صنعت، معدن، تجارت

اقدامات وسیع دولت برای اکتشافات معدنی/ کشف ٨۰ میلیون تن سنگ آهن

بیجار-وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت اقدامات وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی انجام داده و از مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد شریعتمداری ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی شرکت صبا نور در یاسوکند بیجار ،زنجیره فولاد در کردستان را حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت:لازم است در راستای زنجیره فولاد در این استان اقدامات مهم و اساسی صورت بگیرد تا علاوه بر تولید محصول نهایی و ارزش افزوده اشتغال جوانان را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان جز مناطق غنی آب در سطح کشور است بیان داشت:خوشبختانه استان کردستان میزان بارندگی و نزولات آسمانی بسیار خوبی دارد و میزان  آب آن نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوبی قرار داد و این استان جزو مناطق غنی ایران است.

وی به اقدامات کارشناسی و موافقت وزارت نیرو در جهت تامین آب زنجیره فولاد اشاره کرد و افزود:در راستای تامین آب طرح زنجیره فولاد در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده است و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ‌زنی نمی‌شد.

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان اضافه کرد:خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی صورت گرفته است واز مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است.

وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به اینکه برای تامین و ایجاد زنجیره های بعدی فولاد مشکلی وجود ندارد عنوان کرد:خوشبختانه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است پس بنابراین برای تامین و ایجاد زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید این اقدام مهم صورت بپذیرد.

گفتنی است؛ این طرح با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت ۷ هکتار و با زیربنای ۱۲ هزار متر مربع ساخته می شود و  این طرح که محصولاتش در مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره برداری کامل برای ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال می کند.

همچنین سرمایه گذاری کل این طرح ۳ هزار میلیارد ریال ( ۶۸۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و ۱۵.۹ میلیون دلار ارزی) است و تا سال ۱۳۹۹ راه اندازی می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا