انرژی

آمریکا نمی‌تواند درآمد نفتی ایران را صفر کند

ادامه چالش‌های ایجاد شده برای ایران در نتیجه بازگشت تحریم های اقتصادی امریکا، مساله تحریم نفتی و نزدیک شدن به تاریخ ۴ نوامبر چالشی بسیار جدی و سخت محسوب می‌شود.اما به نظر می‌رسد جنگ تجاری امریکا و چین و مقابله چین با سیاستهای امریکا می تواند مفری برای اقتصاد ایران ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، درهفته‌های اخیر خبر اعلام خرید نفت چین از ایران بعد از اجرایی شدن تحریم نفتی  در تمامی رسانه های دنیا پوشش داده شد. چین اعلام کرد که خرید نفت و فراورده های انرژی از امریکا را متوقف می کند و ایران و روسیه را به عنوان شریک تجاری خود در زمینه تامین منابع انرژی جایگزین غرب می کند. از طرف دیگر شمار دیگری از کشورهای آسیایی هم تمایل دارند تا از قانون منع خرید نفت از ایران مستثنی شوند زیرا  نفت ایران را با قیمت پایین تر از قیمت جهانی خریداری می کنند و جایگزین کردن کشور دیگری برای تامین نفت مورد نیازشان مشمول صرف هزینه های بسیار بالاتری است.باید در نظر داشت که امریکا با این پیشنهاد رسما مخالفت کرده است.

حال رسانه ها این سوال را مطرح کرده‌اند که پاسخ امریکا به این سیاست چین و کشورهایی که به خرید نفت از ایران ادامه دهند، چه خواهد بود؟

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امریکا  نوشت که تحریم چین در صورتی که خرید نفت از ایران بعد از تاریخ ۴ نوامبر سال ۲۰۱۸ را ادامه دهد یک گزینه بسیار مطلوب خواهد بود. البته این سیاستی است که قرار است در مقابل تمامی کشورهایی که به همکاری اقتصادی با ایران ادامه می دهند اجرا شود. در این شرایط دو سوال اصلی وجود دارد، اول اینکه آیا امریکا می‌تواند تمامی کشورهایی که خرید نفت از ایران را ادامه می دهند را تحریم کند؟ دوم اینکه اگر از این سیاست استفاده نکنند، آیا تحریم‌های نفتی نتیجه مطلوب امریکا را برای این کشور ایجاد می کند یا خیر؟

تحریم امریکا علیه ایران

باید قبول کنیم که تحریم نفت اصلی ترین حربه امریکا در مقابل ایران است. امریکا می‌داند در صورتی‌که بتواند جهان را با خود همراه کند، خواهد توانست با منع خرید نفت فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کند ولی واقعیت حاکم بر جهان نشان می‌دهد امریکا این توان را ندارد. امریکا نمی‌تواند تمامی کشورهای دنیا را در مسیر تحریم نفتی ایران با خود همراه کند و دلیل این مساله سیاست‌های یک جانبه دولت ترامپ است.

سیاستهایی از قبیل وضع تعرفه های تجاری علیه اروپا و چین و خارج شدن یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران و شماری از توافق های دیگر که همگی نشان از عدم پایبندی این کشور به تعهدات بین‌المللی خود است. در این شرایط برخی از کشورها به منظور نشان دادن اقتدار و استقلال سیاسی خود و برخی دیگر به دلیل تقابل با سیاستهای نادرست امریکا از همراه شدن با این کشور امتناع می‌کنند.البته به دلیل وزن بالای اقتصادی امریکا در دنیا  و قدرت سیاسی  آن، خرید نفت ایران کمتر خواهد شد وایران بخشی از درآمد صادراتی‌اش را از دست می دهد ولی رویای رساندن درآمد صادراتی ایران به صفر محقق نمی شود.

سایت اویل پرایس هم در گزارشی دیگر با اشاره به پیشنهاد تحریم کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کنند توسط برخی از مقامات امریکایی نوشت: اینکه امریکا به صورت یک جانبه از توافق خارج شود و کشورهای دیگری که مطابق توافق عمل می کنند را تحریم کند، نشان دهنده اوج یک جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی است. از نظر ما اجرای این سیاست  امکان پذیر نیست و امریکا بدون شک نمی‌تواند درآمد ایران از فروش نفت را به صفر برساند ولی قادر است میزان صادرات  نفت ایران را کاهش دهد.حال اگر در اثر سیاستهای امریکا و کاهش صادرات ایران ، قیمت نفت افزایش یابد، ممکن است میزان درآمد دریافتی ایران از فروش نفت هم تغییری نکند و تنها حجم صادراتش کاهش یابد که این به معنای شکست کامل سیاست دولت امریکا خواهد بود.

منبع
خبرآنلاین - مونا مشهدی‌رجبی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا