بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

هادی‌پور از مسیر ایران کیش برای کسب گواهینامه ISO9001:2015 می‌گوید

شرکت کارت اعتباری ایران کیش موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO9001:2015 شد. این شرکت باهدف بهبود کیفیت خدمات خود با استقرار و پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد بین‌المللی ISO9001:2015 در مورد ارزیابی قرار گرفت و توانست گواهینامه مربوطه را دریافت کند.

به گزارش شرکت کارت اعتباری ایران کیش، به‌طورکلی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نحوه مدیریت بر سازمان برای تأمین نیازمندی‌ها و انتظارات مشتری و الزامات قانونی را در برمی‌گیرد و مستقل از اندازه سازمان و نوع محصول یا خدمت برای کلیه بنگاه‌ها و مؤسسات انتفاعی و غیرانتفاعی کاربرد دارد.

این استاندارد الزاماتی برای طرح‌ریزی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت سازمان را بیان می‌کند که با تمرکز بر کلیه فرایندهای و فعالیت‌های مؤثر در کسب‌وکار (نه‌تنها محصولات و خدمات جاری) حداقل شرایط و تمهیدات لازم برای موفقیت و تعالی سازمان فراهم شود؛ اما اخذ ISO9001:2015 توسط ایران کیش در حالی صورت می‌گیرد که این شرکت توانسته بود پیش‌تر گواهینامه ISO9001:2015 را داشته باشد.

به سراغ احمد هادی‌پور معاون طرح و برنامه ایران کیش رفتیم تا پیرامون اخذ نسخه جدید این ایزو و مزایا تفاوت‌های آن نسبت با نسخه ۲۰۰۸ بپرسیم.

 

هادی‌پور ایران کیش در حالی استاندارد ISO9001:2015 را دریافت کرده است که سال‌هاست ورژن پیشین این استاندارد یعنی ISO9001:2008 را از آن خودکرده بود، کسب ISO9001:2015 چه تفاوت‌هایی نسبت به نسخه قبلی آن دارد؟

پیش از هر چیز باید بگویم مدت اعتبار ISO9001:2008 تا پایان سال میلادی جاری بود. ایران کیش به‌عنوان شرکتی که این ایزو را پیش‌تر از آن خودکرده است باید برای دریافت جدیدترین نسخه این گواهینامه اقدام می‌کرد که خوشبختانه موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵ نیز شد.

تفاوت‌های ISO9001:2015 را نسبت به نسخه قبلی آن می‌توان در سه حوزه بخش‌بندی کرد و آن تأکیدات ویژه نسخه جدید بر مدیریت ریسک، مدیریت تغییرات و مدیریت دانش است. این سه مقوله به این استاندارد اضافه‌شده‌اند.

 

طبیعتاً ممیزی‌ها نیز این سه مقوله در هر شرکت را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنند.

بله! در حوزه مدیریت ریسک که شامل شناسایی، ارزیابی ریسک و اقداماتی که باید نسبت به هر ریسک انجام شود، است، بررسی‌های ممیزی‌ها در شرکت مربوط صورت می‌گیرد اساساً سازمان‌دهی مدیریت ریسک، اثرات بسیار مثبتی روی سازمان خواهد داشت.

از سویی مدیریت تغییرات، نیز سازمان‌ها را به مسیری هدایت می‌کند تا بتوانند مکانیزم های کنترلی بهتری برای چابک سازی خود تعبیه کرده و تغییرات را اعمال کنند. به این روش، تغییراتی که در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد هدایت، کنترل و به‌کل سازمان تسری داده می‌شود تا از هرگونه ناهماهنگی بین واحدهای سازمانی جلوگیری شود.

همان‌طور که گفته شد در نسخه جدید ایزو ۹۰۰۱، تأکید ویژه‌ای نیز بر مدیریت دانش شده است، بدین ترتیب یک‌نهاد خیلی بهتر از گذشته می‌تواند مجموعه دانش صریح و ضمنی کارکنان را استخراج کرده تا سازمان بتواند از دانش سرمایه‌های انسانی خود کمال بهره را ببرد. ناگفته نماند تمام مباحث نسخه قدیمی ایزو ۹۰۰۱ در نسخه جدید آن نیز وجود دارد.

 

به نظر می‌آید ایران کیش تأکید خاصی برای اخذ برخی از گواهینامه‌های استاندارد بین‌المللی دارد، آیا اساساً این استانداردها مزایای جانبی خاصی هم برای شرکت به ارمغان می‌آورند و یا صرفاً یک تلاش برای برندینگ سازمان محسوب می‌شود؟

از روز اول هدف ایران کیش برای اخذ این ایزوها آن بود تا بداند مسیری که در این شرکت، به‌ویژه بخش طرح و برنامه پیش می‌رود مسیر درست و منطبق بر استاندارهای جهانی است، از همین روست که به سراغ اجرا و پیاده‌سازی این استاندارها در شرکت رفتیم.

ممیزی صورت گرفته نیز یک ممیزی صحیح و حقیقی است که تمامی مسائل و مشکلاتی که برای اخذ این استاندارد باید رفع شود را برای ما مشخص می‌کند.

یکی از مزایایی که استاندارهای ایزو دارد این است که تمام فرایندهای سازمان را باید شناسایی کنید، باید شرکت طوری عمل کند تا بتواند به اهداف کیفی و کمی خود برسد، این استاندارها کمک می‌کند تا در جهت نیل به اهداف، مسائل و مشکلات سریع‌تر شناسایی و رفع شود و امور خیلی سیستماتیک تر پیش روند.

در سه حوزه‌ای هم که ورژن ۲۰۱۵ به آن تأکید ویژه کرده است، سازمان خود را موظف به مدیریت مقوله‌هایی می‌کند که باعث تعالی‌اش خواهد شد.

 

به‌طور مصداقی به این موضوع که چرا این سه مقوله حتماً باعث تعالی سازمان می‌شود اشاره می‌کنید؟

مثلاً در مقوله شناسایی ریسک‌ها می‌توان این موضوع را باز کرد. سازمان‌هایی که پایه کاری آن‌ها تکنولوژی، آی‌تی و یا خدمات است، حتماً باید ریسک‌هایی که در این صنعت قابلیت شناسایی دارد را شناسایی کنند، اگر سازمان، این ریسک‌ها ناشناسایی نکند یا پس از ارزیابی ریسک‌های شرکت، اقداماتی به‌موقع انجام ندهد می‌توان اثرات منفی غیرقابل‌پیش‌بینی برای سازمان متصور بود.

به‌عنوان‌مثال در بحث تغییرات نرخ ارز در دوره اولی که مدیریت ریسک را در شرکت ایران کیش جاری و ساری کردیم این مقوله (تغییرات نرخ ارز) به‌عنوان یکی از ریسک‌ها شناسایی شد و طبق اقداماتی که بر اساس ارزیابی این ریسک انجام‌شده بود توانستیم در برنامه تأمین خود که متأثر از قیمت ارز است، طرحی جدید بریزیم تا در سال جاری، با برنامه‌ها و قراردادهایی که با تأمین‌کننده‌ها داشتیم این ریسک را به حداقل برسانیم.

این‌یکی از مثال‌هایی است که از ثمرات مدیریت ریسک در سازمان ایران کیش می‌توان از آن یادکرد. واقعیت این است که ریسک در هر مجموعه سازمان یا ارگانی اگر شناسایی شود قابلیت تصمیم‌گیری و کاهش ریسک در آن به وجود می‌آید.

 

درزمینهٔ مدیریت دانش چه طور؟

همان‌طور که گفته شد ما دو نوع دانش صریح و ضمنی داریم، دانش صریح دانشی است که همه از آن اطلاع دارند؛ اما در مدیریت دانش تمرکز خاصی بر روی دانش ضمنی است. دانش ضمنی که کارکنان دارند و باید صریح و اظهار شود. دانش‌های ضمنی اگرچه مستتر هستند ولی بعضاً به‌صورت تخصص در یک فرد ایجاد می‌شود.

این تخصص مستتر باید به‌صورت مسیر و شریانی فراگیر در شرکت به راه بیافتد به این معنا که باید دانش ضمنی در سازمان ابراز شود سپس این دانش در بقیه سازمان محک بخورد، بهبود پیدا کند و به‌روز شود، یعنی دانش ضمنی ابتدا کشف، سپس صریح و بعدازآن منتج به دانش‌های ضمنی دیگر شده و این چرخه ادامه پیدا کند تا سازمان به بلوغ دانشی خود برسد.

به‌عنوان‌مثال سه سال پیش با وقوع بحران هایپرکام ایران کیش باتجربه خاصی از مدیریت بحران، روبه‌رو شد این‌که این بحران چه مزایا و چه معایبی برای شرکت داشت برای من به‌عنوان مدیر حل این بحران، یکسری دانش‌هایی ایجاد کرد که ممکن است بقیه ندانند، این‌ها دانش ضمنی من است، این دانش اگر آشکار و سیستماتیک مطرح شود و در اختیار بقیه قرار بگیرد طبیعتاً مفید خواهد بود. این چرخه دانش در آینده برای شرکت مثمر ثمر می‌شود و از بسیاری دوباره‌کاری‌ها جلوگیری می‌کند.

 

مدیریت تغییرات هم سومین وجه تمایز نسخه جدید ایزو ۹۰۰۱ بود.

بی‌تردید مدیریت تغییر یکی از مسائلی است که در شرکت‌های پرداخت برای برنامه‌ریزی‌های کلان و استراتژیک اهمیت دارد. ممکن است گوشه‌ای از بدنه یک شرکت بزرگ تغییراتی دریک محصول خدمت یا سرویس بدهد اما این تغییرات باید روال خاص خودش را طی کند. متولی یک بخش قائم‌به‌ذات نمی‌تواند و نباید یک تغییر را در فرایندهای کاری محصولات، خدمات وغیره صورت دهد.

در هر تغییر جزئی متوسط یا کلانی که قرار است در مجموعه‌ای اتفاق بیافتد باید یکسری از کمیته‌های ناظر در مورد آن نظر دهند و این اعمال تغییرات را روی بقیه واحدها و فرایندها و بازار بسنجند و در صورت تأیید، آن تغییر اتفاق بیافتد. باید بگویم تمام تأکید ایران کیش برای اخذ این گواهینامه برای آن بود تا بتواند تفکر سیستماتیک را در بدنه سازمان به‌روز کند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا