صنعتصنعت، معدن، تجارتمعدن

تولید سیمان در پنج ماه از مرز ۲۴ میلیون تن گذشت

رییس انجمن صنفی کافرمایان صنعت سیمان گفت: میزان تولید سیمان در پنج ماه امسال به رقم ۲۴ میلیون و ۸۵ هزار و ۴۴۶ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش بیش از ۲۴۴.۱ هزارتن را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد اتابک  افزود: آمار تولید سیمان در پنج ماه نخست پارسال، ۲۳ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۹۳ تن بود.

وی یادآورشد: میزان تولید سیمان در پنجمین ماه امسال برابر با بیش از پنج میلیون و ۱۷۹ هزار تن ثبت شد؛ درعین حال عملکرد مردادماه ۹۶ نیز پنج میلیون و ۱۷۲ هزار و ۹۸۸ تن گزارش شده بود.

به گفته اتابک، در پنج ماه امسال تولید کلینکر نیز به رقم ۲۶ میلیون و ۹۶ هزار و ۴۲۸ تن رسید که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال گذشته افزایش ۲.۷ درصدی دارد.

تولید کلینکر در پنج ماه ۹۶ برابر با ۲۵ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۶۳۶ تن بود؛ درعین حال میزان کلینکر تولیدی در مردادماه ۹۷ به رقم سه میلیون و ۹۵۳ هزار و ۲۳۱ تن رسید که در مقایسه با عملکرد ماه مشابه پارسال افت ۲.۶ درصدی را ثبت کرد.

وی رقم کلینکر تولیدی در مردادماه ۹۶ را چهار میلیون و ۶۱ هزار و ۵۶۵ تن ذکر کرد.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد مجموع صادرات سیمان و کلینکر در ۱۲ ماهه ۹۶ رقم ۱۲ میلیون ۱۳۴ هزار و ۳۹۸ تن اعلام شد که نسبت به ۱۳ میلیون و ۳۷ هزار و ۳۵۸ تن عملکرد سال ۹۵ کاهش ۶.۹۳ درصدی داشت.

سهم صادرات سیمان در سال گذشته ۶ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۳۹ تن بود که در مقایسه با هفت میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۱۷ تن در سال ۹۵، افت ۱۶.۷ درصدی را نشان می دهد.

همچنین صادرات کلینکر پارسال رقم ۶ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۹ تن را نشان داد که نسبت به پنج میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۴۱ تن عملکرد ۹۵ افزایش ۵.۷ درصدی را ثبت کرد.

اتابک میزان سیمان تحویلی به بازار مصرف را در پنج ماه امسال برابر با ۲۰ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۲۵۸ تن ذکر کرد و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (۲۱ میلیون و سه هزار و ۵۷۸ تن)، افت ۱.۶ درصدی را نشان می دهد.

براساس گزارش آماری انجمن یاد شده، سال گذشته میزان سیمان تحویلی به بازار داخلی به رقم ۴۸ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۴۹۷ تن رسید و در مقایسه با ۴۷ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۳۲ تن عملکرد سال ۹۵، رشد ۲.۴۷ درصدی داشت.

به گزارش ایرنا، مردادماه امسال «جعفر سرقینی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای ۲ سال ۹۶ و ۹۷، سالیانه ۶ درصد محاسبه و اجرایی شده است.

به گفته وی، این افزایش ۱۲ درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می شود و مبنای عملکرد کارخانه های مربوطه است.

هفتم مردادماه سیدمحمد اتابک رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: تغییر قیمت سیمان براساس اختیار تفویض شده وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انجمن و با هماهنگی کامل صورت گرفت و موضوع به اطلاع سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسید.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا