بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

محمد ولی‌زاده: سکه به دنبال تسهیل مسیر پرداخت در کشور است

موبایل طوفانی‌ترین ابزاری بوده که در ۱۰۰ سال گذشته با سرعتی خیره‌کننده زندگی بشر را تغییر داده و به طبع این روند، پرداخت مالی نیز همانند دیگر صنایع تحت تأثیر این ابزار قرارگرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت به‌پرداخت ملت، هرچند موبایل هنوز، سهم بزرگی در صنعت پرداخت ندارد ولی کمتر متخصصی می‌توان یافت که آینده صنعت پرداخت را در تلفن همراه نبیند. در همین راستا، شرکت به‌پرداخت‌ ملت نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت PSP در ایران و خاورمیانه دست به طراحی، تولید و ارائه اپلیکیشن به نام سکه زد و تاکنون توانسته با جذب ۲ میلیون کاربر، مسیری تازه‌ای را برای خود در بازار پرداخت الکترونیک بگشاید.

همچنین بخوانید

ازاین‌رو مهندس محمد ولی‌زاده مدیر فنی اپلیکیشن سکه درباره نگاه به‌پرداخت ملت برای توسعه این اپلیکیشن در صنعت psp به راه پرداخت می‌گوید.

 

قبل از اینکه گفتگوی خود را پیرامون موضوع اپلیکیشن سکه آغاز کنیم آیا می‌توان این‌گونه اظهار کرد؛ آینده پرداخت روی بستر موبایل قرار خواهد گرفت؟

قطعاً حرکت و روندی تازه شروع‌شده است. وقتی به دنیا نگاه می‌کنیم، رشد پرداخت‌های موبایلی را بسیار بالا می‌بینیم. قطعاً تلفن‌های همراه سهم زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند و طبیعتاً سهم مهمی از پرداخت در آینده به‌وسیله موبایل انجام خواهد شد.

 

از تولد سکه شروع کنیم؛ چطور شرکت به‌پرداخت ملت به ساخت و راه‌اندازی یک اپلیکیشن بومی ترغیب شد؟

با توجه به ضریب نفوذ اینترنت و موبایل هم در دنیا و به همان نسبت هم در ایران، باید به سمت پرداخت موبایلی قدم‌های جدی برمی‌داشتیم و برای اینکه بتوانیم موفق عمل کنیم به‌ناچار کاربر نهایی در نظر گرفته شد. به همین دلیل یکی از نکات مهمی که در طراحی اپلیکیشن سکه به کار گرفتیم، طراحی مبتنی بر کاربر بود.

طراحی با مرکزیت و محوریت نیاز کاربر برای ما اهمیت زیاد و اولویت بالایی داشت به‌طوری‌که نیاز کاربران را می‌طلبید تا اپلیکیشنی بومی داشته باشیم و بتواند پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.

 

با همین منطق اپلیکیشن سکه طراحی شد؟

بله دقیقاً؛ طراحی با محوریت کاربر، رویکردی است که در حوزه موبایل، وب و توسعه محصول در فضای دیجیتال بسیار پررنگ است. UX یا همان تجربه کاربری از مفاهیم پایه این رویکرد به شمار می‌رود که در طراحی اپلیکیشن سکه سعی شد به این موضوع بسیار پایبند باشیم.

ویژگی منحصربه‌فرد اپلیکیشن سکه چیست؟

شاید کاربرها بهتر بتوانند به این سؤال پاسخ دهند که چه چیزی راجع به سکه منحصربه‌فرد است و اگر ما جواب این سؤال را بدهیم ممکن است مصداق خود گویی و خودپسندی باشد. بااین‌حال، از همان ابتدا تجربه کاربری برای ما بسیار مهم بود و به‌طوری‌که تأکید زیادی بر تجربه کاربری خوب یا به‌عبارت‌دیگر بر کاربرپسند بودن این اپلیکیشن شد.

درواقع معتقدیم کاربر باید به همه شکل با اپلیکیشن ارتباط برقرار کند و نیازهایش دیده شود. تمام اپلیکیشن‌ها سعی در برطرف کردن همین نیازها دارند و کاربرها هستند که انتخاب می‌کنند کدام‌یک از این محصولات، نیازهای واقعی را بهتر و راحت‌تر پاسخ می‌دهد.

علاوه بر این، یکی از نقاط اصلی تمرکز ما، تسهیل فرآیندهای پرداخت بوده است. یکی از بهترین ابزارها برای اینکه کاربر با خیال راحت و هم‌زمان بتواند پرداخت‌هایش را انجام دهد کیف پول موبایلی است. امکانات اپلیکیشن‌های پرداختی بسیار مشابه یکدیگر است اما همان‌طور که اسم این نرم‌افزار مخفف عبارت «سامانه کیف همراه» است، نگاهمان به این اپلیکیشن، یک کیف پول قلمداد می‌شود.

این کیف پول می‌تواند ۲ نقش داشته باشد؛ محل نگهداری کارت‌های بانکی به‌صورت امن و دیگری استفاده از آن برای پرداخت‌های خرد.

به‌طوری‌که هدف این بوده که بتوانیم در سکه پرداخت خرد را با توسعه مفهوم کیف پول موبایلی تا حد ممکن و با رعایت قوانین تسهیل کنیم. در کنار همه این‌ها، یکی از دیگر نقاط مثبت اپلیکیشن سکه بحث زیرساخت است. زیرساخت پرداختی که در شرکت به‌پرداخت ملت وجود دارد، پشتوانه مطمئن این اپلیکیشن به شمار می‌رود.

 

اکنون‌که حرف از کیف پول موبایلی شد، سیاست‌های پرداخت خرد در اپلیکیشن سکه چگونه پیش‌بینی و اجراشده‌اند؟

در پرداخت‌های خرد سیاست‌های ما باید هم‌راستا با بانک مرکزی و رگلاتور باشد. سیاست‌گذاری در این حوزه توسط شرکت‌های PSP قابل انجام نیست؛ اما در مقابل، تکنولوژی حوزه‌ای قلمداد می‌شود که دست ما به‌عنوان شرکت به‌پرداخت ملت در آن باز است و ازلحاظ تکنولوژی می‌توانیم بسترها را فراهم کنیم.

موبایل فراگیر شده و تکنولوژی‌هایی مانند NFC، QR و زیرساخت‌های غیر تماسی ابزارهایی هستند که ازنظر فناوری دست ما در آن‌ها باز است. کارشناسان در شرکت این تکنولوژی‌ها را به کار می‌برند ولی اینکه با چه سناریوهایی از آن‌ها استفاده شود نیاز به سیاست‌گذاری لایه‌های بالاتر دارد.

 

ازنظر فنی برای توسعه اپلیکیشن سکه چه برنامه‌ای دارید؟

در این سال‌ها ترکیب «تحول دیجیتالی» زیاد به گوش مردم می‌رسد و در سطح سازمانی نیز بسیار مطرح می‌شود. یکی از ابعادی که تحول دیجیتالی را متأثر می‌کند، کسب‌وکار و محصول است. اکنون در بحث توسعه محصول باید به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنیم. هدفمان حرکت به سمت اینترنت اشیا، بلاکچین و هوش مصنوعی بوده و شرکت در حال تحقیق و توسعه در این موارد است.

سکه در توسعه ابزارهای موبایلی، شبکه داده و امنیت فضای سایبری چگونه ایفای نقش می‌کند؟

امنیت و داده‌هایی که تبادل می‌شود، از مهم‌ترین مؤلفه‌های بستر موبایل است. زیرساخت سکه و به‌پرداخت ملت بسیار قوی بوده و لایه اولیه کاربران نیز هستند که در خصوص رویکردمان نسبت به اهمیت کاربر توضیح دادم ولی در دومین لایه ما شاهد حضور زیرساخت متفاوت و خاص شرکت به‌پرداخت ملت هستیم.

 

اپلیکیشن سکه بر چه سیستم‌عامل‌هایی پشتیبانی می‌شود و از چه روش‌هایی قابل دریافت است؟

اپلیکیشن سکه را روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS داریم. برای موبایل‌های اندرویدی از طریق کافه بازار، مایکت و گوگل پلی قابل دانلود بوده و دانلود مستقیم نیز در سایت به‌پرداخت برای هر دو نسخه اندروید و iOS در دسترس است.

 

حدوداً سکه چه تعداد دانلود و چند کاربر فعال دارد؟

حدود ۲ میلیون کاربر دارد که از این تعداد یک‌میلیون کاربر فعال هستند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا