انرژی

الوعده وفا!

وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام نام شرکتهای متخلف در پرونده واردات غیرقانونی خودرو را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پرونده ثبت سفارش و واردات غیرقانونی خودرو از ابتدای امسال در صدر اخبار اقتصادی قرار داشت.

حدود سه ماه پیش مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت – در نشستی خبری رسما اعلام کرد که در زمان متوقف بودن ثبت سفارش واردات، حدود ۶۴۸۱ دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش شده است.

همچنین بخوانید

تایید رسمی وقوع تخلف در فرایند واردات خودرو حساسیت افکار عمومی و کارشناسان را به دنبال داشت. مردم خواستار روشن شدن زوایای این پرونده و معرفی متخلفان بودند.

با این حال این اتفاق نیفتاد تا ‌آنکه سرانجام حدود یک ماه پیش رییس‌جمهوری رسما وارد عمل شده و در دستوری از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست ظرف دو هفته شرکتهای دخیل در ثبت سفارش غیرقانونی خودرو را شناسایی و به مردم و قوه قضاییه معرفی کند.

این دستور رییس‌جمهوری کارساز شد و حدود دو هفته پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی در این باره را برای وی ارسال کرد. به دنبال ‌آن برخی کارشناسان خواستار معرفی و انتشار عمومی نام شرکتهای دخیل در پرونده واردات غیرقانونی خودرو بودند که این اتفاق امروز افتاد.

امروز صبح محمد شریعتمداری لیست شرکتها و افراد دخیل در ثبت سفارش غیرقانونی خودرو را منتشر کرد که در آن نام چند شرکت مطرح واردکننده خودرو نیز به چشم می‌خورد.

برخی متخلفان از قلم افتاده‌اند!؟

اما انتشار عمومی نام افراد و شرکتهای متخلف در پرونده واردات غیرقانونی خودرو پایان ماجرا نبود و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ابهاماتی را نسبت به این لیست مطرح کرد.

مهدی دادفر در واکنش به انتشار لیست شرکتهای دخیل در پرونده ثبت سفارش و واردات غیر قانونی خودرو با استقبال از این اقدام خواستار برخورد شدید با شرکتهای متخلف شد. وی همچنین اظهار کرد که به نظر می‌رسد نام برخی شرکتهای متخلف در این لیست وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی لیست منتشره به نظر می‌رسد که جای بعضی از شرکتها در این لیست خالی است ضمن آنکه اگر مرجع قضایی براساس این لیست می‌خواهد اقدام کند پس تکلیف شرکتهای متخلف احتمالی که اسمشان در این لیست نیامده، چیست!؟.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: با بررسی اجمالی لیست منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت که حدود ۲۰ درصد شرکتهای دخیل در پرونده واردات غیرقانونی خودرو جزو نمایندگی‌های رسمی و از اعضای این انجمن بوده و مابقی جزو واردکنندگان غیر رسمی هستند.

بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان مسکن

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به بی‌تعادلی نرخ ارز و سکه، فروشندگان و خریداران مسکن در انجام معاملات مردد هستند و تاثیر این موضوع با کاهش قراردادها در تیرماه خود را نشان داد.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: تمام بازارها از جمله مسکن با یک بلاتکلیفی مواجه هستند. اما در بازار مسکن به دلیل این‌که سهم سرمایه‌گذاری از هزینه‌های خانوار عدد قابل توجهی است و قدرت خرید مردم نتوانسته با وضعیت جدید قیمت‌ها تطابق پیدا کند با کاهش معاملات به دلیل بلاتکلیفی فروشنده‌ها و خریداران مواجه هستیم.

وی افزود: بحث فقط خریداران نیست قشر بزرگی از فروشنده‌ها که مترصد تبدیل به احسن واحدهای خود هستند یا سرمایه‌گذارانی که واحدهای آماده فروش دارند نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند که اگر خانه‌های خود را بفروشند می‌توانند مابه‌ازای آن را پیدا کنند یا خیر.

این کارشناس مسکن گفت: در شرایط موجود، پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن مقداری مشکل شده اما آن‌چه مسلم است تا زمانی که وضعیت نرخ ارز و بازارهای موازی به یک ثبات نسبی نرسد همین وضعیت کج‌دار و مریز ادامه خواهد یافت و پس از خروج از وضعیت فعلی می‌توان افق بازار مسکن را واضح‌تر مشاهده کرد.

اخبار جدید درباره فیلترینگ تلگرام

برخی بر این عقیده‌اند که تلگرام اکنون در حالتی از بیم و امید فیلتر و رفع فیلتر قرار گرفته و در آخرین اظهارنظرها، اعلام شده اگر خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام‌رسان‌ها ایجاد شود، احتمال رفع فیلتر تلگرام در آینده وجود دارد.

ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی – با اشاره به اقدامات شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌ها گفته است: در شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌ها مصوبه تصویب شده وجود دارد و در حال حاضر این مصوبه در حال اجراست. در خصوص اینستاگرام فعلا هیچ بحث خاصی نشده است. البته در سال‌های اخیر مردم و نخبگان درباره باز شدن یا بسته شدن برخی از پیام‌رسان‌ها صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند اما شورای عالی فضای مجازی درباره باز شدن توییتر یا فیلتر شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی تا به امروز نداشته است.

وی با اشاره به تصمیمات در نظر گرفته شده برای پیام‌رسان تلگرام اظهار کرده است: تصمیم درباره فیلترینگ تلگرام، یک تصمیم قضایی است و رویکرد شورای عالی فضای مجازی خروج از انحصار تلگرام بوده که با فیلترینگ بخشی از آن محقق شده است. اما در صورتی که خدمات پایدار داخلی در حوزه پیام‌رسان‌ها ایجاد شود، این احتمال وجود دارد که تلگرام رفع فیلتر شود که البته این تصمیم درباره این موضوع به عهده قوه قضاییه است.

انتشار روزانه جداول قطع برق

اما همچون وضعیت چند هفته اخیر قطع برق در برخی مناطق همچنان ادامه دارد. در این شرایط وزارت نیرو به صورت روزانه جدول احتمالی ساعات قطع برق در مناطق مختلف را منتشر می‌کند.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برای اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده امروز دو مرداد ماه جدول جدیدی منتشر کرد.

با توجه به استمرار هوای گرم و افزایش بی‌سابقه مصرف انرژی برق و نیز محدودیت منابع تولید انرژی، صنعت برق ضمن عذرخواهی اقدام به انتشار جدول جدید اعمال محدودیت‌های بار کرد.

این شرکت از شهروندان تهرانی درخواست کرد که با تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف “۱۲ الی ۱۷ و ۲۰ الی ۲۳”، و انتقال مصارف غیرضروری به دیگر ساعات، مجموعه صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری کنند.

تولید ۸ خودرو متوقف شد

دستور توقف تولید هشت خودروی جدید از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به دلیل مصرف سوخت بالا صادر شد.

در لیستی که از سوی سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده است، اسامی هشت خودروی جدید که به  دلیل مصرف بالای سوخت دستور توقف خط تولید آنها صادر شده است، شامل (MVMX۳۳S دنده دستی)، (HAIMA S۷ STATION دنده اتوماتیک-  نوع موتور: HM۴۸۴Q ۱۹۹۵ سی‌سی)، (کامیونت پادرا Z۲۴PA دنده دستی)، (JAC S۵  دنده دستی)، (LIFAN ۸۲۰ SEDAN دنده اتوماتیک)، (London taxi TX۴ SEDAN دنده اتوماتیک)، (وانت تک کابین تک دیفرانسیل بنزینی CC۱۰۳۱PD۰۵ Wingles۵  دنده دستی)، (BAIC BJ۴۰L HATCHBACK دنده اتوماتیک) است.

مقوله استاندارد مصرف سوخت خودروها مجزا از طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی است و تا پیش از این ۲۰ مدل خودرو نمی‌توانستند این استانداردها را رعایت کنند که با اضافه شدن این هشت مدل خودروی جدید تعداد خودروهایی که به دلیل مصرف سوخت بالا خط تولید آنها متوقف می‌شود، به ۲۸ مورد خواهد رسید.

جدیدترین نرخ تورم اعلام شد

بررسی آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تیر ماه در هر دو حوزه‌های شهری و روستایی و همچنین در همه شاخص‌های آماری افزایش داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به ٨.٧ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٢ درصد) ٠.۵ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در تیر ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ١٢١.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۴.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٣.٨ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ١٣.٨ درصد بیشتر از تیر ١٣٩۶ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان»  هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (١٠.٢ درصد) ٣.۶ واحد درصد افزایش یافته است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به ٨.٧ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨.٢ درصد) ٠.۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ۴.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٠,٨ و ٧.٩ درصد است.

نرخ بیکاری، ۱۲.۱ درصد

مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران نرخ بیکاری برای سه ماهه بهار امسال (۱۳۹۷) ۱۲.۱ درصد اعلام شده است.

مطابق با آمارهای مرکز آمار ۴١.١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر در سه ماهه بهار ۱۳۹۷ از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.۵ درصد افزایش داشته است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار ١٣٩٧ منتشر شد که در آن بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ١٢.١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩۶ به میزان ٠.۵ درصد کاهش داشته است و جمعیت بیکار کشور  با ۴۴٩۵٨  نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است.

همچنین جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۶۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧۵۶ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵٠.١ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٢ درصد و کشاورزی با ١٨.٧ درصد قرار دارند.

بورس سرازیری می‌رود

امروز در بازار سهام خودروها، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی روند کاهش قیمت را تجربه کردند و شاخص کل با کاهش ۲۶۳ واحدی روبه‌رو شد.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران امروز ۲۶۳ واحد افت کرد و به رقم ۱۰۸ هزار و ۳۹۵ رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با ۱۲ واحد افت تا رقم ۱۸ هزار و ۲۷۰ واحدی افت کرد. شاخص آزاد شناور نیز ۳۸۶ واحد پایین رفت و تراز ۱۱۷ هزار و ۳۸۵ را تجربه کرد. در عین حال شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۱۳۷ و ۷۹۱ واحد افت کردند.

سایپا، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و فولاد خوزستان سه شرکتی بودند که معاملات سهام‌شان بیشترین تأثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار داشت اما درطرف مقابل نفت سپاهان، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فناوران به ترتیب با ۳۷، ۳۲ و ۲۹ واحد تأثیر افزاینده سعی کردند که نگذارند شاخص بازار بیش از این کاهش پیدا کند.

امروز در نماد ساپیا که بیشترین تأثیر کاهنده را روی شاخص‌های بازار داشت، شاهد صف میلیونی فروش بودیم به‌طوری که پس از پایان معاملات تعداد ۱۶۶ سفارش با حجم بیش از ۱۰ میلیون و ۶۶۶ هزار سهم در صف فروش ایستاده بودند. در این نماد صددرصد خریدها را سهامداران حقوقی انجام دادند و همچنین ۳۶ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی بود.

ایران از عربستان پیشی گرفت

وزیر نفت هند اعلام کرد ایران در فاصله آوریل تا ژوئن از عربستان پیش افتاد و دومین تامین کننده بزرگ نفت برای پالایشگاه‌های دولتی این کشور شد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ مکتوبی به قانونگذاران این کشور اعلام کرد هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، در سه ماهه نخست سال مالی جاری، ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

وی آمار قابل مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارایه نکرد اما آمار گردآوری شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که هند در فاصله آوریل تا ژوئن سال میلادی گذشته، حدود ۳.۴۶ میلیون تن یا حدود ۲۷۹ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا