بورسفرابورس

پرواز آیفکس بر فراز ارتفاع ۱۶۸۶ واحدی

فرابورس ایران معاملات دوشنبه خود را با تداوم رکوردشکنی شاخص کل و افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به دادوستدهای روز گذشته خاتمه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، در پایان معاملات ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۷ شاهد دست به دست شدن یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال در مجموع بازارهای نه‌گانه فرابورسی بودیم که در مقایسه با روز معاملاتی یکشنبه از افزایش ۳۸ درصدی حجم و ۴۰ درصدی ارزش معاملات حکایت داشت.

در همین حال شاخص کل فرابورس با جهش بیش از ۴۳ واحدی معادل ۲.۶ درصد، سقف‌شکنی‌های روزهای اخیر خود را تداوم بخشید و در بالاترین قله تاریخی خود در سطح یک هزار و ۶۸۶ واحدی ایستاد تا بدین ترتیب بازدهی این را از آغاز سال جاری تا کنون به بیش از ۵۳ درصد برسند. این نماگر در آخرین روز معاملاتی فرابورس در سال ۱۳۹۶ در ارتفاع ۱۰۹۹ واحدی قرار داشت.

آیفکس در روزهای اخیر عمدتا تحت تاثیر مثبت از جانب نمادهای گروه پالایشی، فلزات اساسی و پتروشیمی قرار دارد و روز جاری نیز نمادهای «مارون»، «ذوب»، «شراز»، «هرمز» و «شاوان» ۵ نماد نخستی بودند که تا سطح حداکثر ۶.۷ واحدی تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند.

بررسی معاملات نمادهای معاملاتی موجود در بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد نماد ذوب‌آهن با خرید و فروش حدود ۷۷ میلیون سهم توسط سهامداران حقیقی و حقوقی، بیشترین حجم و نماد پالایش نفت شیراز با معاملاتی به ارزش ۲۰۸ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین افزایش قیمت نیز متعلق به نمادهای «غدیس» و «سمگا» بوده و بالاترین کاهش قیمت مربوط به نمادهای «زشگزا» و «زقیام» از گروه زراعت و خدمات وابسته است.

معاملات فرابورس در بازار اول روز جاری با نقل و انتقال ۹۴ میلیون سهم به ارزش ۲۴۲ میلیارد ریال و در بازار دوم با جابه جایی ۳۸۲ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۳۱ میلیارد ریال پیگیری شد. در بازار پایه نیز سهامداران ۶۳۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال را میان خود دست به دست کردند.

در این سه بازار همچنین نمادهای معاملاتی بسیاری متوقف یا بازگشایی شدند. بر این اساس ۲۲ نماد تا پایان معاملات امروز بازار سهام فرابورس متوقف شدند که علت توقف ۱۵ نماد مربوط به شفاف‌سازی شرکت‌ها در خصوص تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت، ۴ نماد در ارتباط با اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت و ۳ نماد دیگر نیز ناشی از برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده صاحبان سهام و افشای اطلاعات با اهمیت بود.

در سوی دیگر نیز شاهد بازگشایی نماد ۱۸ نماد معاملاتی و یک حق تقدم نماد بودیم که بدین ترییب از روز پرترافیک توقف و بازگشایی نمادها در بازار سهام فرابورس حکایت داشت.

سرمایه‌گذاران نیز در بازار ابزارهای نوین مالی اقدام به معامله ۱۱ میلیون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال کردند که در تابلو اوراق با درآمد ثابت این بازار اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۰۵» با قیمت هر وقه ۷۹۵ هزار ریال برای نخستین بار عرضه شد. کل فروش این سری اوراق توسط سرمایه‌گذاران حقوقی صورت گرفت و حقیقی‌ها در سمت خرید مشارکت ۸۶ و ۱۴ درصدی را رقم زدند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا