انرژی

مشکل اصلی عراق برای افزایش تولید نفت

تولید نفت عراق با وجود ظرفیت بالقوه که به حداکثر هفت میلیون بشکه در روز می‌رسد، در ۱۰ سال آینده تنها رشد اندکی خواهد داشت.

به گزارش آرمان اقتصادی، کریستوفر الزنر، تحلیلگر شرکت “آی اچ اس مارکیت” در این باره گفت: عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، در یک دهه آینده تنها قادر خواهد بود تولیدش را به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

دلیل عدم توانایی عراق برای افزایش قابل ملاحظه تولید، وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور است. عراق در حال حاضر با اعتراضات در جنوب این کشور روبروست که ناشی از مشکلات برخاسته از دسترسی به آب آشامیدنی، برق و نرخ بالای بیکاری است.

همچنین بخوانید

اما خود صنعت نفت هم با مشکلات ویژه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که عمده آنها مربوط به پول است. الزنر با اشاره به اینکه آمار تولید برآورد شده، محافظه کارانه است، توضیح داد: سرمایه‌گذاری زیادی در استخراج نفت و سرمایه‌گذاری زیادی در صادرات نفت وجود دارد اما ارتباط میان میادین نفت و مخازن نگهداری نفت در جنوب و نقاط صادرات بوده که به محدودیت‌های ظرفیت منتهی شده است.

کمبود خط لوله و کمبود برق در برخی از میادین از جمله چالش‌هایی بوده که عراق نیاز دارد تا برای تولید بیشتر نفت بر آنها غلبه کند.

عراق ۱۵۳ میلیارد بشکه ذخایر نفت تا سال گذشته داشته اما اوایل امسال، جبار اللعیبی، وزیر نفت اظهار کرد ذخایر واقعی ممکن است دو برابر این میزان باشند. اگر این برآورد درست باشد، عراق ثروتمندترین کشور نفتی جهان خواهد بود و بالاتر از ونزوئلا با بیش از ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر و عربستان سعودی با ۲۶۰.۸ میلیارد بشکه ذخایر قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال توسعه این ذخایر مستلزم سرمایه زیاد و توسعه زیرساخت است که در حال حاضر یافتن و ساختن آن برای عراق دشوار است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا