انرژی

۵۳ روستا و ۳۲۶۰ خانوار عشایری از تاریکی درآمدند

با هدف‌گذاری‌های انجام شده در دولت یازدهم در بخش برق روستایی و ادامه این مسیر در دولت دوازدهم، هم‌اکنون بسیاری از روستاها در اقصی نقاط کشور از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، در سال ۱۳۹۲ و بعد از گذشت ۱۳۰ سال از ورود نخستین مولد برق به ایران، هنوز هزاران روستای کشور از این نعمت برخوردار نشده بودند، نعمتی که فقط تامین‌کننده رفاه نبود و علاوه بر آن با گسترش خدمات‌رسانی برق، شاخص‌های تولید و اشتغال را تغییر می‌داد.

وزارت نیرو در دولت یازدهم در راستای توسعه عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور را در دستور کار قرار داد و تا پایان دولت توانست به بیش از ۲۱۵۰ روستای کشور برق‌رسانی کند. در دولت گذشته، در طرح‌های برق‌رسانی به این روستاها، ۲۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و در جریان این طرح‌ها، ۱۷۶۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۴۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین ۷۹۰ دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.

همچنین بخوانید

از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا انتهای آن ۲۰۰ روستا با جمعیت ۳۵۶۲ خانوار به جمع خانوده برق پیوستند که برای برق‌رسانی این روستاها ۳۱۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۱۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۲۸ ترانسفورماتور با ظرفیت ۹ مگاولت آمپر نصب شده است. از بین ۲۰۰ روستای مذکور، هفت روستا از طریق انرژی خورشیدی برق‌رسانی شده است که با این برق رسانی، ۵۵ خانوار از نعمت برق برخوردار شدند و برای این روستاها هزینه ای بالغ بر ۶۸۶ میلیون تومان صرف شد.

در پایان سال گذشته مصلحتی شربیانی، مجری برق روستایی کشور در این باره گفته بود: در سال ۸۸ برق‌رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اتمام رسید و در پایان سال ۱۳۹۵ جشن برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار برگزار شد. این را باید گفت که هنوز در برخی نقاط، روستاهایی بدون برق وجود دارد که به دلایلی مثل نداشتن کد روستا، معارض و مشکل منابع طبیعی هنوز برق‌دار نشده‌اند و در حال حاضر با شناسایی این روستاها حدود ۳۸۵ روستا هستند که در برنامه برق‌دار شدن قرار دارند.

همچنین طبق آمار اردیبهشت سال قبل، در سه سال گذشته پروژه برق رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل شد و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد که حدود ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه داشت و با تکمیل این طرح تعداد روستاهای برق‌دار شده کشور به ۵۶ هزار و ۷۹۳ روستا با جمعیتی نزدیک به ۴.۳ میلیون خانوار رسیده است.

در همین چارچوب با توجه به کارنامه دولت یازدهم در حوزه روستاها در بخش آب و برق، حال دولت دوازدهم گام هایش را در این مسیر، پرشتاب‌تر برداشته به گونه‌ای که از ابتدای سال جاری تا هفته دولت تعداد ۵۳ روستا با ۶۳۷ خانوار با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۹۷ میلیارد ریال از نعمت برق برخوردار خواهند شد که جهت برق رسانی به آنها ۱۳۱ کیلومتر شبکه احداث و تعداد ۸۴ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲۸۰۰ کیلوولت آمپر نصب می‌شود که قابل ذکر است اواخر سال گذشته تعداد ۲۰ روستای دیگر برق‌رسانی آن انجام شده بود که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

به این ترتیب، از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد کل روستاهای برق دار شده ۵۷ هزار و ۸۳ روستا با ۴ میلیون و ۴۹۷ هزار خانوار است که از این تعداد ۲۲۹ روستا با ۲۵۳۶ خانوار با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۱۵ میلیارد ریال از طریق سامانه‌های انرژی تجدیدپذیر در نقاط صعب العبور و دور افتاده برق دار شده‌اند.

همچنین در سال های گذشته تعداد ۳۲۶۰ خانوار عشایر کوچ نشین در استان‌های ایلام، اردبیل، چهارمحال بختیاری، اصفهان و مرکزی با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال از طریق دستگاه‌های قابل حمل خورشیدی برق‌رسانی شده‌اند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص منابع عوارض برق و منابع داخلی، تعداد ۵۷۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۸۴۰ میلیارد ریال به شرکت‌های توزیع نیروی برق جهت برق رسانی ابلاغ شده است که از این تعداد روستاها، تعداد ۱۲ روستا با ۱۷۸ خانوار و اعتبار ۳۲ میلیارد ریال جهت برق‌رسانی از طریق سامانه‌های برق تجدیدپذیر برنامه ریزی شده و برق رسانی به حدود ۸۰۰۰ خانوار عشایر کوچ نشین و فاقد برنامه از طریق سیستم های قابل حمل در سال جاری در دست اقدام است.

علاوه بر این، از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون توسط شرکت‌های توزیع برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای آذربایجان، اصفهان، باختر، تهران، خراسان، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، غرب، فارس، کرمان، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد، روستاهای تحت پوشش برق دار شده اند.

این در حالی است که از سال قبل تا کنون برق رسانی روستایی چالش هایی را تجربه کرد؛ چراکه مبلغ مقرر شده که از سمت عوارض برق برای توسعه برق روستایی و تجدیدپذیرها در نظر گرفته شده بود به این دو بخش تعلق نگرفت ودر مباحث دیگر هزینه شد. در واقع باوجود اینکه براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به موجب قانون باید ۱۰۰ درصد آن صرفا در این دو حوزه هزینه شود، اما سازمان برنامه و بودجه اجرای کامل آن را محقق نکرد و بخشی از این مبلغ بابت هزینه‌های جاری دولت هزینه می‌شود که همین مساله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی شده است.

با این وجود وزارت نیرو عزم خود را برای این موضوع جزم کرد و چندی است که این مبالغ در جای خود تخصیص داده می‌شود تا شاید توسعه این دو مهم با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا