بانکبانک و بیمه

تاکید اروپا برای ایجاد نظام مالی با ایران


مسئول بخش سیاست خارجه اروپا نسبت به ایجاد یک نظام مالی با ایران برای حفظ برجام بار دیگر تاکید کرد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.ir)،به نقل از راشاتودی، فدریکا موگرینی نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیت این اتحادیه بعداز دیدار سطح وزرای طرف برجام گفت: اتحادیه اروپا یک نظام قانونی به منظور تسهیل بخشیدن به تراکنش های مالی مشروع با ایران راه اندازی خواهد کرد تا اجازه تداوم تجارت با ایران را بدهد.

وی گفت: طرف های برجام باردیگر نسبت به تعهد کامل و اجرای موثر آن با حُسن نیت در یک فضای سازنده تایید کردند. موگرینی تصریح کرد که کشورهای امضاء کننده برجام تعهد خود را به این قرار داد تاکید و نسبت به اهمیت توسعه یک مکانیزم پرداخت برای ایجاد تداوم تجارت با ایران در رویارویی با تحریم های آمریکا پافشاری کردند.  
بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران نسبت به اهمیت حفاظت از شرکت هایی که با ایران تبادل تجاری دارند، تاکید کردند. مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: در راستای ضرورت و نیاز برای نتایج ملموس، طرف های برجام از طرح های پیشنهادی عملی برای حفظ و توسعه کانال های پرداخت بویژه ابتکار ایجاد یک وسیله ویژه برای تسهیل پرداخت های مرتبط با صادرات ایران از قبیل نفت و واردات استقبال کردند.
وی افزود: اعضای اتحادیه اروپا یک نظام قانونی برای تسهیل تراکنش های مشروع با ایران راه اندازی خواهند کرد که به شرکت های اروپایی اجازه همکاری با ایران را طبق قوانین اتحادیه اروپا دهد. همچنین این مکانیزم روبه دیگر طرف ها باز خواهد بود. موگرینی گفت: تصمیم ایجاد این مکانیزم پرداخت ویژه پیش از این گرفته شده است.
موگرینی گفت: طرف های برجام تصدیق کردند که ایران باید بطور کامل و موثر اجرای تعهدات هسته ای خود را مطابق با گزارشات آژانس اتمی اجرا کند. بر پایه این گزارش، طرف های برجام در یک بیانیه ی مشترک به طور برابر نسبت به شبکه وسیع و پیشرفت موثر در راستای حفظ و بهبود روابط تجاری دو سویه و آماده کردن منابع قابل توجه توسط تمامی کشورهای ثالث علاقمند به حمایت از برجام و دنبال کردن یک رفتار موثر و بجا برای عادی سازی تجارت و روابط تجاری با ایران تاکید کردند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا