بورسبورس اوراق

تشدید عطش بازار به نقدینگی باعقب‌نشینی ۱۳۶۰ واحدی شاخص/ ناهماهنگی در وزارت نفت، کوچ سرمایه از بورس را کلید زد

بورس تهران اولین روز هفته را قرمز رنگ به پایان برد تا باری دیگر شاهد انعکاس اثرات منفی سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت در بازار سرمایه باشیم. از این رو امروز نیز سهام شرکت‌های صادارتی و دلار محور در اثر بی‌توجهی فعالان بازار، افت قیمتی سنگینی را تجربه کردند. اما بورس‌بازان از کار ننشستند و با نقد کردن سهام بزرگ، اقدام به سهامدارای در نمادها و گروه‌های کوچک بازار کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در اولین روز از دومین هفته شهریورماه شاهد ادامه پس لرزه تصمیمات خلق الساعه وزیر نفت در بورس تهران بودیم. در هفته گذشته و با چرخش ۱۸۰ درجه ای وزیر نفت از افزایش ۱۰۰ نرخ فرآورده های ویژه نفتی شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت سهام پالایشگاه ها در یک روز بودیم. امروز نیز در ادامه تنش های حاصل از این روند آشفته و بلاتکلیف در وزارتخانه نفت، گروه پالایشی روز بسیار سختی را پشت سرگذاشت.

ادامه پس لرزه تصمیمات نفتی در بورس تهران

همچنین بخوانید

اما انعکاس این تصمیمات یک شبه و عدم هماهنگی در سطح وزارت نفت تنها به گروه پالایشی ختم نشد و موجی از بی اعتمادی و فرار سرمایه را از گروه های فلزی-معدنی و پتروپالایشی را رقم زد. از این رو امروز شاهد خروج ۳۵ میلیارد تومان نقدینگی از این گروه های مهم و شاخص ساز بودیم. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند جو این روزهای بازار کاملا دنباله روی تصمیمات اقتصادی در وزارتخانه های صمت و نفت است.

بالتکلیفی دولتی‌ها، امان بورس را بریده است

 از یک سو شاهد تعلل های معنادار وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارائه دستورالعمل جدید نرخ گذاری محصولات پلیمری و فلزی هستیم و از طرفی دیگر تصمیمات خلق الساعه نفتی، امان بازار سرمایه را بریده است. در این شرایط است که فعالان بازار سرمایه و سهامداران ترجیح به خروج از سهام بالاتکلیف دلاری را می گیرند. بنابراین در وضعیت نامطلوب یک بام و دو هوای دولت مبنی بر حمایت از بازار سهام، نیابد انتظار روزهای خوش را برای بورس تهران داشت.

عطش نقدینیگی شدیدتر شد

از طرفی با توجه به افزایش قیمت سهام شرکت های کالامحور و دلاری در بورس تهران طی سه ماهه گذشته، به نظر می رسد رشد مجدد قیمت ها مستلزم تزریق نقدینگی جدید و تازه نفس به بازار است. اما با توجه به موارد یاد شده از سوی دخالت های نا به جای دولت در نحوه قیمت گذاری محصولات، نه تنها شاهد ورود نقدینگی به بازار نیستیم که به نظر می رسد آهنگ خروج سرمایه از بازار به صدا در امده است.

گفتنی است باتوجه به بلاتکلیفی فراگیر در کلیت بازار سهام این روزها و همچنین اتشار اخباری مبنی بر عدم افزایش نرخ سپرده بانکی، سیل نقدینگی سرگردان واقعا بدون مقصد بین بازرهای موازی در حرکت است. از این رو ظرف چند روز گذشته شاهد افزایش مجدد قیمت سکه و ارز بودیم.

بازهم گروه‌های کوچک در کانون توجه قرار گرفتند

اما در گروه های کوچک وضعیت به گونه دیگری بود. در خلال معاملات امروز بورس تهران، اغلب نمادهای گروه سیمانی، دارویی، ساختمانی و داررویی صف خرید را تجربه کردند. به اعتقاد برخی کارشناسان در وضعیت کنونی و با افزایش قیمت اغلب نمادهای گروه های بزرگ بورسی، حال نوبت به کوچکترها رسیده است. به نظر می رسد فعالان بازار بی توجه به ارزندگی و یا دلایل بنیادی صرفا به جهت افزایش نرخ دلار و به تبع آن رشد ارزش جایگزینی شرکت ها اقدام به سهامداری در نمادهای کوچک و کم اهمیت بازار می کنند.

خودرویی‌ها در انتظار افزایش نرخ بازهم به حاشیه رانده شدند

اما گروه خودرویی از قافله صعود گروه های تاثیرگذار بر شاخص هم وزن جا ماند و معاملات منفی را در اغلب نمادها تجربه کرد. بلاتکلیفی افزایش نرخ خودرو از یک سو و همچنین افت مقدار فروش شرکت های خودروساز در گزارش ماهانه های اخیر سبب کاهش اقبال این روزهای حقیقی ها به گرروه خودرو شده است. البته به نظر می رسد استیضاح وکیل ودافع افزایش قیمت خودرو در روزهای آتی، یکی از اصلی ترین دلایل افت قیمت سهام این گروه باشد.

آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل با عقب نشنینی ۱۳۶۳ واحدی (معادل یک درصد) به ارتفاع ۱۳۶ هزار و ۱۰۹ واحد بازگشت. شاخص هم وزن اما بنا به دلایل یاد شده یکی از صعودهای تاریخی خود را ثبت کرد و با رشد ۳۰۵ واحدی (معادل ۱.۴۳ درصد) برای اولین بار به رقم ۲۱ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. در این بین نزدیک به سه میلیارد سهم در بورس به ارزش ۵۹۰ میلیارد تومان داوستد شد که از این میزان ۵۴۴ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین گروه های صنایع نیز بانکی ها سکان دار با ارزش ترین نمادهای معاملاتی امروز بودند. پس از آن گروه فلزات اساسی و شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. اما در جدول تاثیرگذارترین نمادها بر افت شاخص، فلزی ها بیشترین کاهش را بر نماگر اصلی تحمیل کردند. در این بین «فولاد»، «فملی»، «فارس» و «فخوز» هرکدام به ترتیب ۱۸۰، ۱۳۵، ۱۰۵ و ۸۶ واحد شاخص را عقب کشیدند. از سوی دیگر اما «وبملت»، «حکشتی» و «جم» تا حدی از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

کوتاه از فرابورس

در فرابورس هم آیفکس دنباله روی شاخص کل بود و با عقبگرد بیش از ۱۱ واحدی مجبور شد به ارتفاع یک هزار و ۵۴۵ واحد بازگردد. در این بازار نیز ۷۸۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۹۶ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۹۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی نیز «هرمز»، «زاگرس»، «ذوب» و «شاوان» بیش از سایرین در منفی کردن آیفکس نقش داشتند. اما در بین سیل خروشان توقف های نوسانی مثبت، «اوان» به جهت افت بیش از ۲۰ درصد متوقف شد.

 

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا