بانک و بیمهطلا و ارز

ارز دانشجویی و درمانی در بازار ثانویه تامین شود/ نرخ ارز اعلامی در فضای مجازی واقعی نیست

رئیس کمیسون اقتصادی مجلس با انتقاد از رویکرد بانک مرکزی در بازار ارز گفت: اگر بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند ثبات ارز رخ می دهد.

 محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه عامل اصلی نوسانات بازار ارز عدم مدیریت بانک مرکزی است گفت: به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه ای را با رئیس کل بانک مرکزی تشکیل داد؛ زیرا که بازار ارز به راحتی قابل کنترل است و کمی دخالت و مدیریت بانک مرکزی ثبات را به این بازار باز خواهد گردانند. به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه حجم عظیمی از نیازهای ارزی کشور در بازار اولیه با نرخ تعیین شده توسط دولت برای کالاهای اساسی با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تامین و بقیه آن از طریق بازار ثانویه بر اساس نرخ توافقی تامین می شود، گفت: هیچکدام از اعداد و ارقامی که برای نرخ ارز در فضای سایت ها و مجازی منتشر می شود تناسبی با عملکرد اقتصادی کشور در بخش های مختلف ندارد.

وی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی فقط چند قلم کالای اساسی را تأمین ارز کند و به فکر مدیریت بازار ثانویه نباشد تلاطم در بازار ایجاد می شود گفت: بانک مرکزی باید حتما بازار  ثانویه را برای نیازهایی چون ارز دانشجویی، درمانی و خرید مجلات علمی مدیریت کند چون این موارد اگر چه جزء نیاز اساسی نیستند اما خود می توانند باعث ایجاد نوسان در بازار ارز شوند و به همین سبب باید بانک مرکزی برای تأمین ارز آنها در  بازار ثانویه برنامه داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تصریح به اینکه وضعیت فعلی بازار ارز هیچ تناسبی با واقعیت اقتصاد کشور ندارد گفت: به جهت عدم مدیریت بانک مرکزی یک فضای روانی ایجاد شده است که قیمت های فعلی بیان می شود که به استثنا چند درصد معامله واقعی نیز با این قیمت صورت نمی گیرد.

پور ابراهمیمی با اشاره به وعده بانک مرکزی برای مداخله و  مدیریت بازار ارز گفت: منظور از مداخله حراج ذخایر ارزی کشور نیست بلکه تأمین ارز صرافی ها است که کمی مداخله بانک مرکزی در روزهای اخیر باعث کاهش تلاطم و حباب در بازار ارز شد که اگر این مسیر ادامه پیدا کند به یقین ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا