انرژی

۲۴۰۰ پروژه آب و برق در کشور در دست اجراست

وزیر نیرو گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ پروژه در بخش‌های آب، برق و آب و فاضلاب در مناطق مختلف کشور در دست اجراست که این پروژه‌ها به طور میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاح سد عباس‌آباد بانه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های در دست اقدام هزینه شده و ۱۳ هزار میلیارد نیز برای تکمیل آنها نیاز است که مطابق برنامه زمان‌بندی بخش زیاد آنها تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مطابق برنامه تفصیلی انجام شده در سال آینده پنج هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد می‌شود و در خصوص آب نیز مطالعات کاملی انجام گرفته که بر اساس این برنامه‌ها، نیازهای کردستان هم به دقت بررسی شده است.

همچنین بخوانید

اردکانیان تاکید کرد: آب به صورت استانی تخصیص داده نمی‌شود، بلکه آب برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و اولویت‌های مورد نظر اختصاص می‌یابد که در خصوص تخصیص آب، مصارف ضروری کردستان مورد توجه قرار می‌گیرد و تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سد عباس آباد بانه آب شرب این شهر را تا سال ۱۴۲۵ تامین می‌کند، گفت: در این سفر هفت پروژه در حوزه آب و برق افتتاح شد که سد عباس آباد مهمترین آن است که برای اجرای آن یک هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای پروژه‌های که در این سفر افتتاح می شود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، اضافه کرد: شش پروژه مربوط به صنعت برق است که در شهرهای قروه، مریوان و کامیاران به بهره‌برداری رسیدند تا شبکه برق مطمئن‌تری برای مصارف مختلف فراهم کنند.

وی گفت: عملیات اجرایی سه طرح برق رسانی دیگر در سنندج، قروه و کامیاران نیز امروز آغاز می شود که برابر برنامه طراحی شده، ۶۰۰ میلیارد ریال برای این طرح‌ها هزینه خواهد شد.

اردکانیان اظهار کرد: سدهای بزرگ آزاد سنندج، چراغ ویس سقز و ژاوه سنندج یک میلیارد مکعب آب را مهار می‌کنند که این منابع آبی به مصارف برنامه ریزی شده اختصاص می یابد ضمن اینکه ۲۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان کردستان با بخشی از کشور عراق همجوار است امکان صادرات برق به این کشور در این استان فراهم است، بنابراین تقویت زیرساخت‌های برق در کردستان ضروری است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا