بانکبانک و بیمه

تامین مالی ۲۰ شرکت دارویی داخلی توسط اگزیم‌ بانک ایران

 

معاون اداره صادرات کالا وسرمایه گذاری اگزیم بانک ایران اعلام کرد: این بانک تا کنون در صنعت دارو اعم از داروهای انسانی و دامی ۲۰ شرکت فعال دارویی را با هزینه ای بالغ بر۸۰۰ میلیارد ریال تامین کرده است.

 

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، طاهره نورسته در خصوص اهمیت تامین مالی شرکت های دارویی در کشور، گفت: بانک توسعه صادرات نیز به منظور استفاده حداکثری واحدهای تولیدی فعال در صنعت دارو از پتانسیل های موجود برای افزایش رقابت پذیری محصولات دارویی در بازارهای جهانی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و نسبت به تأمین مالی ارزان قیمت واحدهای دارویی فعال اقدام نموده است.

نورسته با تاکید بر اینکه بهره مندی، حمایت و تامین مالی صنعت استراتژیکی چون دارو، علاوه بر کمک به رونق اقتصادی، اشتغالزایی را نیز در پی خواهد داشت، گفت: از جمله مشکلات عمده شرکت های داخلی در صادرات دارو، بازاریابی و ثبت دارو در خارج از کشور است؛ طی سال های اخیر، این موانع توسط متولیان اصلی این صنعت مورد توجه قرار گرفته و به طوریکه برای ارتقا سطح رقابت پذیری، استانداردسازی و عرضه محصول در سطح بین المللی تلاش های خوبی صورت پذیرفته است.

به گفته این کارشناس بانکی، توقف واردات داروهایی که مشابه آنها به میزان کافی در داخل کشور تولید می شود، همواره یکی از خواسته های فعالان بخش دارو بوده چرا که در حال حاضر بخشی از واردات به داروهایی تخصیص پیدا می کند که ماده اولیه تولید آنها نیز داخلی است و به دلیل حجم بالای تولید این داروها، شرکت های دارویی مجبور به اعطای جایزه برای فروش محصولات خود شده اند.

وی بیان داشت: از آنجائی که حمایت از صادرات غیرنفتی بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و همواره یکی از اولویت های مهم سیاست گذاری های دولت جمهوری اسلامی ایران است، بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی کشور در این عرصه در کنار سایر متولیان امر صادرات، همواره درصدد حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی به طرق مختلف بوده است که از طریق پذیرش تعهدات و یا اعطای تسهیلات اعم از ارزی و ریالی و همچنین خلق راهکارهای جدید متناسب با شرایط کشور، فضای بین المللی، ظرفیت های و چالش های پیش روی هر صنعت، اهداف توسعه ای خود را دنبال می نماید.

وی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی گفت: در این راستا، شرکت های دانش بنیان دارویی علاوه بر بهره مندی از تامین مالی ارزان قیمت از محل منابع بانک، از تسهیلات تلفیقی از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز برخوردار شده اند و همواره در اولویت تأمین مالی بانک توسعه صادرات ایران قرار دارند.

این کارشناس بانکی اظهار داشت: این بانک خدمات خود را در قالب اعطای تسهیلات اعتبار فروشنده ، اعتبار خریدار و یا استفاده از خطوط اعتباری ریفاینانس متناسب با نیازهای تأمین مالی واحدهای تولیدی و همچنین طراحی راهکارهای جدید تأمین مالی متناسب با نیاز مشتریان خود ارائه می کند همچنین به همت مدیریت ارشد بانک توسعه صادرات و بهره گیری از توان تخصصی بخش کارشناسی، این بانک، کماکان آمادگی بررسی درخواست های تازه مشتریان این حوزه را داراست.

وی تاکید کرد: بدیهی است دستیابی به این هدف باهمکاری نهادهای خارجی و متولی امر صادرات از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت، صندوق توسعه ملی و البته متولیان صنعت تسهیل و تسریع خواهد شد.

نورسته گفت: در حال حاضر حدود ۹۶ درصد از داروهای مصرفی کشور در داخل تهیه می شود و ایران بیشترین سهم بازار را در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دارد و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار دارو به ۳۰ کشور در دنیا صادرات انجام می دهد و برای گسترش این صنعت، ظرفیت سازی های جدید صورت گرفته که طی سال جاری برخی از آنها به بهره برداری رسیده اند.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز ،صنعت دارو به شیوه نوین حدود ۶ دهه در کشور قدمت دارد و از این منظر در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را داراست.

حاشیه سود ۱۴ درصدی در صنعت دارو درمقایسه با سایر صنایع رتبه نسبتا خوبی محسوب می شود اما تعیین قیمت حمایتی دارو در ایران، میزان مانور شرکت های دارویی را محدود و صنعت داروسازی کشور را با فراز و نشیب هایی در تولید مواجه کرده است.

اگرچه بیش از ۹۵% از داروی مورد نیاز کشور به لحاظ عددی در داخل کشور تولید می شود اما ارزش ریالی ۵ درصد داروی وارداتی بسیار قابل توجه بوده چراکه علاوه بر واردات داروهای مورد نیاز حدود ۸۰% از مواد اولیه داروهای تولید داخل نیز وارداتی هستند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا