ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

احتمال «شنود» درمورد توپ اهدایی پوتین به ترامپ قوت گرفت

گفته می شود توپ فوتبالی که ولادیمیر پوتین به دونالد ترامپ در جریان دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در فنلاند اهدا کرد، احتمالا حاوی یک تراشه فرستنده برای شنود گوشی‌های هوشمند در کاخ سفید بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به نقل از بلومبرگ، چندی پیش که روسای جمهور دو کشور روسیه و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر در شهر هلسینکی فنلاند دیدار و گفتگو کردند، ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – تحت تاثیر بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ به میزبانی این کشور ، یک توپ فوتبال را به همتای آمریکایی خود یعنی دونالد ترامپ اهدا و اعطا کرد که حالا حاشیه های زیادی مبنی بر احتمال شنود و جاسوسی این توپ از کارکنان و مقامات کاخ سفید ایجاد شده است .

بسیاری از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا نظیر لیندسی گراهام در این خصوص عنوان کرده اند که به احتمال زیاد ، این توپ فوتبال حاوی تراشه های گیرنده و فرستنده برای جاسوسی از کاخ سفید بوده است و ما باید از ورود آن به کاخ سفید جلوگیری کنیم.

همچنین بخوانید

آنها از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده درخواست کرده اند که اجازه ورود این توپ جاسوسی را به کاخ سفید ندهند و به طور کامل آن را تحت بررسی های دقیق امنیتی قرار دهند.

البته به گفته برخی از منابع آگاه ، این نگرانی ها چندان هم بی مورد نبوده است چراکه این توپ نشانه هایی مبنی بر وجود یک آنتن کوچک و همچنین برقراری ارتباط با گوشی های موبایل مجاور خود از خود نشان داده است. البته به گفته برخی دیگر از تحلیلگران، ممکن است این تراشه برای جاسوسی تعبیه نشده باشد و تنها یکی از ویژگی های منحصربفرد یک توپ فوتبالی به شمار برود.

بر اساس تصاویری که در کنفرانس خبری هلسینکی به ثبت رسیده است ، می توان گفت که این توپ مجهز به فناوری ارتباطات میدان نزدیک یا همان NFC است که شباهت زیادی به سیگنال های اینترنت وای فای دارد . این تراشه NFC امکان دسترسی و مشاهده ویدیوهای بازکنان ، مسابقات و محتوای دیگر را به کاربارن و علاقمندان فوتبالی می دهد.

این در حالیست که شرکت آدیداس از اظهار نظر درباره احتمال  جاسوسی و هک این تراشه ها که ممکن است در معرض آسیب پذیری و مشکلات امنیتی قرار گرفته باشد ، خودداری کرده است

سارا سندرز – سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید – در این خصوص عنوان کرد: ما همواره برای تمامی هدایایی که به کاخ سفید اعطا می شود، فرایندهای کامل غربالگری های امنیتی را انجام می دهیم  و درباره این توپ فوتبال نیز همین روند را در پیش گرفته ایم. در این خصوص اظهارنظر بیشتری نمی توان گفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا