انرژی

بازار سکه کمی آرام گرفت

بازار سکه که در هفته اخیر نوسانات شدیدی داشته و حتی در برخی روزها شاهد افزایش قیمت ساعتی آن بودیم در دو روز گذشته کمی آرام گرفت. قیمت سکه در روز چهارشنبه و پنجشنبه روندی کاهشی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بررسی بازار حاکی از آن است که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه ۷۰ هزار تومان و در روز پنجشنبه نسبت به روز چهارشنبه حدود ۱۱۰ هزار تومان کاهش داشته است.

ابراهیم محمدولی – رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر – درمورد وضعیت امروز بازار طلا گفت: امروز بازار سکه نسبت به روزهای گذشته آرامشی نسبی را تجربه کرد.

همچنین بخوانید

براین اساس سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز با قیمتی معادل چهار میلیون و ۵۴۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته که سکه چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت داشت ۱۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

قیمت خانه‌های مهر پردیس سه برابر شد

این روزها قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس سه تا چهار برابر افزایش یافته و متقاضیان از این بابت نفع برده‌اند .حدود دو سال قبل مدیرعامل وقت شرکت عمران شهرهای جدید از ارزش افزوده‌ای که به زودی در واحدهای مسکن مهر پردیس اتفاق می‌افتد سخن گفت. آن موقع با توجه به کند بودن روند تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر، بعضی افراد این پیش‌بینی را جدی نگرفتند تا این‌که با افتتاح ۲۵ هزار واحد، نصب انشعابات و افزایش یکباره نرخ ارز، قیمت واحدها به سه برابر رسید.

بررسی‌های میدانی از فازهای مختلف پردیس نشان می‌دهد این روزها قیمت واحدهای مسکن مهر در فازهای مختلف حدود سه برابر رشد کرده است. به طور مثال در فاز ۱۱ واریزی متقاضیان ۲۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده که اگر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ۲۰ ساله را به این رقم اضافه کنیم پرداخت نهایی ۶۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بوده است. واحدها هم‌اکنون بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان می‌دهد خانوارها ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سود کرده‌اند.

پیام‌رسان‌های داخلی چقدر ظرفیت دارند؟

یکی از موضوعات داغ بین مردم از ابتدای سال تاکنون پیام‌رسان‌های داخلی هستند. در این راستا برخی از کارشناسان همچنان معتقدند ظرفیت‌های فنی پیام‌رسان‌های داخلی در حدی نیست که بتواند پاسخگوی نیاز تمامی کاربران باشد. برای مثال یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، فضای ابری است که به تلگرام تعلق دارد. اینکه در کنار متن‌های تلگرامی، تصاویر و ویدیوهایی هستند که هر زمان که کاربر بخواهد می‌تواند آن‌ها را از تلگرام دانلود کند، حاکی از فضای ابری عظیمی است که در اختیار این پیام‌رسان قرار دارد.

این موضوع زمانی که از ورودی‌های مختلف، از نسخه‌ی موبایلی تا نسخه تحت وب وارد تلگرام می‌شوید، خود را نشان می‌دهد، اینکه تلگرام از فضای ابری برخوردار است که قابلیت ذخیره‌سازی و ماندگاری دائمی پیام‌هایتان را به شما می‌دهد. در حالی که اختصاص چنین فضایی به پیام‌رسان‌های داخلی هزینه‌ی بسیار بالایی را می‌طلبد که البته این موضوع هم مستلزم حضور کسب‌وکارها در این پیام‌رسان‌ها و مهاجرت است، اما تا اختصاص این فضا و استوریج زمان زیادی مانده و شاید فعلا از حوصله‌ی کاربران خارج است.

مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در حالی ممکن است به ادامه فعالیت تلگرام و یا نسخه‌های داخلی این پیام‌رسان معترض باشند که تاکنون نتیجه‌ی مثبتی از محدود کردن رقابت برای پیشرفت و بهبود یک محصول بومی حاصل نشده است. اما در عین حال، باید توجه داشت اگر تلگرام با هدف رفع انحصار و تشویق کاربران به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی فیلتر شده، نمی‌توان مدت زیادی به رفتار دوگانه با نسخه‌های فارسی آن هم ادامه داد و اگرنه، فیلتر تلگرام هم معنای خود را از دست می‌دهد و ادامه‌ی این روند شاید تنها به سود فیلترشکن‌ها باشد

مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روزه سکوت گرفته‌اند

یکی دیگر از اخبار مهم امروز سکوت مسئولان مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در شرایط فعلی بازار است. حال و هوای فعلی بازار که پر از تخلفات و معضلات در فروش، قیمت، تامین و نظایر آن است، از نوسانات اقتصادی اخیر نشأت می‌گیرد و مسلما در چنین شرایطی ناظران و دستگاه‌های حمایتی و نظارتی باید نظارت‌شان را بیشتر کرده و جلوی سودجویی‌ها را بگیرند.

اما پس از بروز نوسانات ارزی و ابلاغ دو بسته جدید ارزی، با وجود تاکیدات مکرر رییس‌جمهوری و دیگر دولتمردان مبنی بر ضرورت نظارت بیشتر و مستمر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی، متاسفانه هیچ خبری از آنها نیست.

جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز

یکی از موضوعات مهم در وزارت نفت که در سال‌های قبل کم‌تر به آن توجه شده بود جمع آوری گازهای همراه است که وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم سعی کرد به آن جامه عمل بپوشاند. جدیدترین قدم وزارت نفت در این حوزه امضای دو قرارداد بهسازی و نوسازی تاسیسات جمعآوری گازهای مشعل استان خوزستان، بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون، هر یک بهطور مجزا بوده است.

این قراردادها موسوم به قراردادهای بهسازی و نوسازی تاسیسات جمعآوری گازهای مشعل مناطق نفتخیز جنوب مشتمل بر ۳۲ طرح است که در مجموع با اعتبار ۱,۲ میلیارد دلار با هدف جلوگیری از سوزاندن روزانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب گاز (معادل ۷۶۰ میلیون فوت مکعب) در منطقه شرق رودخانه کارون امضا و مقرر شده است ظرف ۲ سالونیم آینده به اجرا درآید.  

هشدار به سرمایه‌گذاران بورسی

استارتاپ‌هایی که بدون ایده و صرفا با هدف برند فروشی مدعی یونیکورن شدن بودند، به تازگی اقدام به تعدیل نیرو کرده از تک شاخ‌های میلیارد دلاری خود پیاده شدند. یکی از این استارتاپ‌ها بعد از بروز مشکلات مالی گسترده به فرابورس ایران درخواست پذیرش داده بود تا شاید بتواند از طریق منابع مردم عادی جذب سرمایه کند.چندی پیش چند استارتاپ از جمله یک استارتاپ در حوزه تجارت الکترونیک اعلام کرد که درخواست پذیرش خود را به بورس و فرابورس ایران داده است.

اما درباره سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و ارزش‌گذاری آن‌ها ابهامات زیادی وجود داشت به طوری که رئیس سازمان بورس اعلام کرد که ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها مورد قبول نیست و درباره سرمایه‌گذاری خارجی در استارتاپ‌ها نیز اخبار جدیدی منتشر شد که حاکی از این بود که آن‌ها علیرغم ادعایشان سرمایه‌گذار خارجی جذب نکرده‌اند.

صدای فریاد بی آبی دریاچه ارومیه به کجا رسید؟

سرویس اقتصادی ایسنا در خبری دیگر به وضعیت دریاچه ارومیه پرداخته است. صدای فریاد بی آبی دریاچه ارومیه مدت ها است که بلند شده اما متاسفانه علی رغم اقدامات کم و بیش مسوولان هنوز دردی دوا نشده و هر روز خبرهای بد بیشتری از وضعیت این دریاچه مخابره می شود.

قسمت بد ماجرا این است که به تازگی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که «در سال ۱۳۷۷ دکتر جواهری – آب‌شناس – به من گفت که با ادامه سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه، این دریاچه تا سال ۱۳۹۵ خشک می‌شود اما آن زمان برخی گفتند که با این همه آب چطور حرف از خشک‌شدن می‌زنید.»

طی ۲۶ ساعت ۴۸ هزار از ۵۰ هزار خودروی سایپا پیش‌خرید شد

گروه خودروسازی سایپا از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه طرح پیش‌فروش اینترنتی ۵۰ هزار دستگاه خودرو شامل محصولات خانواده پراید، تیبا، ساینا و وانت پراید و نیسان را آغاز کرد و طبق آماری که ارائه کرده است تا ساعت ۱۲ امروز بیش از ۴۸ هزار دستگاه از خودروهای عرضه شده ثبت‌نام شده است.

براساس اعلام این شرکت از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته تا ساعت ۹ صبح امروز تعداد ۷۵ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۱۶۳ بازدید از سایت فروش این شرکت ثبت شده است.

همچنین در این بازه زمانی تعداد یک میلیون و ۸۸۱ هزار و ۲۸۵ نفر نیز وارد صفحه اصلی سایت فروش شده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا