بورسبورس اوراق

ریزش یکدست تمام نماگرهای بازار سهام با عقب نشینی شدید گروه فلزی-معدنی/ آهنگ خروج نقدینگی از بورس نواخته شد؟

 

در دومین روز کاری هفته جاری با شکل‌گیری جو فروش، بورس تهران چهره جدیدی از قرمزپوش شدن تمام نمادها به نمایش گذاشت. این در حالی است که با به صدا درآمدن زنگ خطر بی‌ثباتی مدیریتی به دست وزیر نفت در نمادهای پالایشی، شاهد خروج ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از سطح بازار سهام بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،تنها دو هفته کاری به پایان شهریورماه مانده و تسویه اعتباری کارگزاری‌ها چوب حراج بر نمادهای با ارزش و بنیادی بازار زده است. در این بین اما با پُررنگ تر شدن ریسک‌های سیاسی و سیگنال‌هایی که افزایش جهانی قیمت نفت در پی کاهش فروش نفت ایران صادر شده است، بر سرعت فرار سرمایه از بازار سهام افزوده و زنگ خطری برای فعالان این بازار محسوب می‌شود.

نا به سامانی در وزارتخانه‌های صمت و نفت، امید فعالان بورسی را نقش بر آب می‌کند

اما نکته قابل توجه این روزهای اقتصاد کلان ایران حاکی از نوعی خود تحریمی و ندانم کاری مسولان اقتصادی است که آتش هیجانات کاذب را افروخته تر می کند. در زمانی که همه فعالان بورسی چشم امید به ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا از سوی وزارت صمت را داشتند، نابه سامانی و ناهماهنگی‌ها در تعیین نرخ از سوی وزارت نفت، این امیدها را نقش بر آب کرد و دقیقا از سه شنبه هفته گذشته شاهد ایجاد موج هراسانی از سهامداران باری نقد کردن سهام خود هستیم. دستور اخیر وزیر نفت مبنی بر بازگشت نرخ فرآورده های ویژه به حالت سابق سیگنالی به اهالی بازار سرمایه داد که حاکی از نوعی بی ثباتی و عدم قطعیت در سطوح بالای تصمیم گیری مسولان است.

رانت خواری در صنایع پایین دستی تشدید می شود

نکته دیگر این موضوع نبود شفافیت در بین نرخ گذاری ها و به تبع آن افزایش رانت خواری در بین متقاضیان مواد پایه است. یکی از این موضوعات که به دستور وزیر نفت در سه شنبه گذشته اجرا شد اصلاح مجدد قیمت فرآورده های ویژه نفتی است. حال جای سوال اینجاست شرکت های روغن سازی پالایشگاهی که از ابتدای سال چندین بار افزایش نرخ گرفته اند چرا همچنان باید مواد پایه خود را از پالایشگاه ها با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان دریافت کنند.

بازهم فصل کوچ نقدینگی به بازارهای موازی فرارسید

از سوی دیگر همچنان با پرواز قیمت سکه و ارز در بازار آزاد شاهد کوچ مجدد نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای موازی هستیم. در این میان علاوه بر تنش های سیاسی ناشی از برجام، ضعف مدیریتی در عرصه کنترل نقدینگی بیش از پیش سبب آشفتگی و تحلیل ناپذیری بازارهای مالی شده است.

تصمیمات خلق الساعه، قلب بازار را نشانه رفته است

از دیگر موارد آزار دهنده این روزهای بازار تصمیمات خلق الساعه و یکباره از سوی نهادهای مسئول اقتصادی است. یکی از این تصمیمات جدید برداشتن سقف نوسان قیمت در بین فرآورده های نفتی ویژه از سوی بورس کالا است. حال فردا مجددا نمادهای این گروه احتمالا جهت شفاف سازی متوقف شده و با رشد تقاضا مواجه می شوند. اما باید دید تصمیم خلق الساعه بعدی از سوی کدام مدیر قلب این بازار را نشانه می رود؟

کوچکترها هم تسلیم جو منفی شدند

از این رو امروز حتی در گروه های کوچک نیز شاهد افت قیمت و قرمز شدن اغلب نمادها بودیم که نشان دهنده سلب اعتماد سرمایه گذاران حتی از نمادهای کم ریسک و کوچک بازار است. از این روز شاخص هم وزن نیز نتوانست در مقابل عرضه های امروز رشد کند و تسلیم جو کلی بازار شد.

خلاصه آمار و ارقام بازار امروز

در مجموع امروز شاخص کل پس از جدال فراوان با عرضه های گسترده، با ریزش ۲۴۴۳ واحدی (معادل ۱.۷۴ درصد) سه کانال را از دست دادو در ارتفاع ۱۳۳ هزار و ۶۷۶ واحد به کار خود پایان داد. شاخص هم وزن هم در برابر ریزش ها دوام نیاورد و با افت ۳۱ واحدی به رقم ۲۱ هزار و ۶۲۸ واحد بازگشت.

در این بین مجموعا دو میلیارد و ۴۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۵۸ میلیارد تومان در بورس دادوستد شد که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. همچنین نقشه معاملات اشخاص حقیقی بیانگر خروج ۶۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار بود که بیشترین خروج حقیقی ها در گروه فلزات اساسی و شیمیایی هرکدام به ترتیب ۳۷ و ۲۸ میلیارد تومان صورت پذیرفت که نمادهای «پارس»، «پارسان» و «فارس» نمادهایی با بیشترین میزان خروج نقدینگی در بین تمام نمادهای بازار بودند. از سویی دیگر اما این گروه امروز اقدام به خرید ۳۳ میلیارد تومان از سهام گروه بانکی و بیمه ای کردند.

ترین‌های بورسی

اما در بین گروه های صنعت، همچون روز گذشته، بانکی ها بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. پس از آن گروه فلزات اساسی و شیمیایی پُرارزش ترین گروه های امروز بودند. از این رو امروز نماد «وبملت» به تهایی ۷۸ واحد شاخص را مثبت کرد. اما در آن سوی بازار «فولاد»، «فملی»، «کگل» و «پارسان» هرکدام به ترتیب ۲۳۹، ۲۳۵، ۲۱۱ و ۲۰۳ واحد شاخص کل را عقب کشیدند.

کوتاه از فرابورس

در بین نماگرهای بازار امروز آیفکس بیشترین ریزش را  متحمل شد و با افت ۳۸ واحدی (معادل ۲.۴۸ درصد) به رقم یک هزار و ۵۰۶ واحد بازگشت. در این بازار نیز بیش از ۷۰۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان ۱۶۹ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای فرابورسی نیز «مارون»، «زاگرس»، «ذوب» و «هرمز» بیشترین تاثیر را در افت شاخص این بازار داشتند. همچنین امروز نماد «اوان» که به دلیل افت بیش از ۲۰ درصد متوقف شده بود، پس از شفاف سازی در صفر تابلو بازگشایی شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا