بانک و بیمهطلا و ارز

ترامپ حجم تهدیدها را افزایش داد

فعالان بازارهای جهانی روندها را آرام نگه داشتند. در روزی که رییس‌جمهور امریکا، چین را به وضع ۵٠٠ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای وارداتی چین تهدید کرد، قیمت‌ها و شاخص‌ها چندان تکان نخوردند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اعتماد، روز جمعه چین باز هم ارزش پول ملی این کشور را کاهش داد تا مزیت تجاری‌ای را که سال‌هاست در حال استفاده از آن است، حفظ کند. بانک مرکزی چین در ماه ژوئن، ماه گذشته میلادی هم بیش از ٢ درصد از ارزش یوان مقابل دلار ایالات متحده کاسته بود. در سال ٢٠١٧، ۵٠۵ میلیارد دلار جنس چینی وارد ایالات متحده شد که باعث شد امریکا با کسری تجاری ٣٧۶ میلیارد دلاری روبه‌رو شود.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر، اروپا هم درباره تجارت رسما وارد نزاع لفظی با امریکا شده تا بازارها نگران‌تر از قبل شوند. روز جمعه بازارها واکنش شدیدی به دور تازه تهدیدها نشان ندادند اما اگر وسعت و شدت جنگ تعرفه‌ها بیشتر شود، این احتمال یک احتمال قوی است.

فرار طلا از دره یک ساله

اونس طلا که پنجشنبه با ۵ دلار افت به بهای ١٢٢۵ دلار رسیده بود، ‌جمعه را با قیمت ١٢١٩ دلار شروع کرد اما بعد شاهد نوسان‌های افزایشی کم دامنه شد. بیشتر نوسان‌ها در ساعات صبح و بعدازظهر پیرامون قیمت ١٢٢۵ دلار بود. دلیل رشد طلا از کف یک ساله، ‌افت اندک شاخص دلار بود، گرچه شاخص دلار هم در مقاطعی نوسان‌های افزایشی را تجربه کرد. با فرار سرمایه از برخی بازارهای سهام، بازار طلا جاذب این سرمایه‌ها شد.

رکورد یوان

شاخص دلار که پنجشنبه با رشدی خوب به عدد ٩۵,١۶ واحد رسیده بود، جمعه را با عدد ٩۵.١٢ واحد شروع کرد تا برخی کالاهای خام اجازه رشد پیدا کنند. خبر دیگر بازارهای جهانی ارز در روز گذشته، افت پول چین مقابل دلار کانادا بود. جمعه صبح نرخ برابری یوان مقابل دلار به کف یک ساله رفت. «بانک چین» ارزش یوان را ٩.٠ دیگر کاهش داده است. کاهش ارزش یوان، مزیت تجاری به چین می‌دهد.

سهام مخلوط

بازارهای سهام روز گذشته وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند. با آنکه بازارهای آسیایی روز را با رشد شروع کردند، همتایان اروپایی آنها روند کاهشی در پیش گرفتند. از سوی دیگر، بازارهای سهام امریکا هم تحت تاثیر گفته‌های تازه ترامپ قرار گرفتند. بورس‌های امریکایی نگران اثرگذاری جنگ تجاری دو اقتصاد اول و دوم جهان هستند. روز جمعه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم گفت که تعرفه‌های ایالات متحده بر خودرو ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و اتحادیه اروپا در پی تصویب اقدامات مشابه است. فعلا رسما اعلام شده است که اقدامات تلافی‌جویانه اروپا علیه امریکا ٢٣ قلم محصولات فولادی را شامل می‌شود. این تعرفه‌های متقابل اتحادیه اروپا می‌تواند علیه محصولات دارویی و شیمیایی امریکا و همچنین زغال‌سنگ اعمال شود. این خبر در محافل اتحادیه اروپا تایید می‌شود.

نفت

نفت خام روز جمعه نوسان چندانی نداشت. شاخص برنت که پنجشنبه روی قیمت ٧٢,۵٨ دلار ایستاده بود، جمعه را با قیمت ٧٢.۶۵ دلار آغاز کرد. با این همه نفت تحت فشار نگرانی‌های اقتصادی محدود ماند. جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین که به این دو کشور هم محدود نیست، پتانسیل این را دارد که رشد تولید ناخالص در چندین کشور و در کل اقتصاد جهان را مختل کند و این امر، تقاضا برای نفت را کاهش خواهد داد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا