اقتصاد کلانبانکبانک و بیمه

تشکیل صندوق سرمایه گذاری ایران و کره جنوبی کلید خورد/بخش های انرژی و حمل و نقل در اولویت قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی؛ سیدصفدرحسینی در آغاز این دیدار با اشاره به سوابق تاریخی همکاری های دو کشور ایران و کره جنوبی ابراز امیدواری کرد که بعد از سفر رئیس جمهور کره جنوبی که نشان از عزم جدی این کشور در بازسازی همکاری های سیاسی اقتصادی دو کشور در دوره لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران دارد، صندوق توسعه ملی بتواند در زمینه سرمایه گذاری،  همکار های جدی و موثری با این بانک کره ای داشته باشد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه اظهارات خود به تاریخچه تاسیس صندوق توسعه ملی و نیز جایگاه آن در برنامه های توسعه ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، عملکرد اصلی صندوق توسعه ملی معطوف به ارتقاء زیرساخت های کشور، توسعه صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی تاکید کرد: براساس ماموریت صندوق توسعه ملی، پیشنهاد ما این است که از طریق تاسیس یک صندوق مالی مشترک با بانک صادرات و واردات کره جنوبی(Korea Export Import Bank) بتوان پروژه های بخش خصوصی در دو کشور را تامین مالی کرد.

حسینی سپس به معرفی زمینه های جذاب سرمایه گذاری مشترک دو طرف در بخش های مختلف اقتصادایران پرداخت و گفـت: در حال حاضر در زمینه های نفت، گاز، پتروشیمی، برق و حمل ونقل پروژه های جذابی در ایران در حال اجراست که تکمیل آنها نیاز به تامین مالی دارد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، پروژه های انتقال آب از جنوب کشور به فلات مرکزی، راه آهن اصفهان به خوزستان، راه آهن سریع السیر تهران به مشهد، پروژه پالایشگاه گاز بید بلند ۲،  طرح های توسعه میادین نفتی پارس جنوبی و طرح های نیروگاهی با سیکل ترکیبی، بادی و خورشیدی  را از جمله پروژه های جذاب اقتصادایران معرفی کرد که در صورت توافق، طرف کره ای می تواند در آنها سرمایه گذاری کند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پایان خاطرنشان کرد: به همین منظور، تیمی متشکل از کارشناسان این دو نهاد مالی باید مطابق یک برنامه زمانبندی مشخص، ارزیابی های فنی، مالی و اقتصادی لازم را انجام دهند تا هر چه زودتر همکاری عملی این دو نهاد آغاز شود.

در ادامه این نشست، آقای لی داک هون (Lee Duk Hoon) رئیس کگزیم (بانک صادرات واردات کره جنوبی) نیز به شرایط مشابه دو کشور در حوزه ژئوپولتیک اشاره کرد و گفت: همان طور که ایران به عنوان شاهراه ارتباطی بین آسیا آفریقا و اروپا مطرح است، کره جنوبی نیز همین نقش ارتباطی را بین سه کشور ژاپن و چین و روسیه ایفا می کند.

داک هون، رئیس کگزیم بانک کره جنوبی، همچنین از روابط تاریخی کهن و پرسابقه دو کشور یاد کرد و افزود: کره جنوبی در مسیر توسعه خود از دهه ۷۰ قرن گذشته، دو حوزه صنایع پتروشیمی و صنایع سنگین را هدف گذاری کرده و خوشبختانه، توانسته است، باوجود محدودیت های مالی و تکنولوژیکی، در این حوزه ها به توسعه بسیار بالایی دست یابد.

وی همچنین از شرکت های صاحب نام کره ای در صنایع کشتی سازی، خودروسازی و صنایع الکترونیکی که نقش پیشرو در رقابت های جهانی دارند، نام برد و گفت: با توجه به پتانسیل های بالای ایران برای توسعه، از جمله منابع غنی زیر زمینی و سرمایه انسانی باهوش، طرف کرده ای این آمادگی را دارد که تجربیات خود در زمینه توسعه را در اختیار طرف ایرانی قرار داده و متقابلا از تجربیات ایران در زمینه های فنی و اقتصادی بهره مند شود.

داک هون، پروژه های معرفی شده توسط دکتر حسینی را پروژه های با اهمیت و جذابی قلمداد کرد و تصریح کرد: با توجه به منابع بالای صندوق توسعه ملی و منابع قابل توجه بانک کره ای، این دو نهاد اقتصادی می توانند با تشکیل کارگروه هایی زمینه سرمایه گذاری مشترک در این پروژه ها را فراهم کنند.

در پایان این دیدار، روسای صندوق توسعه ملی و بانک صادرات و واردات کره جنوبی، تفاهم نامه ای را با هدف تمهید شرایط تامین مالی پروژه های بخش خصوصی دو کشور، امضاء کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا