بانک و بیمهطلا و ارز

دولت تا پایان فروردین ۹۸ حداقل ۲۵میلیارد دلار ارز دولتی نیاز دارد

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران درباره ارز دولتی تخصیص‌یافته به کالاهای اساسی گفت: دولت تا پایان فروردین ۹۸ حداقل ۲۵ میلیارد دلار ارز دولتی لازم دارد که برای تامین آن می‌بایست ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایلنا، محسن بهرامی ارض اقدس اظهار داشت: براساس تصمیم دولت قرار شده ۲۵ قلم کالای اساسی در مرحله اول و ۷۵ قلم کالای اساسی (اخیرا) مشمول دریافت ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی شوند.

عضو شورای رقابت افزود: برای این ۱۰۰ قلم کالای اساسی، تا پایان فروردین ۹۸ حداقل ۲۵ میلیارد دلار ارز دولتی لازم داریم که با در نظر گرفتن قیمت مصلحتی آن که ۸ هزار تومان است، برای هر دلار می بایست ۴ هزار تومان و درمجموع باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه بدهیم.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند روش تویع ارز دولتی درست نیست و تا رسیدن کالاها به دست مصرف‌کننده نهایی که مستلزم کنترل، بازرسی و اقدامات نظارتی و اجرایی گوناگون است، دولت متحمل هزینه‌ای گزاف می‌شود. درنهایت هم موفق نخواهیم شد کالای اساسی را با قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده نهایی برسانیم.

بهرامی با تاکید بر اینکه با وجود تمامی تلاش‌ها و سیاستگذاری‌ها بازهم ارز به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما به کنجاله (خوراک دام و طیور) ارز دولتی تخصیص می‌دهیم تا دام و طیور خوراک ارزان بخورند و در نهایت گوشت قرمز قیمتی ارزان پیدا کند اما درنهایت قیمت گوشت در بازار افزایش می‌یابد و یارانه آنگونه که باید و شاید مفید واقع نمی‌شود. وانگهی اگر موفق شویم قیمت گوشت قرمز را پایین نگاه داریم، این نوع توزیع یارانه درست نیست.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران اضافه کرد: با اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی، هرکس که بیشتر بخورد، بیشتر یارانه دریافت کرده است. به عنوان مثال کسی که متمول است و ماهانه ۱۰ کیلو گوشت مصرف می‌کند، بیشتر از کسی که از نظر مالی توانمند نیست و ماهانه ۳ کیلو گوشت مصرف می‌کند، از یارانه برخوردار می‌شود. بنابراین این شیوه توزیع یارانه غلط است و کسانی بیشترین بهره را می‌برند که بیشترین مصرف را دارند. این مساله در یارانه بنزین هم صادق است. کسی که دارای ۴ ماشین است، بیشتر از کسی مصرف می‌کند که اصلا ماشین ندارد.

محسن بهرامی ارض اقدس با اشاره به اینکه جامعه هدف برای توزیع یارانه باید ۵ دهک اول باشد، تاکید کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند یا افراد بی‌سرپرست و زیر خط فقر باید به روش پرداخت نقدی یا یارانه کالا مورد حمایت دولت قرار گیرند. در این صورت شاید در ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که یاد شد، تا ۴۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شود.

وی یادآور شد: البته اگر بخواهیم به ۵ دهک اول یارانه نقدی پرداخت کنیم، نباید به صورت تورم‌زا باشد؛ بلکه این کار باید به صورت هدفمند و در قالب کارت خرید یا بن خرید انجام گیرد. خوشبختانه در این رابطه همه زیرساخت‌ها آماده است و همه ۵ دهک با اطلاعات گسترده احصا شده‌اند.

عضو شورای رقابت در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی قشر متوسط باید چگونه با گرانی‌ها کنار بیایند، گفت: نیمی از قشر متوسط نیازمند حمایت هستند و نیم دیگر در شرایط فعلی آسیبی نمی‌بینند. بسیاری از پزشکان، مهندسان و … جزو آن نیمه نیازمند نیستند. آن بخش از قشر متوسط که در شرایط اقتصادی کنونی دچار آسیب شده‌اند هم باید تحت حمایت قرار گیرند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا