بورسبورس اوراق

رشد اندک ۳۷ واحدی شاخص کل بورس/ شیمیایی‌ها رشد بازار را متوقف کردند

معاملات امروز بازار سهام در حالی پیگیری شد که شاخص کل بورس در ابتدا رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرد اما با گذشت زمان و افزایش فشار فروش در گروه شیمیایی، نماگرهای بازار تا حدی عقب نشستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران اولین روز هفته را با رشد قابل ملاحظه ۵۰۰ واحدی شاخص کل در حالی آغاز کرد که اخبار نا مساعد از وضعیت اقتصادی چین، فشار بر روی قیمت جهانی کامودیتی‌ها را افزایش داد. از سوی دیگر اما معاملات جذاب فولاد مبارکه در بورس کالا سبب افزایش اقبال سهامداران به دادوستد سهام گروه فلزی-معدنی شد.

تاثیر متناقض اخبار اقتصادی چین در بازارهای داخلی و خارجی

داده های کلیدی اقتصاد چین در ماه ژوئن منتشر شده و نشان می دهد جنگ تجاری با آمریکا روند رشد تولیدات صنعتی این کشور را با کاهش شتاب جدی مواجه کرده است.

طبق گزارش هایی که صبح امروز منتشر شد، رشد تولیدات صنعتی چین از ۶.۸ درصد ماه می به ۶ درصد در ماه گذشته کاهش داشته است. گفتنی است اقتصاددانان رشد ۶.۵ درصدی را پیش بینی کرده بودند. از این رو امروز نیز قیمت فلز «روی»، «سرب» و «آلومینیوم» تحت تاثیر این خبر، افت کرد.

از این رو بازارهای سهام آسیا در روز اول هفته جاری و با انتشار داده های اقتصادی سه ماهه دوم  چین و خطر تداوم جنگ تجاری میان چین و امریکا افت پیدا نمودند. داده های رسمی نشان می دهد که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم ۲۰۱۸ رشد ۶.۷ درصد داشته که در مقایسه با رشد ۶.۸ درصد نه ماهه گذشته ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

برخلاف ثابت ماندن تولید ناخالص داخلی این کشور، درآمد بخش صنعت چین کمتر از انتظارات محقق شده است و به عقیده برخی کارشناسان حمایت بیشتر دولت از این بخش را میطلبد. تحلیلگران معتقدند که اقتصاد چین در حال تضعیف ناشی از ریسک های سال های گذشته و تنش های اقتصادی اخیر می باشد.

دو شاخص مهم بازارهای سهام چین با افت ۰.۶ و ۰.۵ درصد بیشترین کاهش را تجربه نمودند در حالیکه بازار ژاپن در تعطیلی به سر می برد. سهام استرالیا نیز ۰.۳ درصد افت نمود. بهای نفت سبک امریکا نیز  با انتشار آمار موجودی بیش از انتظار بازار با ۰.۵ درصد کاهش به کانال ۷۰ دلار وارد شد و نفت برنت با همین میزان افت به نزدیم ۷۵ دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر یوآن چین که براساس برخی گمانه‌ها به‌دلیل اتکای بانک مرکزی این کشور به استفاده از ابزار پولی علیه ابزار تجاری آمریکا، به‌صورت تعمدی تضعیف می‌شود، ظرف هفته جاری نزدیک به ۷/ ۰ درصد نسبت به دلار آمریکا تضعیف شد.

تداوم روند صعودی ایندکس دلار

شاخص دلار به‌عنوان رقیب اصلی طلا در بازارهای جهانی در آستانه ثبت چهارمین ماه افزایشی متوالی خود قرار گرفته است. شاخص دلار در طول هفته جاری نوسان زیادی را تجربه کرد؛ اما همچنان جایگاه خود را بالاتر از سطح ۵/ ۹۴ واحدی حفظ کرد تا زمینه لازم برای رشد بهای اونس فراهم نشود.

در بازارهای موازی داخلی چه می‌گذرد؟

امروز اما با انتشار خبر آغاز تحویل سکه های پیش فروش سه ماهه از فردا در شعب بانک ملی شاهد ریزش قیمت سکه نقدی بودیم. گفتنی است فردا ۹۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده تحویل خریداران خواهد شد. این خبر، بازار سکه آتی را نیز منفی کرد و معامله گران هیجان زده این بازار برای فروش تمام سررسیدها در صف فروش نشستند. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با ۱۱۸ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با رقم ۲ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان به فروش رسید.

در بازار ارز اما انتشار خبرتوقف ثبت سفارش‌ها با نرخ دلار رسمی و تضعیف احتمال الحاق به FATF پس از اعلام نظر شورای نگهبان ، سبب بروز التهاب وافزایشی شدن نرخ دلار نیمایی و آزاد شد. از این رو بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا با ۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۳۳۵ تومان قیمت خورد. هر یورو بدون تغییر ۵ هزار و ۵۶ تومان و هر پوند نیز با ۱۴ تومان رشد ۵ هزار و ۷۴۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

اخبار مساعد از فولادی ها

امروز در ادامه عرضه پُراقبال محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا، خبر افزایش تولید فولاد نیز تا حدی بازار فلزی ها را در بورس داغ کرد. تولید فولاد خام با رشد ۱۷ درصدی از ۴.۸ میلیون تن گذشت. و در مدت سه ماهه نخست امسال محصولات فولادی تولیدی در مجموع به ۲ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۹۱ تن رسید که از این رقم سهم ورق گرم مبارکه و سبا در مجموع یک میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۹۴ تن بود که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۱۷ درصدی دارد.

سهم ذوب آهن اصفهان ۵۶۸ هزار و ۲۸۴ تن بود و رشد هشت درصدی در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۶ و بقیه مربوط به فولادسازان آذربایجان، خراسان، فولاد آلیاژی، نورد و لوله اهواز، فولاد اکسین و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است که نسبت به سه ماهه نخست پارسال رشد ۱۱ درصدی دارد.

آخرین اخبار از صادرات سیمان

طی اخبارمنتشر شده صادرات سیمان ایران در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش اندکی روبرو بوده است. کویت، عراق، افغانستان و بنگلادش مهم‌ترین مقصدهای صادراتی سیمان ایران در بهار امسال بوده‌اند، به طوریکه در این مدت بیش از ۲۷ میلیون دلار از مجموع کل صادرات سیمان ایران به کویت، بیش از ۲۰ میلیون دلار به عراق، بیش از ۲۰ میلیون دلار به افغانستان و بیش از ۱۵ میلیون دلار به بنگلادش صادر شده است. از این رو امروز این گروه و گروه ساختمانی روز نسبتا سبزرنگی را پشت سر گذاشتند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان دادوستدهای امروز تالار شیشه ای شاخص کل با ۳۸ واحدی به رقم ۱۰۸ هزار و ۱۰۹  واحد رسید. این در حالی بود که شاخص هم وزن در خلاف جهت نماگر اصلی حرکت کرد و با عقبگرد ۲۵ واحدی در ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۲۸ واحد آرام گرفت.

در این بین امروز یک میلیارد و ۵۲۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۷۷ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام وحق تقدم در بورس اختصاص داشت. همچنین گفتنی است امروز حقیقی ها بیش از ۲۵ میلیارد تومان سهم از پرتفوی خود را واگذار کردند.

اما در بین گروه های صنعت، شیمیایی، خودورویی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، گروه فلز به لیدری «فولاد» روز مثبتی را پشت سر گذاشتند . نمادهای «پارس»، «فخوز» و «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص اعمال کردند. از سوی دیگر اما معاملات منفی «فارس»، «شخارک» و «رمپنا» تا حد زیادی از رشد بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند.

چه خبر از غول گازی تازه وارد؟

امروز نیز نماد پتروشیمی پارس با صف خرید ۲۰۰ میلیونی کار خود را برای سومین رو بعد از عرضه اولیه آغاز کرد و در ابتدا حقیقی های این سهم پنج میلیون سهم را عرضه کردند. این روند تا پایان بازار مسکوتماند. اما در دقایق آخر معاملاتی، حقیقی های «پارس» دست به کار شدند. اما بعد از پیگیری های اقتصادانلاین مشخص شد که هر سه حقوقی اصلی پتروشیمی پارس (هلدینگ خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان) عرضه کننده ۱۰ میلیون سهمی امروز این نماد بودند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین در خصوص توقف فردای این سهم به دلیل افزایش بیش از ۲۰ درصدی در پنچ روز کاری گفت: تمام تلاش ما و سازمان بورس در جهت کوتاه نمودن مدت توقف نماد تا قبل از برگزاری مجمع  این شرکت است. گفتنی است قیمت این سهم تازه وارد امروز به ۲۷۷۸۳ ریال رسید و با صف خرید ۱۹۰ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس اما آیفکس با عقبگرد ۳.۵ واحدی  در محدوده یک هزار و ۲۲۵ واحد آرام گرفت. در این بازار نیز ۳۰۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۷۷ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۵۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در فرابورس نیز معاملات منفی «زاگرس»، «هرمز» و «ارفع » توان آیفکس را برای صعودی شدن گرفت. اما دو نماد تازه وارد این بازار روز متفاوتی را پشت سر گذاشتند. «شغدیر» پس از هفت روز کاری مثبت سرانجام در قیمت ۲۱۲۷ ریال متعادل شد. گفتنی است این سهم امروز با صف فروش ۱۳ میلیونی همراه بود. اما «زبینا» همچنان با صف خرید درقیمت ۱۸۵۲ ریال به کار خود در معاملات امروز ادامه داد.

یک خبر تاثیرگذار برای «زاگرس»

همچنین گفتنی است امروز قضاوت دعوی «زاگرس» و «مبین» به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد «زاگرس» طی ازطلاعیه ای در خصوص روند دعوی حقوقی با پتروشیمی مبین بر قیمت‌گذاری نرخ خدمات و محصولات جانبی، شفاف سازی کرد. در این اطلاعیه آمده است:  طبق رأی ابلاغی کالاها و خدمات شرکت پتروشیمی مبین جنبه انحصاری داشته و تعیین نرخ خدمات مشمول تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری کالا و خدمات انحصاری خواهد بود. طبق رأی ابلاغی دستورالعمل قیمت‌گذاری نرخ خدمات و محصولات جانبی باید توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت صرفا” ریالی تدوین و جهت اجراء به شرکت پتروشیمی مبین ابلاغ و نتیجه عملکرد شرکت مذکور را ظرف مهلت شش ماه به شورای رقابت گزارش نماید. نرخ‌های دستورالعمل مذکور برای سال ۹۵ و ۹۶ اعمال و برای سال ۹۷ متعاقبا” شورای رقابت در خصوص دستورالعمل مجددا” تصمیم‌گیری خواهد نمود. برآورد و اعلام تأثیرات ریالی رأی شورای رقابت بر سود این شرکت که مثبت به نظر می‌رسد منوط به تعیین و اعلام جدول نرخ خدمات و محصولات جانبی انحصاری توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌باشد که به محض نهائی شدن از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا