امور زیربناییتعاون و اشتغال

جزئیات درخواست کارگران برای بازنگری در دستمزد ۹۷

نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار به دلیل شرایط فعلی اقتصاد کشور طی نامه ای به معاون وزیر کار درخواست کردند حداقل دستمزد امسال کارگران مجددا افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق روال هر ساله و بر اساس قانون کار، دستمزد کارگران در پایان هر سال در نشست مشترک نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برای سال بعد، در شورای عالی کار تعیین می شود. در مورد دستمزد امسال نیز، جلسات متعددی در اسفند ماه سال گذشته و ابتدای امسال برگزار و در مورد میزان افزایش آن تصمیم گیری شد و تصمیم اتخاذ شده، از ابتدای امسال مبنای پرداخت دستمزد به کارگران قرار گرفت.   اما با گذشت چهار ماه از سال، اکنون نمایندگان کارگری عضو شورای عالی کار به دلیل شرایط ویژه اقتصادی طی نامه ای، درخواست بازنگری در دستمزد ۹۷ را به وزارت کار ارائه دادند.

این درخواست به دلیل شرایط پیش آمده اقتصادی که منجر به تورم در اقلام ضروری خانوار و به تبع آن کاهش قدرت خرید کارگران شده است، به احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر کار ارسال شده است.

همچنین بخوانید

نمایندگان کارگری از مشیریان، معاون وزیر کار و دبیر شورای عالی کار درخواست کرده اند که موضوع بازنگری در دستمزد سال ۹۷ در دستور کار اولین جلسه شورای عالی کار قرار گیرد.  

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس مصوبه شورای عالی کار در اوایل امسال، دستمزد حداقلی بگیران برای سال ۹۷ یعنی کارگرانی که پایه حقوق آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان بود ۱۹.۵ درصد افزایش یافت. به این ترتیب حقوق پایه این گروه از کارگران با افزایش ۱۸۱ هزار و ۳۳۶ تومانی به یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۶۷ تومان در سال جاری رسید.

همچنین دستمزد کارگران دارای پایه حقوقِ بیش از ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ در سال ۹۶، به صورت ترکیبی از «درصد» و «رقم ثابت ماهیانه» تعیین شده بود به این ترتیب که به دستمزد پایه سال ۹۶ این گروه از کارگران، ۱۰.۴ درصد، به اضافه روزانه ۲۸۲۰۸ ریال(۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان رقم ثابت در ماه) اضافه شد.

با این حال شورای عالی کار چهارشنبه هفته آینده برای بررسی درخواست بازنگری در افزایش دستمزد، با نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل جلسه می دهد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا