انرژی

سیر تا پیاز عرضه ارز پتروشیمی‌ها در "نیما"

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن توضیح درمورد نحوه عرضه ارز صادراتی پتروشیمی ها در سامانه نیما گفت:برآورد درآمد ارزی پتروشیمی ها در سال جاری، ١٢ میلیارد دلار و تعهد ارزی آن‌ها بعد از کسر هزینه ها شش میلیارد و ۹۸۶ میلیون دلار است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا نوروززاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که در کشور اتفاقاتی مشابه اتفاقی که در نیمه دوم سال ١٣٩۶افتاد، می‌افتد نیاز است که دولت سامان دهی صادرات را بر عهده بگیرد. صادرات باید شفاف باشد تا دولت که مسئولیت تدوین ارز را دارد تکلیف خود را بداند.

وی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های پتروشیمی خصوصی و خصولتی هستند، گفت:شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طور مستقیم روی بسیاری از شرکت های پتروشیمی نظارت مدیریتی ندارد. اما نقش حاکمیتی دارد و تولید، فروش و صادرات توسط این شرکت رصد می شود.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: زمانی که بحث‌های ارزی مطرح شد، رییس جمهور اختیارات مجمعی واحدهای پتروشیمی که مربوط به وزارتخانه‌های رفاه و دفاع بود را به وزیر نفت داد. اقای زنگنه هم جلساتی را در دفتر خود با حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بخش های خصوصی و خصولتی تشکیل داد.

سهم هر هلدینگ در عرضه ارز مشخص شد

نوروز زاده با بیان اینکه در ابتدا ارز همه واحدهای پتروشیمی منهای هزینه‌های ارزی آن ها احصا شد، عنوان کرد: سهم هر هلدینگ و ارزی که باید وارد سامانه نیما کند را تعیین کردیم. بعد از آن هزینه‌های شرکت ها را در نظر گرفتیم.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی عملکرد شرکت های پتروشیمی را در سامانه نیما رصد می‌کند، گفت: بانک مرکزی هم می‌تواند عملکرد آنان را در اختیار عموم قرار دهد. به طور کلی بیش از ۴٠میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در کشور داریم که فقط ١٢میلیارد دلار آن متعلق به شرکت های پتروشیمی است.

عرضه دو میلیارد و ۵٧١میلیون دلار در نیما طی پنج ماه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه درمورد جزییات عرضه ارز شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما توضیح داد: از ٢١فروردین تا ٢۶مردادماه دو میلیار و ۵٧١میلیون دلار ارز توسط شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شد.

نوروززاده ادامه داد: بر اساس برآوردی که انجام شده است پیش‌بینی می‌شود تعهد باقی مانده پتروشیمی ها در ۴٩هفته باقی مانده هفته ای ٣٠٠میلیون دلار باشد که با کسر هزینه‌های آن ها به هفته ای ٢٠٠میلیون دلار تقلیل می‌یابد.

قیمت خوراک پتروشیمی ها تغییر نکرده است

وی با بیان اینکه نرخ ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما با هماهنگی بانک مرکزی بوده است، گفت:نرخ ارز پتروشیمی‌ها، فولاد، مس و آلومینیوم در سامانه نیما ٧۵٠٠تومان است. همچنین تا امروز نرخ خوراک واحدها تغییری نکرده است. باید توجه داشت نسبت قیمت خوراک به فروش یک به یک نیست.

شرکت های پتروشیمی در عرضه ارز خود تاخیر ندارند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه درمورد اخباری مبنی بر تاخیر ۴٨ساعته شرکت های پتروشیمی در عرضه ارز گفت: بعد از صحبت‌های رییس جمهور در این مورد جلسه‌ای در دفتر معاون اول ریاست جمهوری تشکیل دادیم و توضیح دادیم که پتروشیمی ها به تعهدات خود به طور دقیق عمل کردند.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا