امور زیربناییتعاون و اشتغال

سبد معیشت کارگران؛ ۴ میلیون و ۸۵ هزار تومان

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: یک خانواده ۳.۳ نفری کارگری امروز باید چهار میلیون و ۸۵ هزار تومان درآمد داشته باشد تا بتواند حداقل های یک زندگی را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی خدایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مطابق ماده ۴۱ قانون کار شورایعالی کار همه ساله موظف به تعیین میزان حداقل مزد کارگران برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به دو معیار «نرخ تورم» و «سبد معیشت» است.

وی همچنین اظهارداشت: بند یک ماده ۴۱ قانون کار تصریح دارد «حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود» و همینطور بند دوم این قانون می گوید «حداقل مزد بدون در نظر گرفتن مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده متوسط را تامین کند.»

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: کارگروه مزد در حال حاضر با مشارکت بین گروه های کارگری، کارفرمایی و دولت در کشور شکل گرفته است.

وی افزود: این کارگروه دی ماه سال گذشته سبد معیشت کارگران را با احتساب یک خانوار ۳.۳ نفری دومیلیون و ۶۷۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

خدایی تصریح کرد: برآوردهای که در هفته نخست تیر و همینطور هفته سوم مرداد ماه سال جاری صورت گرفته نشان می دهد عدد سبد معیشت کارگران چهارمیلیون و ۸۵ هزار تومان است یعنی درآمد یک خانواده ۳.۳ نفری باید این میزان باشد تا بتواند حداقل های یک زندگی را تامین کند.

وی در ادامه یادآورشد: این مسئله با گروه های کارفرمایی و دولت نیز در میان گذاشته شده و در نهایت عددی که امروز به عنوان حداقل برای معیشت خانوار در نظر گرفته شود باید بین سه میلیون و ۷۰۰ تا چهار میلیون و ۸۵ هزار تومان باشد.

برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶.۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا