انرژی

واگذاری ۲۴ طرح برای تامین نیاز آبی صنعت و فضای سبز

رییس دفتر تجهیزات منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در بخش آب و فاضلاب وزارت نیرو ۲۴ طرح را در قالب واگذاری تحت تبصره ۱۹ معرفی کرده که برآورد مالی این طرح‌ها ۶۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده که بر اساس آن نیز تدابیری را برای تامین آب صنعت و فضای سبز در نظر گرفته‌ایم.

ملیحه اسکندری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از این ۲۴ طرح ۲۱ طرح در حوزه فاضلاب تبیین شده که قالب قراردادی آنها بیع متقابل است. علاوه بر، این سه طرح نیز در حوزه آبرسانی تامین آب و احداث تصفیه‌خانه مشخص شده که قالب قراردادی این سه طرح نیز BOT است.

رییس دفتر تجهیزات منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که اگر این طرح‌ها اجرایی شود به ویژه از طریق طرح‌های بیع متقابل علاوه بر این‌که می‌توان مشکلات زیست محیطی را برطرف کرد، تاسیسات فاضلاب نیز در شهرها احداث خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند تامین بخش صنعت را نیز برعهده بگیرد.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به تامین نیاز آبی صنعت و فضای سبز اظهار کرد: مشتری‌های این بخش عموما بخش صنعت و شهرداری‌ها هستند؛ لذا به دنبال این هستیم تا نیاز آب این دو حوزه را که اکنون از شرب تامین می‌شود بتوانیم پاسخگو باشیم.

اسکندری اظهار کرد: بخش صنعت تکلیف خواهیم کرد تا تاسیسات فاضلاب را اجرا کنند و در اجرای آن پساب بگیرند و در این معامله هیچ رد و بدل مالی صورت نخواهد گرفت و تنها طرح‌ها توسط بخش خصوصی اجرا و به ازای آنها پساب به آنها تعلق می‌گیرد.

رییس دفتر تجهیزات منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص طرح‌های آبرسانی نیز اظهار کرد: این طرح‌ها، طرح‌های دیون‌دار دولت است که باید در حوزه آب و فاضلاب واگذار شود، اما در بخش آب به دلیل این‌که تعرفه‌ها تکلیفی است پروژه‌ها نمی‌توانند خودگردان باشند.

وی افزود: با توجه به این شرایط مجبور هستیم از ردیف خرید تضمینی مابه‌التفاوت بهایی که دریافت می‌کنیم از مردم با هزینه تمام شده را به صورت ردیف خرید تضمینی به سرمایه‌گذاران پرداخت کنیم.

رییس دفتر تجهیزات منابع و توسعه مشارکت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که این کار در حوزه آب انجام می‌شود اما در حوزه فاضلاب به دلیل محدودیت اعتبارات پروژه‌ها بیشتر به سمت بیع‌متقابل می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه‌ها وارد مرحله اجرا شده است، اظهار کرد: در حال حاضر این پروژه‌ها در مرحله فراخوان قرار دارند که پس از مناقصه و مزایده در یک دوره زمانبر وارد مرحله اجرا خواهد شد که امیدواریم سال آینده نیز همانند امسال که ۲۳ قرارداد را مبادله کردیم بتوانیم این ۲۴ قرارداد را نیز وارد مرحله واگذاری کنیم.

وی اظهار کرد: امسال با واگذاری ۲۳ قرارداد مشارکت عمومی و خصوصی با حجم ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش تاسیسات آب و فاضلاب صورت گرفته است که سرمایه‌گذاری این طرح‌ها توسط بخش خصوصی و سرمایه‌پذیر آنها شرکت‌های آب و فاضلاب کل کشور است.

چندی پیش وزارت نیرو در اجرای تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاری، ۴۶ پروژه بزرگ آب و برق کشور به ارزش ۲۴۳ هزار میلیارد ریال را برای مشارکت بخش خصوصی معرفی کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا