انرژی

تداوم روند نزولی نفت پس از ثبت کاهش ماهانه بی‌سابقه

قیمت نفت روز چهارشنبه بدنبال انتشار آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اکتبر ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۳.۹۱ دلار در هر بشکه رسید و به کاهش ۱.۸ درصدی در معاملات روز گذشته اضافه کرد.

بهای معاملات آتی نفت آمریکا ۳۷ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۶۸.۳۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا روز سه شنبه ۲ درصد سقوط کرده بود.

همچنین بخوانید

نفت برنت در ژوییه بیش از ۶ درصد و نفت آمریکا حدود ۷ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه هر دو قیمت پایه از ژوییه سال ۲۰۱۷ تاکنون بود.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۵.۶ میلیون بشکه افزایش یافته است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر نفت آمریکا به میزان ۲.۸ میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز جاری منتشر می‌شود.

گِرِگ مک کنا، استراتژیست ارشد شرکت “اکسی تریدر” گفت: آمار موسسه امریکن پترولیوم رشد چشمگیر ذخایر را نشان داد بنابراین همه چشم‌ها به انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی در بعدازظهر چهارشنبه دوخته‌اند.

بنابر یافته‌های نظرسنجی رویترز، روسیه و کشورهای عضو اوپک در ژوییه تولیدشان را افزایش داده‌اند. این نظرسنجی نشان داد تولید اوپک در ماه میلادی گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۳۲.۶۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین رکورد تولید امسال به شمار می‌رود.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: ما شاهد عرضه تولید بیشتر به بازار هستیم و این موضوع قیمت‌ها را با فشارهای کاهشی روبرو کرده است.

تحلیلگران: قیمت نفت امسال و سال آینده ثابت می‌ماند

بر اساس جدیدترین نظرسنجی رویترز، قیمت نفت امسال و سال آینده با افزایش تولید آمریکا و اوپک که نیاز رو به رشد آسیا را تامین کرده و اختلالات عرضه در نقاط دیگر را جبران می‌کند، احتمالا ثابت خواهد بود.

در نظرسنجی رویترز از ۴۴ اقتصاددان و تحلیلگر، پیش‌بینی شد متوسط قیمت نفت برنت در سال میلادی جاری، ۷۲.۸۷ دلار در هر بشکه خواهد بود که ۲۹ سنت بالاتر از ۷۲.۵۸ دلار پیش‌بینی شده در نظرسنجی قبلی و بالاتر از میانگین قیمت ۷۱.۶۸ دلار از ابتدای امسال تاکنون است.

میانگین قیمت نفت آمریکا ۶۷.۳۲ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی شد که بالاتر از ۶۶.۷۹ دلار پیش‌بینی شده در نظرسنجی قبلی و بالاتر از میانگین قیمت ۶۶.۱۶ دلار از ابتدای سال تاکنون است.

برای دهمین ماه متوالی است که تحلیلگران قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت را بالاتر می‌برند.

کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست در این باره چنین گفت: ما انتظار داریم قیمت‌ها تا حد زیادی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ و در سال ۲۰۱۸ باثبات بمانند. رشد تولید نفت شیل آمریکا از یک سو و نگرانی‌های بازار نسبت به جنگ تجاری میان آمریکا و چین از سوی دیگر، کمک خواهد کرد قیمت‌ها در محدوده ثابت قرار گیرند.

کشورهای اوپک و غیراوپک در ژوئن با افزایش تولید برای تامین تقاضای جهانی موافقت کردند اما این گروه هدف روشنی را برای افزایش تولید مشخص نکرده است.

اما از سوی دیگر، ادامه تنش‌های تجاری جهانی ممکن است به تقاضا لطمه بزند. به گفته جت یورگنسن از شرکت “مدیریت ریسک جهانی”، جنگ تجاری رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را آهسته می‌کند  و احتمالا روی کالاها و بازارهای دیگر به خصوص بازارهای سهام تاثیر منفی خواهد گذاشت که به نوبه خود در قیمت‌های نفت منعکس می‌شود.

تحلیلگران همچنان آسیا را موتور اصلی رشد تقاضا برای نفت می‌دانند و پیش‌بینی کردند تقاضای این منطقه امسال و سال آینده ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا