بورسبورس اوراق

برگشت خوش بانکی ها به تالار شیشه ای

معاملات امروز بورس تهران بار دیگر به روند تعادلی روزهای اخیر بازگشت و در مسیر صعود قدم گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معامله گران بازار سهام در جریان معاملات آخرین روز هفته باردیگر تقاضای خود را در بسیاری از سهام افزایش دادند و این موضوع منجر به رشد بیش از ۷۰۰ واحدی و برگشت شاخص کل به کانال ۱۳۷ هزار واحد شد.

امروز علاوه بر اینکه شرکت های پتروشیمی مورد توجه سهامداران قرار گرفتند، بازگشایی نمادهای بانکی بعد از برگزاری مجمع سالانه نیز باعث افزایش تقاضا سهام این نمادها شد.

همچنین بخوانید

با این وجود، تداوم تقاضا در گروه های کوچک بورسی همچنان نکته مهمی محسوب می شود، موضوعی که باعث رشد بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در معاملات امروز نیز شده است.

با توجه به روند اصلاحی شاخص کل طی روز گذشته، رشد قیمتی بسیاری از سهم ها در امروز، موید این ادعاست که همچنان بسیاری از شرکت ها از ارزندگی قیمتی مطلوب برخوردار بوده و می توانند با سودآوری همراه باشند.

از سوی دیگر بازار این روزها در حال بررسی نرخ های اعلامی در خصوص کالاها بوده، و این موضوع بر چیره شدن فضای احتیاطی در معاملات برخی سهام به خوبی نمایان است.

“فارس” به رشد شاخص سرعت داد

امروز در جریان معاملات بورس تهران، نماد “فارس” بیشترین اثر را بر رشد شاخص به جای گذاشت. این شرکت در مدت ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد سال جاری، تعدیل مثبت ۱۵ درصدی داشت که افزایش درآمدهای عملیاتی یکی از دلایل آن است.

با وجود این آمارها، “فارس” در چند روز گذشته روند متعادل و کم نوسانی داشته است. امروز نیز نکته قابل توجه در خصوص این شرکت، حمایت قابل توجه حقوقی ها در سمت خرید است که بیش از ۸۰ درصد حجم خرید را به خود اختصاص داده اند.

اما دومین نماد موثر بر سبزپوشی بازار، “وبملت” است. بانک ملت که امروز بیشترین ارزش معاملات را به رقم  ۱۴۰ میلیارد تومان داشت، شاهد تغییر مالکیت قابل توجه از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی بود. در همین راستا کدهای حقوقی بیش از ۲ درصد از سهام “وبملت” را عرضه کردند. بانک ملت که نسبت به سال های گذشته عملکرد مناسبی در سال ۹۶ داشت، به واسطه تقاضای سنگین سهامداران رشد قیمتی بیش از ۱۶ درصد را بعد از بازگشایی به ثبت رساند.

رونق ارزش معاملات مجددا کلید خورد

ارزش و حجم معاملات به نسبت دیروز با رشد مطلوبی همراه بودند. ارزش معاملات امروز به محدوده ۹۲میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه رشد ۴۷ درصدی داشته است. همچنین حجم معاملات ۳۷۴هزار میلیون سهم برآورد شد که این مولفه نیز رشد ۶۸ درصدی داشته است.

اما تغییر مالکیت نیز امروز بار دیگر به سمت حقیقی ها چرخید. حقیقی ها که در ۱۰ روز معاملاتی اخیر تنها یک روز در سمت عرضه تحرک بیشتری داشتند، امروز به واسطه بازگشایی نمادهای بانکی بار دیگر تقاضای خود را افزایش دادند.

بیشترین تقاضای بازیگران خرد در نماد های “وبملت” ،”امین یکم” و “های وب” بود.

دادگستر عصر نوین که بعد از بازگشای با هجوم فروش سهامداران همراه بود، امروز شاهد حضور پرقدرت حقیقی ها در سمت خرید بود به طوریکه این گروه بیش از ۱۱۸ میلیون سهم ازاین شرکت خریداری کردند.

حقوقی ها در آن سمت بیشترین حمایت را از “فولاد” داشنند. نمادهای فولادی که روز چهارشنبه از اقبال کمتری از سوی سهامداران حقیقی برخوردار بودند، عمدتا با نوسان محدود به کار خود پایان دادند. از این رو بزرگان بازار بیشترین تقاضا را در نمادهای فولادی – معدنی داشتند.

صنعت بانک به مسیر رونق رسید

امروز همچنین بیشترین رشد قیمتی نصیب صنعت بانکها شد. پس از بانک ملت که بعد از بازگشایی، بسیار مورد توجه اهالی تالار شیشه ای قرار گرفت، بانک تجارت رشد خوبی را تجربه کرد.

به زعم بسیاری از تحلیلگران بازار، در شرایط فعلی نمادهای بانکی پتانسیل بسیاری خوبی برای بورس محسوب میشوند. از این رو “وتجارت” نیز امروز شاهد تقاضای بیش از ۱۵۴ میلیونی سهام بود، تا بعد از بانک ملت بیشترین رشد قیمتی را داشته باشد.

بعد از صنعت بانک ، ذغال سنگ دومین گروه بیشترین رشد قیمتی بود و بعد از آن سایر معادن و واسطه گری های مالی رتبه های بعد را به خود اختصاص دادند.

در میان صنایع صعودی، کاشی و سرامیک ، مواد دارویی ،سیمان و غذایی ها نیز روند مثبتی داشتند. گروه هایی که در چند روز معاملاتی اخیر به کرات مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند. رشد این صنایع از آن جهت مورد توجه است که به نظر می رسد بعد از ماه ها، بهبود عملکرد مالی شرکت ها به واسطه تحولات سیاسی- اقتصادی باعث شده با خوشبینی سهامداران در میان مدت و بلند مدت همراه شوند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا