امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

طاعون نشخوارکنندگان کوچک، با بیشترین شیوع در میان دام‌های خراسان‌شمالی

مسئول بررسی بیماری‌های دامی و GIS اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری که دام‌های این استان امسال بیشتر به آن مبتلا شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر «احمد برات‌پور» با اشاره به این‌که دام‌های این استان امسال بیشتر به بیماری‌های اختصاصی دام مبتلا شده‌اند تا بیماری‌های مشترک میان دام و انسان افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از بیماری‌های اختصاصی دام است که بیشترین ابتلای دامی را به خود اختصاص داده است.

وی تب مالت را از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام برشمرد و افزود: از میان بیماری‌های مشترک نیز تب مالت بیماری است که بیشتر دام‌های این استان را به خود درگیر می‌کند.

همچنین بخوانید

برات‌پور ادامه داد: بر اساس اطلاعات سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌شمالی( GIS- VET) در شش ماهه نخست امسال ۱۴۶ مورد گزارش مربوط به ۲۰ عارضه و بیماری ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد ۱۰۸ مورد بوده افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: بیشترین گزارش‌ها مربوط به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با ۵۴ مورد گزارش و پس از آن بیماری‌های تیلریوز و اکتیما در مجموع با ۴۳ مورد گزارش بوده است که شهرستان‌های اسفراین و فاروج به ترتیب با پنج و ۹ مورد کمترین گزارش و شهرستان‌های راز و جرگلان، شیروان و مانه و سملقان به‌ترتیب با ۴۱ و ۲۹ مورد گزارش بیماری سهم بیشتری از گزارش‌دهی را داشته‌اند که خود بیانگر حساسیت، پرخطر بودن، شرایط و موقعیت و گستره جغرافیایی شهرستان‌های مذکور و در مرتبه دوم بیانگر حساسیت و توان تشخیص کارشناسان دامپزشکی و گزارش موارد بروز بیماری است.

این مسئول افزود: سامانه اطلاعات مکانی یا GIS یک سیستم رایانه برای مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی بوده که قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش اطلاعات جغرافیایی مکانی در سه زمینه فعالیت مایه‌کوبی، گزارش بیماری و مراقبت واحدهای اپیدمیولوژیک را دارد و با ثبت این اطلاعات می‌توان کانون‌های بیماری یا مناطق پرخطر را شناسایی کرد و اقدامات پیشگیرانه لازم در خصوص بیماری‌ها از جمله واکسیناسیون را با برنامه دقیق تری اجرا کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا