صنعت، معدن، تجارت

دلیل عدم معامله ارز در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص عدم معامله ارز در بورس گفت: وظیفه ما ایجاد نماد و دادن کد معاملاتی است که این کار انجام شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاپور محمدی گفت: اکثر نمادهای بسته، به خاطر عدم ارائه‌ی صورت‌های مالی شفاف بسته هستند. در حال حاضر تاخیر در ارائه صورت‌های مالی از ۴۰ مورد در ماه به سه مورد در ماه و متوسط روزهای تاخیر از ۳۵ روز در سال ۱۳۹۵ به دو روز در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه نباید حتی شاهد ۱۰ نماد بسته باشد. در طرح جدید ۱۰ روز و در شرایطی خاص فقط ۲۰ روز بسته بودن نماد قابل قبول است. اگر نمادی بیش از ۲۰ روز بسته بود آن شرکت را باید خاص تلقی کرد و ترتیباتی را انجام داد تا اطلاعات داده و نماد باز شود.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا گواهی صادراتی ارز و گواهی سپرده‌های سکه‌های پیش فروش در نهایت عرضه نشد و چرا در این مورد تصمیمات خلق‌الساعه گرفته می‌شود، گفت: وظیفه ما ایجاد نماد و دادن کد معاملاتی بود که انجام شد و این موضوع را به دولت اعلام کردیم.

محمدی ادامه داد: اما طبق قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی متولی ارز کشور است. اگر سامانه‌ای در بانک مرکزی این کار را انجام دهد مسلما همه آن را ترجیح می‌دهند، اما بازار سرمایه این آمادگی را دارد. همه باید به صلاحدید کشور در این مورد احترام بگذارند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که آیا از دید شما دلار ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا موجب انحصار شده، گفت: راجع به این‌که قیمت پایه چه‌طور تایید می‌شود بورس کالا آمادگی دارد و می‌تواند با توجه به تصمیمی که متولیان قیمت‌گذاری کشور اعلام می‌کنند قیمت‌گذاری انجام دهند، ولی در یک بازار انعطاف‌پذیر تعادل ایجاد می‌شود. اگر قیمت‌گذاری به گونه‌ای باشد بازار به سطح قیمتی نزدیک شود آن قیمت باید مورد دقت بیشتری صورت گیرد. در تعیین قیمت پایه و نرخ ارزی که مدنظر قرار می‌گیرد حتما بورس کالا همکاری خواهد کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا