انرژی

افتتاح فازهای پارس جنوبی قدرت چانه‌زنی ما را بالا می‌برد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌برداری و افتتاح فازهای پارس جنوبی می‌تواند بر تصمیم گیری‌های اوپک و همچنین افزایش قدرت چانه‌زنی در مذاکره با کشورهای وارد کننده نفت تاثیر بگذارد.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی گفت: میدان گازی و نفتی ما در این منطقه با قطر مشترک است و اگر بتوانیم بیشتر استخراج کرده و برداشت داشته باشیم، به نفعمان است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات چهار – پنج سال اخیر روند سرمایه گذاری‌ها رو به کاهش گذاشت و به تبع آن هدف گذاری که برای برداشت از میادین پارس جنوبی داشتیم، تحقق پیدا نکرد.

همچنین بخوانید

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین استفاده از این میادین مشترک برای ما دارای اهمیت است که میزان برداشت ما با قطر برابری کند، زیرا این کشور چندین سال است که بیشتر از ما برداشت دارد. در واقع اهمیت بهره برداری این فازها به لحاظ اقتصادی آن‌هاست.

نماینده مردم ایلام در مجلس در ادامه اظهار کرد: از نظر سیاسی این که تا چه اندازه می‌تواند به ارتقاء جایگاه ما کمک کند، باید بررسی لازم صورت گیرد، ‌زیرا در پی کاهش تولید و صادرات نفت ما جایگاه خود را در میان کشورهای صادر کننده از دست دادیم و قطعا این اتفاقات می‌تواند به چانه زنی‌های ما در مذاکره با کشورهای وارد کننده و همچنین تصمیم گیری‌های اوپک کمک کند.

میرزایی افزود: وقتی مطمئن باشند ایران توانایی عمل به تعهدات خود را دارد  و در تولید گاز و نفت به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند قراردادهایی را منعقد کند آنها هم با اطمینان خاطر بیشتری به سمت ایران آمده و تفاهمنامه‌های بلند مدتی را منعقد می‌کنند.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا