ۶۹ صدم درصد افزایش داشت. ارزش این تعداد خودرو حدود ۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به فروردین ماه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری ۱۲۵ و ۷۴ صدم درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است که متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۳۶۷ دلار و کالای وارداتی یک هزار و ۲۹ دلار بوده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا