انرژی

ساخت سیستم ترکیبی بیوراکتور با قابلیت حذف نیترات از آب آشامیدنی

برای نخستین بار در کشور سیستم بیوراکتور انوکسیک/غشایی/ کلرزنی/هوادهی حذف نیترات آب آشامیدنی در پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر عبدالله‌زاده، مجری طرح گفت: با توجه به معضل غلظت بالای نیترات در چاه‌های آب کشور و سرطانزایی این آلاینده، اعضای هیئت علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی در قالب یک پروژه کلان و با حمایت این مرکز و هزینه بیش از یک میلیارد ریال اقدام به طراحی و ساخت راکتور حذف نیترات کردند.

وی ادامه داد: در این پروژه حذف نیترات از آب به روش‌های مختلف از جمله روش‌های بیولوژیکی، جذب سطحی و غیره انجام شد.

همچنین بخوانید

دکتر عبدالله‌زاده اظهار کرد: نتایج این پروژه تحقیقاتی نشان داد که با استفاده از این راکتور ترکیبی بیولوژیکی غلظت نیتراتی که در منابع آب وجود دارد با حذف بالای ۹۰ درصد به زیر ۵۰ میلیگرم بر لیتر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این سیستم در مرحله تولید صنعتی است، افزود: سیستم ترکیبی بیوراکتور انوکسیک / غشایی / کلرزنی / هوادهی جهت حذف نیترات از آب چاه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد و دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.

دکتر عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: در دو جشنواره ایده‌های برتر استان البرز و جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن که در استان‌های تهران و البرز برگزار شد، این طرح موفق به کسب رتبه برتر شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی گفت: در حال حاضر با توجه به توان و تجارب پژوهشگاه، توسعه علم و فناوری در محور زیست پالایی آب، حذف بیولوژیکی نیترات از آب آشامیدنی، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به پژوهشگاه واگذار شده است و ۳۰ درصد منابع واگذاری از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به اجرای محور فوق اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا