انرژی

نروژ آماده تامین تجهیزات و فناوری مورد نیاز صنعت نفت ایران است

نمایندگان شرکت‌های نفتی نروژ با اعلام خوشحالی از بازگشت به صنعت نفت ایران، از آمادگی برای تامین تجهیزات و فناوری مورد نیاز صنعت نفت ایران خبر دادند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ورنر کارلسون، مدیر منطقه‌ای اتحادیه نفت و انرژی نروژ در خاور میانه در کنفرانس همکاری در زمینه توسعه و فناوری صنایع بالادستی نفت و گاز گفت: بسیار خوشحالیم که به ایران بازگشتیم. این بار هیاتی حدود ۵۰ نفره به نمایندگی از بیش از ۳۰ شرکت در ایران حضور پیدا کرده‌اند و خوشحالیم که شرکت ملی نفت ایران نیز از این اقدام حمایت می‌کند.

وی در توضیح دلایل حضور نروژی‌ها در ایران برای این کنفرانس گفت: این حرکت از تابستان گذشته و پس از توافق ایران با غرب درباره برنامه‌ هسته‌ای برنامه‌ریزی شده بود و خوشحالم که در این زمینه صحبت‌ها به مرحله عمل رسیده است.

همچنین بخوانید

محمدعلی عمادی، مشاور معاون شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه نیز با اشاره به سابقه طولانی همکاری ایران و نروژ، گفت: در نشست‌های دوجانبه راه‌های انتقال تکنولوژی به ایران بررسی می‌شود. ایران فرصت‌های بسیاری را ارائه می‌کند، کشوری است که دارای ذخایر بسیار عظیم نفت و گاز است و در این کنفرانس مشترک نیز فرصت‌های حضور موثر در صنایع بالادستی ایران معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم با عبور از تحریم، پلی میان ایران و اقتصاد جهانی بزنیم.

جان میکال ویستاد، مسئول اقتصادی سفارت نروژ نیز در این کنفرانس با تصریح اینکه شرکتهای نروژی مدت‌ها منتظر چنین فرصتی بودند، گفت: این شرکتها قبلا هم اینجا بوده‌اند، صدسال قبل مهندسان نروژی در پروژه راه‌آهن ایران فعال بوده‌اند. اکنون پتانسیل زیادی برای آینده همکاری دو کشور در آینده وجود دارد. در حال حاضر نروژ با پیشنهادی از مجموعه از بهترین‌ امکاناتی که می‌تواند ارائه کند به ایران آمده است. شرکتهایی اینجا حضور دارند که نروژی که امروز می‌شناسید را ساخته‌اند.

وی افزود: ایران در ذخایر نفت‌وگاز ظرفیت بالایی دارد، این ذخایر باید به شکل بهره‌ورانه‌ای با استفاده از فناوری روز بعد از سال‌ها تحریم و مشکلات مدیریتی اقتصاد ایران را که اکنون وضعیت چندان مطلوبی ندارد را به حرکت درآورد. ایران درحال حاضر هم در بخش بانکی و هم از لحاظ نقدینگی و از سوی دیگر در زمینه شفافیت مالی مشکلاتی دارد که البته همگی قابل حل است.

عقب‌افتادن امضای قراردادهای جدید نفتی نشان می‌دهد که امیدها برای روشن شدن لوکوموتیو اقتصاد ایران در انتظار این قراردادها باقی مانده‌است. به نظر نمی‌رسد تا بخش نفت ایران قراردادهای واقعی امضا نکند چرخ‌های اقتصاد به راه بیافتد چرا که بیش از یک چهارم اقتصاد ایران به حوزه نفت و گاز وابسته است. ما پتانسیل لازم برای پیشرفت را در ایران دیده‌ایم، نروژی‌ها تجهیزات و فناوری لازم را برای کمک به صنعت نفت ایران در اختیار دارند. بسیار به آینده همکاری با ایران و توسعه مبادلات دوجانبه امید داریم و خیلی خوشحالیم که دوباره برای کار به ایران برگشته‌ایم.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا