ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ضرورت سرمایه‌گذاری برای بازیافت فلزات از ضایعات و مواد آلاینده در کشور

بدون شک بعد از انقلاب صنعتی، انسان در مدت کمتر از ۲۵۰ سال اکثر منابع موجود در سیاره زمین را از بین برده‌است و در مقایسه با عمر سیاره زمین، در مدت زمان بسیار کوتاهی مشکلات زیست محیطی و کمبود منابع، گریبان‌گیر نسل بشر و سایر موجودات کره زمین شده‌است. با توجه به این مهم، سرمایه‌گذاری برای بازیافت منابع از ضایعات و مواد آلاینده می‌تواند نقش مهمی در طولانی شدن بقای عمر سیاره زمین بر عهده داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، استحصال فلزات قدیمی‌ترین و مهم‌ترین دستاورد انسان اولیه در راستای پیشرفت بوده‌است. با گسترش روزافزون علوم مختلف و نیاز به شناخت کامل از مجموعه فرآیندهای پیرامون انسان و طبیعت و همچنین با کاهش چشم‌گیر منابع اولیه، نیاز به شناخت بهتر و مطالعه بر روی نحوه استخراج یک یا چند فلز از یک معدن یا منبع ثانویه به وضوح احساس می‌شود و در همین راستا علم تولید و فرآوری مواد فلزی به عنوان یک علم مادر جایگاه ویژه‌ای نزد علوم و صنایع جهان دارد.

همچنین بخوانید

آزمایشگاه تولید و بازیافت فلزات

اشکان محمدبیگیان، کارشناس حوزه مواد و متالوژی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دومین دوره مسابقات ملی تولید و بازیافت فلزات که توسط اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی مهندسی متالوژی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال برگزاری است، چنین هدفی را دنبال می‌کند، تصریح کرد: مسابقه ملی تولید و بازیافت فلزات و همچنین برپایی دوره‌های آموزشی و سمینارهای تخصصی همزمان با مسابقه با هدف فراهم‌ آوردن بسترهای مناسب علمی و تزریق روحیه پژوهشگری و کوشش علمی در راه تولید و بازیافت فلزات برگزار شده است.

محمدبیگیان خاطرنشان کرد: چالش‌های صنعتی مرتبط با استحصال فلزات و نیاز روزافزون جامعه صنعتی به اتخاذ روش‌هایی که ضمن حفظ و ارتقای کیفیت، ارزش افزوده بیش‌تری را به همراه داشته باشد، ضرورت توجه به این تخصص ممتاز از مهندسی مواد را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف والای این سلسله مسابقات، ایجاد تحرک، نشاط، پویایی و رقابت سازنده و سالم در بین دانشجویان مستعد و علاقه‌مند به حوزه مهندسی مواد به خصوص در زمینه متالورژی استخراجی است.

دبیر مالی این مسابقه با بیان اینکه با توجه به کاهش منابع اولیه اکنون استفاده از منابع ثانویه خیلی اهمیت پیدا کرده است، اظهار کرد: یک دسته از مواد که بازیافت آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است، فلزات هستند که با وجود کارها و تلاش‌هایی که در این حوزه شده آن‌قدر پیشرفت نکرده‌ایم.

این کارشناس حوزه مواد و متالوژی با بیان اینکه به طور کلی بازیافت فلزات چند دسته را شامل می‌شود، عنوان کرد: یک دسته قراضه‌ها هستند که کارخانه‌های فولاد برای تولید استفاده می‌کنند و دسته‌های دیگر شامل کاتالیست‌ها، بردهای الکترونیکی و باتری‌ها هستند.

محمدبیگیان در ادامه اظهار کرد: در زمینه بازیافت کاتالیست‌ها و بردهای الکترونیکی تحقیقات و کارهای بزرگی انجام شده‌است، اما در زمینه بازیافت باتری‌ها تا کنون کاری انجام نشده‌است و حتی سازمان پسماند شهرداری هم تا کنون پروژه‌ای را ثبت نکرده‌است.

وی بیان کرد: باتری‌ها موادی هستند که فلزات ارزشمندی دارند، ولی متاسفانه فناوری و یا زیرساختی برای فراهم‌سازی پایه‌ها برای بازیابی‌شان وجود ندارد. این در حالی است که این اقدامات کم کم از دانشگاه و پروژه‌های تحقیقاتی شروع شده تا فرآیند بازیافت باتری‌ها به نتیجه برسد.

کادر اجرایی این مسابقات با بیان اینکه این مسابقات در سطح ملی برگزار می‌شود، گفت: از تمامی دانشگاه‌ها در این مسابقات شرکت کرده‌اند که این مسابقات تحت نظر “اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی مواد و متالوژی” برگزار می‌شود.

محمدبیگیان خاطرنشان کرد: دوره اول این مسابقات در خصوص بازیابی فلزات از کاتالیست‌ها که فلزات ارزشمندی چون نیکل دارند، بود و در دوره‌ دوم تصمیم گرفته شد که این دوره رویکرد مسابقات به “بازیافت فلزات از باتری‌ها” متمرکز شود.

عضو کادر اجرایی مسابقه ملی بازیافت فلزات در خصوص نحوه برگزاری این مسابقه، تصریح کرد: مسابقات در دو بخش باتری‌های نیکل کادمیومی و باتری‌های لیتیومی که فناوری بازیافت آن‌ها با هم متفاوت است، برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر کدام از این بخش‌ها چهار تیم به رقابت می‌پردازند که در مجموع هشت تیم در این مسابقات حاضر هستند.

محمدبیگیان با بیان اینکه با توجه به قوانین فقط دانشجویان حق شرکت داشتند، ابراز کرد: دانشجویان مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این مسابقات حضور دارند که ترجیح بر این بوده هر تیم حداکثر یک دانشجوی دکتری داشته باشد.

این کارشناس حوزه مواد و متالوژی با تاکید بر حمایت مادی و معنوی بیشتر از این رویدادها، تصریح کرد: اگر حمایت‌های بیشتری انجام می‌شد، می‌توانست طرح‌های برتر به عنوان طرح‌های صنعتی و نیمه صنعتی شناخته شده و به کارآفرینی منجر شود و به توسعه اقتصادی کمک کند.

دبیر مالی این مسابقات در خصوص حمایت مالی از برندگان، عنوان کرد: تصمیم گرفتیم که از تمامی تیم‌ها با توجه به تلاش‌ها و هزینه‌هایشان حمایت انجام دهیم که در هر بخش از مسابقات به صورت مجزا به تیم اول مبلغ ۲.۵ میلیون تومان، تیم دوم مبلغ ۱.۵ میلیون تومان و تیم سوم و چهارم هر کدام ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به مسابقه دیگری که در خلال این مسابقات برگزار شد، ابراز کرد: مسابقه‌ دیگری با عنوان بهترین روش جمع‌آوری باتری‌های مستعمل از سطح شهر برگزار شد که در مجموع حدود ۷۰ ایده دریافت شد که در مرحله اول داوری ۱۰ ایده پذیرفته شد و در مرحله دوم داوری سه ایده نهایی انتخاب خواهد شد که به هر کدام مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

محمدبیگیان در پایان اظهار امیدواری کرد که این ایده‌ها که توسط خود سازمان پسماند داوری شده است، پس از بررسی و تایید اجرایی شود و به این ایده‌ها جامعه عمل بپوشانند.

آزمایشگاه تولید و بازیافت فلزات

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسابقات ملی تولید وبازیافت فلزات با هدف ترویج این علم در میان صنایع مادر کشور و متقابلاً کمک به ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشجویان مهندسی مواد و متالورژی برگزار می‌شود و هدف از آن ارائه هر ساله روش‌ها و فرآیندهای برتر مسابقات به واحدهای تولیدی و گره‌گشایی از مشکلات صنعت است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا