انرژی

باز هم دلار و سکه خبرساز شد

همچنان افزایش نرخ دلار و سکه و شایعه قطع شدن ارز مسافرتی جزو اخبار پربازدید این روزهاست که موجب بهم ریختگی بازار و تشدید قیمت‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدتی است که شایعه قطع‌شدن ارز مسافرتی سر زبان‌ها افتاده و موجب در هم ریختگی بازار ارز و سکه شده است، این شایعه از آن‌جا قوت گرفت که برخی از آژانس‌های مسافرتی گفتند که بانک مرکزی به آنها نامه زده و اعلام کرده است تا پایان تیرماه ارز مسافرتی قطع می‌شود اما این قضیه از رئیس انجمن آژانس‌های گردشگری با تکذیب دریافت چنین نامه‌ای از سوی بانک مرکزی همراه شد اما در تاریخ ۲۹ تیرماه بود که بانک مرکزی طی واکنشی تایید کرد که قرار است ارز مسافرتی تعیین تکلیف شده و نحوه پرداخت آن مشخص شود. آن طور که مهدی کسرایی پور – مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی – اعلام کرده، این بانک پیشنهادات جدیدی را برای اصلاح نحوه پرداخت ارز مسافرتی مطرح کرده که در ستاد اقتصادی دولت در حال بررسی است.

سکه عامل گرانی قیمت دلار

همچنین بخوانید

سکه دیگر موضوعی است که تحلیلگران بازار ارز آن را دلیل افزایش قیمت دلار می‌دانند. جالب اینجاست که تا پیش از این با توجه به رابطه مستقیمی که بین قیمت دلار و سکه وجود دارد این افزایش قیمت دلار بود که موجب گران شدن سکه می‌شد، اما مدتی است که افزایش قیمت سکه موجب هیجان در بازار شده است. عنوان می‌شود در روزهایی که حتی دلار آرام است، سکه افزایش قیمت دارد و این به دلیل افزایش تقاضایی است که برای آن وجود دارد. صرافی‌ها عنوان می‌کنند با وجود اینکه سکه‌های پیش فروش در حال تحویل است ولی این سکه‌ها به بازار نمی‌آید و نتوانسته عامل تعدیل قیمت‌ها باشد. دارندگان سکه‌های پیش فروش با توجه به پیش بینی که برای افزایش قیمت در آینده دارند، ترجیح می‌دهند فعلا از پیش فروش آن خودداری کنند و دارایی خود را در قالب سکه نگه دارند. در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر معتقد است که بازار در حال حاضر دچار رکود عجیبی شده و با وجود التهاب در بازار کمتر کسی برای خرید و فروش به بازار مراجعه می کند و این در حالی است که افراد تنها برای رفع نیاز به خرید سکه های خرد آن هم در حجم بسیار اندک روی خواهند آورد.

۵ سال گذشت مرغ گران نشد  

این روزها با کمتر کالایی مواجه می‌شویم که با افزایش قیمت مواجه نشده باشد اما رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی ارزان‌ترین محصول پروتئینی سفره خانواده ها را  گوشت مرغ دانست  که طی پنج سال گذشته افزایش قیمتی به خود ندیده و این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولیدکننده با سختی بسیار ۶۰۰۰ تومان است و به اجبار آن را ۵۰۰۰ تومان به فروش می رساند که در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر از بررسی افزایش قیمت مرغ خبر داده بود که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی هم گفت این افزایش قیمت در جامعه کشش دارد؛ چراکه خودرویی همچون پراید با افزایش قیمت، مشتری و صف خرید دارد اما گوشت مرغ اگر مقداری گران شود، کسی قدرت خرید ندارد! یوسف خانی با تاکید بر اینکه حداقل قیمت منطقی مرغ در شرایط فعلی کیلویی ۹۲۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد که هر زمانی که مرغ با افزایش قیمت روبرو می شود مردم از خرید دست می کشند و تولیدکننده برای آن که دچار ضرر و زیان بیش از حد نشود، روند کاهشی قیمت را در دستور کار قرار می‌دهند.

ادامه روند خاموشی‌ها به دلیل حال بد صنایع

گرمای هوا موجب شده که در روزهای اخیر شاهد خاموشی‌های پراکنده در ایران باشیم تا جایی که شرکت توزیع برق تهران بزرگ اعلام کرد با توجه به استمرار هوای گرم و افزایش بی سابقه مصرف انرژی برق و نیز محدودیت منابع تولید انرژی، صنعت برق، ناگزیر به پیش بینی اعمال محدودیت بار در شبکه‌های توزیع برق تهران است که جداول خاموشی‌ها  از روزهای اخیر آغاز شد که در نهایت امروز سخنگوی صنعت برق اعلام کرد بر اساس آخرین آمار، میزان درجه حرارت هوا در ماه آینده افزایش خواهد یافت. لذا باید گفت که تا دو هفته اول شهریور ماه شرایط خوبی پیش روی صنعت قرار ندارد که اگر میزان رشد مصرف همین سه درصد بماند می‌توان پیش بینی کرد که تا سه هفته آینده مشکل خاموشی برطرف می شود. در زمینه وضعیت بد صنایع حقی فام اعلام کرد که به وزارت صنعت پیشنهاد داده‌ایم تا شهرک‌های صنعتی تعطیلات خود را از روز پنجشنبه و جمعه به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه منتقل کنند و امیدواریم از این طریق بتوانیم وضعیت خاموشی‌ها را بهتر کنترل کنیم.

اینستاگرام بالاخره فیلتر می‌شود یا نه؟

یکی دیگر از اخبار مورد توجه در این روزها فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام است که معاون اول دادستان کل کشور در چند روز اخیر اعلام کرد که فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفته است که از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرسشی در همین زمینه مطرح شد که وی عنوان کرد من مسئول فیلترینگ نیستم که بخواهم درباره فیلتر نشدن اینستاگرام قول بدهم. اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد که خبری از فیلترینگ اینستاگرام نیست.

نرخ ارز جدید برای گوشی‌ها

پس از اعتراضات تعدادی از کسبه و فروشندگان موبایل و تبلت در تهران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که معتقد بود گرانی‌های غیرمعمول گوشی نشان می‌دهد برخی افراد سودجو با استفاده از ارز دولتی گوشی وارد کرده‌اند اما بر اساس بهای ارز آزاد محاسبه و به مردم عرضه می‌کنند، ‌لیستی از شرکت‌هایی که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته بود، منتشر کرد و توضیح داد که از ابتدای امسال تا ۲۹ خردادماه به ۴۰ شرکت واردکننده گوشی تلفن همراه، ارز دولتی تخصیص داده شده است. این موضوع موجب شد که افزایش قیمت‌ گوشی در راستای افزایش نرخ ارز غیررسمی توجیه نداشته باشد و اگر چه برخی از واردکنندگان ادعا داشتند که نتوانستند ارز دولتی دریافت کنند یا این که برخی فروشندگان مدعی بودند گوشی‌ها را با قیمت ارز آزاد از واردکنندگان دریافت کرده و ناچارند با همین قیمت‌ها هم به فروش برسانند؛ اما در عین حال انتظار می‌رفت حداقل گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، کاهش قیمت داشته باشند و از طرف سازمان‌های نظارتی هم به این موضوع رسیدگی شود. از طرفی در حال حاضر پس از ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی، این بار صحبت از نرخ ارز دیگری برای گوشی‌هاست. در این راستا وزیر ارتباطات اظهار کرده که مقرر شده است بر اساس نامه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای گوشی‌های با قیمت زیر ۳۰۰ دلار، ارز از گروه دوم و از طریق سامانه نیما تامین شده و برای گوشی‌هایی با قیمت بالاتر از ۳۰۰ دلار نیز ارز از گروه سوم تخصیص داده شود.

وقوع زلزله‌ ۵.۹ ریشتری روستای تازهآباد استان کرمانشاه یکی دیگر از اخبار مورد توجه امروز بود که در همین زمینه سخنگوی شرکت ملی گاز ایران آخرین وضعیت شبکه‌های گازی روستای تازه‌آباد استان کرمانشاه را بعد از وقوع زلزله تشریح کرد. بوجارزاده عنوان کرد که وقوع زلزله خللی در عملکرد خطوط لوله گاز ایجاد نکرده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

همچنین طبق اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان راهداری، تردد در محورهای مواصلاتی مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان عادی و روان است و در استان کرمانشاه نیز به جز محور جوانرود به ثلاث باباجانی مسیر شرق به  غرب که ریزش کوه داشته و ترافیک در آن محور نیمه سنگین است، در سایر محورها جریان ترافیک عادی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا