صنعت، معدن، تجارت

دولت در دریافت مابه‌التفاوت‌ها تجدیدنظر کند

یک مقام مسئول با اشاره به مشکلاتی که دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای واردات بخش تولید کشور ایجاد کرده است، گفت:رایزنی اتاق بازرگانی ایران برای واردات مواد مصرفی چاپ با ارز دولتی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ایرج استاد علینقی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تشکیل شد، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان با توجه به ارتباطات مجازی که با سایر کشورهای دنیا دارند، به دلیل مشکلاتی که بروز کرده، سفارشات چاپ خود را به خارج از کشور می‌دهند؛ این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با ظرفیت ۴۰ درصد هم اکنون مشغول به فعالیت هستند. 

وی با اشاره به کمبود شانه و کارتن تخم‌مرغ افزود: کاهش تقاض در چاپ با مصرف در این صنعت متفاوت است، این در شرایطی است که به دلیل نبود کاغذ و مقوا، بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل در تولید نهایی محصولات خود مواجه هستند، به نحوی که کالا در انبارها باقی مانده ولی ابزارهای بسته‌بندی به اندازه کافی وجود ندارد.

همچنین بخوانید

به گفته علینقی، برای شانه تخم‌مرغ از ضایعات مقوا استفاده می‌شود، در حالیکه هم اکنون در این رابطه مشکل تامین ماده اولیه داریم؛ این در حالی است که مشکل مقوا و کاغذ و در حاشیه آن مواد اولیه مصرفی در بسته‌بندی، امروز معضل بزرگ بسیاری از تولیدکنندگان شده است.

وی واظهار داشت: هم اکنون دریافت مابه‌التفاوت از نرخ ارز دولتی و بازار ثانویه از تولیدکنندگان دردسرساز شده و بر این اساس بارها اتاق بازرگانی ایران نامه‌نگاری با دولت داشته است، این در حالی است که هم اکنون در صنعت چاپ و بسته‌بندی  چاپ وجود دارد و مشکل ما در بخش صنعت چاپ در تامین مواد مصرفی است و برای حل این موضوع با اتاق اصناف ایران، رایزنی‌هایی صورت گرفته تا دو اتحادیه چاپ و لیتوگرافی از طریق تعاونی‌هانی‌های مربوطه مجوز واردات مواد مصرفی با ارز دولتی را اخذ کنند.

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران گفت: مواد مصرفی در بخش صنعت چاپ  تا  ۳ ماه آینده پاسخگوی نیازها است منابع موجود در بخش کاغذ و مقوا حاکی از آن است که تا پایان سال مشکلی در این بخش نخواهیم داشت؛ در این میانتعزیرات تلاش دارد تا  در صورتی که کالاهای مورد نیاز در بخش صنعت چاپ  احتکار شده را آشکار کند و این موضوع نگرانی‌ها را کم می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت ۴۵۰ تن کاغذ کشف شده توسط محتکران در انبارها گفت: در این رابطه اتحادیه در جریان نیست و با تعاونی‌ها صحبت شده است. در این میان ما حتی اطلاعی در مورد گروه مافیایی کاغد نداریم و مافیای و سلاطین کاغذ را هم نمی‌شناسم.

همچنین احمد ابوالحسنی نیز در این نشست  با تاکید بر اینکه مشکل ما تحریم‌ها نیست، گفت: ۸۵ درصد از مواد مصرفی صنعت چاپ وارداتی است مشکل اصلی صنعت چاپ خود تحریمی‌ها است؛در حال حاضر مشکل خاصی در کاغذ وجود ندارد و بیشتر مشکلات در بخش صنعت چاپ است زیرا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنف با مشکل مواجه هستیم.

وی با انتقاد از اینکه مسائلی مطرح می‌شود در رابطه با اینکه افرادی با ارز دولتی واردات انجام داده‌اند، گفت: اما  صحبتی  از اینکه  گیرندگان این ارزهای دولتی چقدر زیرمیزی داده‌اند نمی‌شود.

ابوالحسنی اظهار داشت: در زمینه تامین قطعات ماشین آلات هم مشکلی وجود ندارد و نمایندگی‌ها قطعات به اندازه کافی وارد کرده‌اند.

وی در مورد قیمت کاغذ در بازار سیاه گفت:  قیمت هر کیلوگرم کاغذ چاپ در بازار سیاه ب بیش از ۶ هزار تومان  و قیمت هر کیلوگرم کاغذ رول باز شده در این بازار بین ۵۴۰۰ تا ۵۸۰۰ تومان است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا