بانکبانک و بیمه

مؤسسات غیر مجاز باعث افزایش نرخ سود سپرده گذاری شده‌اند

کورش پرویزیان در دیدار نوروزی با مدیر عامل خبرگزاری موج به سوالات اقتصادی و بانکی پاسخ داد.
 مدیر عامل بانک پارسیان؛در رابطه با شعار امسال مقام معظم رهبری با عنوان«اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اظهار کرد: همه آحاد مردم، همه صاحبان کسب‌وکار، فعالان اقتصادی، دولت‌مردان و تصمیم گیرندگان در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی به‌صورت مشخص مسئولیت دارند تا این شعار را به‌صورت جد عملی کنند.
اقتصاد مقاومتی باسیاست‌های جدید عملی شدنی است
کوروش پرویزیان افزود: در حوزه بانکی ۲ بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح است که شبکه بانکی باید آن ها را اجرا ‌کند؛ بند ۹ و بند ۱۹ به‌صورت مستقیم به وظایف شبکه بانکی و پولی کشور می پردازد و در سایر بندها نیز به‌صورت غیرمستقیم شبکه بانکی لازم است که این وظایف را اجرا کنند. همانگونه که در بند ۹ مطرح‌شده شبکه بانکی و حوزه پولی باید بتواند در خدمت بخش واقعی اقتصاد کشور قرار بگیرند و به‌صورت شفاف عمل کند و نظم‌پذیر باشند همچنین در ارتباط با رشد اقتصادی کشور همسو با سیاست¬های عمومی دولت عمل نماید. از همین رو بخش عمده ای از مسئولیت و وظایف عملی تأمین مالی تولید تا تأمین مالی بخش‌های مختلفی اقتصادی بر عهده شبکه بانکی قرار دارد.
مدیرعامل بانک پارسیان اظهار داشت: با تغییری که در سیاست‌های کلان پولی کشور رخ‌ داده و تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ بر عهده بازار سرمایه و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط بر عهده حوزه پولی گذاشته ‌شده است، به‌ مرور فشار بر بانک¬ها کمتر شده و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در مسیر اقدام و عمل قرار می‌گیرد؛ بنا براین ابلاغیه، سیستم بانکی در تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش بیشتری را ایفا خواهد نمود.
وی گفت: همچنین بانک ها باید سیستم‌های مالی و ثبت حساب خود را متناسب با استانداردهای مورد درخواست بانک مرکزی و استانداردهای بین‌المللی (IFRS) تنظیم کنند تا قابلیت ارائه خود را به‌صورت کاملاً شفاف داشته باشند تا بدین ترتیب نه ‌تنها به مراجع داخلی بلکه برای مراجع بیرونی، امکان و قابلیت ارزیابی توسط افراد مستقل وجود داشته باشد.
پرویزیان همچنین عنوان کرد: در واقع سیستمی توسط بانک مرکزی پیشنهاد شده که بانک ها کم‌کم خودشان را با آن تطبیق داده و حساب‌هایشان را برای رتبه‌بندی بانک ها، گزارش دهی، ذخایر، مطالبات و تسهیلات شفاف کنند. فعالیت‌هایی که توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی آغاز شده است نوید این را می‌دهد که امسال با حرکت مؤثرتری در حوزه اقتصاد مقاومتی گام برداریم تا شعار رهبری عملی شود.
شبکه بانکی در چارچوب شورای نگهبان عمل می‌کند
مدیرعامل بانک پارسیان در پاسخ به اینکه آیا ضرورتی به تغییر قوانین و مقررات در ارتباط با ربوی بودن بانک ها می باشد یا خیر، گفت: ما در شبکه بانکی تابع قانون بانکداری بدون ربا هستیم و نظرات مراجع عظام برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و انتظار داریم که این دغدغه ها از طریق مراجع ذی ربط در مجلس و شورای پول و اعتبار در قالب رویه‌های قانونی و در چارچوب آیین نامه ها و بخش نامه ها به شبکه بانکی ابلاغ شود تا ما بتوانیم به صورت دقیق و شفاف به این دغدغه ها پاسخ دهیم. شبکه بانکی مجری مقررات و بخش نامه‌هاست و بر اساس قانون مصوب شورای محترم نگهبان در این چارچوب هم می‌تواند عمل کرده و پاسخگو باشد.
وی عنوان کرد: سیستم‌های تسهیلات ما بر اساس عقود اسلامی است و تماماً در قالب نرم افزارهای مربوطه اجرایی می باشد و تغییراتی که در این نرم‌افزارها ایجاد می‌شود متناسب با مقررات و ابلاغیه ها است. به عنوان مثال عقد مرابحه چند سالی است با توجه به نیازها به شبکه بانکی ابلاغ شده که قبلاً وجود نداشت ما به‌هرحال موظف هستیم تمام موضوعاتی که از سوی مراجع عظام، فعالان کسب و کار و مردم مطرح می‌شود را بشنویم و به دستگاه‌های سیاست‌گذار و قانون‌گذار منتقل نمائیم تا به صورت ابلاغیه و بخش¬نامه که قابلیت رسیدگی و پاسخ‌گویی و نظارت را داشته باشد در شبکه بانکی اجراء نمائیم.
مؤسسات غیرمجاز باید جمع‌آوری شوند
کورش پرویزیان گفت: کل شبکه‌ بانکی چه خصوصی و چه دولتی همه مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی باید کار کنند و اگر نیازی به تغییر مصوبه ای هست این گزارش‌ها باید به بانک مرکزی داده شده و کارشناسان رسیدگی و بررسی ‌کنند تا اگر نیاز بود اصلاحات لازم صورت پذیرد.
مدیر عامل بانک پارسیان افزود: یکی از سیاست‌های مصوب بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار، مراجع اصلی تصمیم‌گیری کشور، شورای امنیت و دولت این بوده که مؤسسات غیرمجاز را محدود و جمع‌آوری و تبدیل به واحدهای نظم‌پذیر شوند، این سیاست از سال گذشته در مراکز رسمی کشور مصوب شده و در حال اجرا است و این کمک می‌کند که سیاست‌های عمومی دولت در خصوص بازار پول اجرایی بشود.
وی یاد آور شد: امروزه در شرایط موجود هم تولید کنندگان؛ هم دولت وهم شبکه بانکی انتظار دارند که نرخ سود سپرده ها و تسهیلات تعدیل بشود. یکی از موانع اصلی مقاومت در برابر کاهش این نرخ ها وجود همین شبکه‌های غیر مجاز وغیر رسمی است که با اقدامی که از سوی بانک مرکزی و مراجع رسمی کشور انجام شده کمک می‌کند این نرخ ها تابع خواست جمعی فعالان اقتصادی دولت و شبکه بانکی قرار گیرند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا